چرا نمی تونیم به زبان فارسی نماز بخوانیم؟


پرسش:
چرا نمی تونیم به زبان فارسی نماز بخوانیم؟ مگه اسلام نخواسته که مردم نماز بخونن حالا چه فرقی میکنه هر کس به زبان خودش عبادت کنه مگه خداوند به همه چیز آگاه نیست,آیا دلیلی داره که باید به زبان عربی عبادت کنیم؟

آیا ذبح اسلامی بی رحمانه نیست؟حیوان زجر می کشد!

 

ذبح اسلامی

پرسش:
سلام
من با اینکه مسلمون هستم اما ذبح اسلامی رو قبول ندارم و بنظرم بی رحمانه است و حیوان زجر میکشه.چرا اسلام این روش رو قبول کردن و اذیت و زجر دادن حیوان رو میکشیم بعد میگویم که گوشت حلال شد؟چرا ذبح غربیها که حیوان هیچ دردی رو احساس نمیکنه رو رد میکنیم؟

چرا اسلام با عشق دختر و پسر مخالف است؟

سوال:

چرا اسلام با عشق دختر و پسر مخالف است؟

پاسخ:

آن چیزی که اسلام با آن مخالف است، هوسرانی و اسارت شهوات زود گذر است. و اسلام به دلیل ارج نهادن به روابط سالم و استوار، سخت گیری هایی در رابطه مرد و زن داشته، و ارتباط را تنها در کانون خانواده مشروع قلمداد کرده است. و نه تنها مخالفتی با عشق ورزی در کانوان خانواده ندارد، بلکه علاوه بر زمینه سازی برای آن، آن را تشویق کرده است و روابط زن و مرد در موضع صحیح را دارای تقدس می داند. و آیات و روایات در  زمینه روابط عاطفی بین زوجین بسیار است:

«وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی‏ ذلِكَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ[روم/21] و از نشانه‏ هاى او اینكه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفرید تا در كنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد در این نشانه‏ هایى است براى گروهى كه تفكّر مى ‏كنند!»

امام صادق (ع) می فرمایند: شوهر در روابط خود با همسرش ناچار از رعایت سه چیز است: 1- سازگارى، تا در پرتو آن موافقت؛ سازش و محبّت و علاقه زن را بدست آورد، 2- خوشرفتارى با او، 3- و با آراستن ظاهر و توسعه در زندگى دل او را بدست آورد. و زن نیز در روابط خود با شوهر سازگارش ناگزیر به رعایت سه چیز است: 1- یك رنگى، تا همیشه و در همه حال- خوشى یا ناخوشى- خاطرش را بخود آسوده سازد، 2- تعهّد به او و نگاهداشتن او تا اگر گاهى خطائى از او سر زد در باره‏اش دلسوزى كند و با او مهربان باشد، 3- و اظهار عشق به او، با عشوه و ناز و زیبائى ظاهر در دیده شوهر.[1]

همچنین باید دانست در فرهنگی که هیچ نوع محدودیتی برای روابط با جنس مخالف وجود ندارد، اصولا عشقی پدید نمی آید. عشق زمانی پدید می آید که شعله هوس، مهار شده و دچار تغییر ماهیت شود. و به همین خاطر در جوامع غربی عشق مرده است. و عشق را مخصوص جوامع شرقی می دانند.

شهید مطهری می نویسند: «  آیا آنجا كه یك سلسله مقررات اخلاقى به نام عفت و تقوا بر روح مرد و زن حكومت مى‏ كند و زن به عنوان چیزى گرانبها دور از دسترس مرد است این استعداد بهتر به فعلیت مى ‏رسد یا آنجا كه احساس منعى به نام عفت و تقوا در روح آنها حكومت نمى ‏كند و اساساً چنین مقرراتى وجود ندارد و زن در نهایت ابتذال دراختیار مرد است؟ اتفاقاً مسأله‏اى كه غیرقابل انكار است این است كه محیطهاى به اصطلاح آزاد مانع پیدایش عشقهاى سوزان و عمیق است. در این گونه محیطها كه زن به حال ابتذال درآمده است فقط زمینه براى پیدایش هوسهاى آنى و موقتى و هرجایى و هرزه شدن قلبها فراهم است.

اینچنین محیطها محیط شهوت و هوس است نه محیط عشق به مفهومى كه فیلسوفان و جامعه شناسان آن را محترم مى‏ شناسند یعنى آن چیزى كه با فداكارى و ازخودگذشتگى و سوز و گداز توأم است، هشیاركننده است، قواى نفسانى را در یك نقطه متمركز مى‏ كند، ...  «به عقیده ویلیام جیمز حیا امر غریزى نیست، بلكه اكتسابى است. زنان دریافتند كه دست و دل بازى مایه طعن و تحقیر است و این امر را به دختران خود یاد دادند ... زنان بى ‏شرم جز در موارد زودگذر براى مردان جذاب نیستند. خوددارى از انبساط، و امساك در بذل و بخشش بهترین سلاح براى شكار مردان است. ... برتراند راسل در كتاب زناشویى و اخلاق ... مى‏ گوید: ... «از لحاظ هنرها مایه تأسف است كه به آسانى به زنان بتوان دست یافت و خیلى بهتر است كه وصال زنان دشوار باشد بدون آنكه غیرممكن گردد ... و نیز مى ‏گوید: ... اگر مردى هیچ گونه رادع اخلاقى در برابر خود نبیند یكباره تسلیم تمایلات جنسى شده و عشق را از كلیه احساسات جدى و عواطف عمیق جدا ساخته و حتى آن را با كینه همراه‏ مى ‏سازد.»[2]

[1]. تحف العقول عن آل الرسول ص، ص: 323.
[2]. مجموعه ‏آثار استاد شهید مطهرى، ج‏19، ص670.

از پایگاه شهر سوال (http://www.soalcity.ir)

ازصدای خواننده زن ارامش پیدا میکنم ایا این کار حرام است؟

پرسش:

با گوش دادن صدای خواننده زن نه تنها به من حالتی غیر عادی دست نمی‌دهد، بلکه آرامش روحی نیز پیدا می‌کنم. آیا بر من نیز حرام است؟

پاسخ:

با سلام

به چند نکته‌ بسیار مهم توجه نمایید:
الف – چگونگی حالتی که به یک فرد دست می‌دهد، ملاک و شرط حلال شدن هیچ حرامی نیست. چه بسا فردی اگر شراب بنوشد، نه تنها مست نشود، بلکه غلظت خونش پایین‌تر بیاید، دستگاه گوارشش بهتر کار کند، یا گرم‌تر شود. اما این دلیل نمی‌شود که نوشیدن شراب مسکر بر او حلال گردد.
ب – هم چنین «شخص» ملاک حلیّت محرمات نیست. بلکه احکام کلّی و در مورد همگان وضع شده است و اگر قرار باشد استثنائی باشد، لازم است آن حرام به طور کلی برداشته شود. به عنوان مثال اگر شنیدن آواز خواننده زن به شما آرامش می‌دهد و همین امر سبب حلیت گردد، پس لازم است ابتدا آوازه‌خوانی حلال گردد تا چنین آوازی تولید شود. یا اگر مست نشدن شخصی سبب حلیت شرب خمر برای او باشد، لازم است تولید شراب مسکر نیز حلال باشد که او بتواند بنوشد. پس ملاحظه می‌فرمایید که اگر قرار باشد حتی یک حکم فردی باشد، لازم است همه‌ی احکام متغیر گردد و اساسا حلال و حرام برچیده شود که این به مثابه‌ تعطیل دین است و با حکمت الهی نیز سازگاری و انطباقی ندارد.
ج – بشر با علم اندکی که دارد، فقط به برخی از مضرات محرمات پی‌برده و گمان می‌کند که حکمت این حکم فقط همین بوده است. لذا اگر گمان کرد که این ضرر بر او مترتب نیست، انتظار دارد که این حرام بر او حلال گردد. در حالی که احکام الهی که از منبع حکمت و علم الهی به منظور هدایت بشر در مسیر رشد و کمال صادر شده است، از یک یا دو حکمت و دلیل برخوردار نیست، اگر چه علم بشر آن حکمت‌ها را نشناخته باشد.
شکی نیست که هر مضری، می‌تواند فوایدی هم داشته باشد، اما اگر حرام شد، معلوم است که مضرات دیگری وجود دارد که آن فواید را از بین برده و مبدل به ضرر بیشتر می‌نماید. مثل این است که کسی می‌تواند دزدی کند و مال دزدی را برای فقرا هزینه کند – از راه ربا و رشوه کسب درآمد کند و از سود خود برای یتیمان نیز هزینه کند و ... . بالاخره تولید شراب و مسکر نیز مستلزم کشت مزارع گندم و جو یا باغ‌های انگور و سیب و سایر میوه‌ها می‌باشد و کشاورزی و کشاورزان را فعال می‌کند، کارخانجاتی تأسیس می‌شود و اشتغال ایجاد می‌کند ...، اما همه‌ این موارد برای انجام یک فعل حرام و یا زمینه‌سازی امکان ارتکاب به آن، سبب مضر شدن همه‌ی این فواید می‌گردد. لذا در قرآن کریم نیز می‌فرماید که در شراب گناهی بس کبیر است و البته فوایدی نیز برای انسان‌ها وجود دارد، اما گناهش، یعنی ضرر و خسرانش «اکبر» است. (البقره، 219).
موسیقی طرب و آواز غنا نیز چنین است. ممکن است فوایدی چون آرامش ظاهری و عادتی یک یا چند فرد وجود داشته باشد، یا خواننده‌هایی پیدا شده و به نوایی برسند و یا استودیوهایی فعال شوند و یا کارخانجات تولید ابزار و لوازم موسیقی احداث شود و یا کلاس‌های آموزش دائر گردد و خلاصه کلی اشتغال‌زایی صورت پذیرد، اما نه تنها معدل آن، بلکه تک تک این منافع، ضرر و خسران خواهد بود.
د – چنان چه بیان شد، بشر با علم اندکش به برخی از فواید یا مضرات پی می‌برد. مثلاً گمان می‌کند که این موسیقی به او آرامش روانی داد، اما نمی‌داند که اگر واقعاً آرامش می‌داد، خداوند آن را حلال و حتی مستحب می‌نمود. او که بخیل به آرامش انسان نیست. لذا انسان نمی‌فهمد که این احساس آرامش فقط گمان است، و چه بسا روانش در حال پریشانی است و خود نمی‌فهمد.
دقت شود که احکام حکمت‌ها فراوان دارد، در یک حکم همه‌ی اجزای مادی و معنوی فرد و هم چنین عرصه‌های گوناگون زندگی فردی و اجتماعی در نظر گرفته شده است. آثار جسمی، آثار روانی، آثار روحی، آثار تربیتی و هم چنین آثار اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و ...، لحاظ شده است. لذا چه بسا شنیدن یک نوای موسیقی یا آوای غنا به ظاهر روان یک نفر را آرامش دهد، ولی آرامش چندین نفر یا یک جامعه را بر هم زند.
مهم این است که ما خدا را باور داشته باشیم و یقین کنیم که علم خدا نه تنها بیش از انسان است، بلکه همه چیز مخلوق و تجلی علم و قدرت اوست، پس اگر چیزی فایده‌ داشت، حرام نمی‌شد و اگر امری حلال شد، حتماً مفید به فواید است.

چرا بعد از نماز به سه جهت سلام می دهیم؟

پرسش:
با سلام خدمت پاسخگوی محترم:
سوال بنده حقیر این است که بعد از نماز،افرادی 3 سلام می دهن یک بر امام حسین 2 امام رضا 3 امام زمان عج. اولا آیا این از روی عادت است یا روایت داریم.ثانیا:چرا فقط به این سه امام بزرگوار سلام میدهن
ممنون از شما التماس دعا

پاسخ:
با سلام و عرض احترام.
خدمت شما عرض کنم که سلام هايى كه پس از پايان نماز مى خوانند نخست رو به طرف قبله به حضرت سيدالشهدا سلام داده مى شود «السلام عليك يا ابا عبدالله، السلام عليك يابن رسول الله، السلام عليكم و رحمه الله و بركاته» و بعد رو به طرف خراسان به حضرت رضا سلام داده مى شود «السلام عليك يا على بن موسى الرضا المرتضى، السلام عليك يا معين الضعفائ، السلام عليكم و رحمه الله و بركاته» آن گاه رو به طرف قبله به حضرت حجت بن الحسن سلام مى دهيم: «السلام عليك يا صاحب الزمان، السلام عليك يا شريك القرآن و يا قاطع البرهان، السلام عليكم و رحمه الله و بركاته».
در خصوص سلام به معصومين(عليهم السلام) پس از نماز گفتنى است:
اولا: يكى از راههاى زيارت معصومين(عليهم السلام) زيارت و سلام از راه دور مى باشد و در روايات تصريح شده اين گونه سلام ها به آنها رسانده شود.
حضرت صادق(عليه السلام) فرموده است كه: هرگاه راه يكى از شما دور و از خانه اش تا به قبور ما مسافت بسيار باشد بالا رود به پشت بام بلندتر منزل خود و دو ركعت نماز كند و اشاره كند به سلام كردن بسوى قبرهاى ما پس به درستى كه آن به ما مى رسد
در روايت ديگرى نقل شده آن حضرت به يكى از ياران خود به نام سدير فرمود:اى سدير زيارت مى كنى قبر حسين(عليه السلام) را در هر روز؟ عرض كردم كه فداى تو گردم نه. فرمود: شما چه جفاكاريد، در هر جمعه زيارت مى كنيد او را؟ گفتم: نه. فرمود در هر ماهى زيارت مى كنيد گفتم نه فرمود در هر سالى او را زيارت مى كنيد گفتم گاهى از سال ها شده كه زيارت كرده ام فرموداى سدير چه جفاكاريد شما به امام حسين(عليه السلام) آيا نمى دانيد كه حق تعالى را دو هزار هزار فرشته ژوليده مو گرد آلوده كه مى گريند بر آن حضرت و زيارت مى كنند و خسته نمى شوند؟! چه مى شود براى تو اى سدير كه زيارت كنى قبر حسين(عليه السلام) را در هر جمعه پنج مرتبه و در هر روزى يك مرتبه؟ گفتم: فدايت شوم بين ما و بين او فرسخهاى بسيار است فرمود به من كه بالا رو به بام خانه ات پس نظر كن به جانب راست و چپ پس بلند كن سر خود را بسوى آسمان پس قصد كن جانب قبر آن حضرت را و بگو السَّلامُ عَلَيكَ يا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ نوشته مى شود براى تو زيارتى و آن زيارت حجه و عمره است.. مفاتيح الجنان، باب زيارات، مطلب سوم در زيارات مخصوصه حضرت ابى عبد الله الحسين(عليه السلام) است، هشتم زيارت اربعين است، ص 470.
ثانياً: در خصوص سلام دادن به اين شكل خاص پس از نماز، در روايات مطلبى ذكر نگرديده.
ثالثا: سلام به امامان بهتر است هميشه رو به قبله باشد. به همين جهت از برخى بزرگان ديده شده است كه تنها رو به قبله مى ايستند و سلام به پيامبر(صلى الله عليه وآله) و بقيه امامان(عليهم السلام) مى دهند اگر چه در خصوص امام رضا(عليه السلام) به جهت اين كه مرقد شريف ايشان در ايران مى باشد و موقعيت جغرافيايى آن به آسانى قابل تشخيص است رو به سوى مشهد سلام دادن رسم شده است.
دلیل این که غالبا سه معصوم ، از میان معصومین گزینش می شود این می تواند باشد که :
1. نسبت به زیارت امام حسین علیه السلام و سلام به ایشان ، در روایات توصیه های فراوانی شده است حتی از راه دور.
2 . امام رضا علیه السلام تنها معصومی هستند که در ایران هستند و تنها شیعیان اثنی عشری به امامت امام رضا علیه السلام اعتقاد دارند.
3. امام زمان علیه السلام نیز ، صاحب امر و حجت زنده خداوند در زمین هستند.

موفق باشید.

Publish modules to the "offcanvas" position.