فرق مني و عرق چيست كه يكي پاك است و ديگري نجس ؟

پرسش:

فرق مني و عرق چيست كه يكي پاك است و ديگري نجس ؟

پاسخ:

با سلام و ادب

لابد مقصود شما از حرام بودن «مني»، نجاست آن است. بايد توجه داشت كه عرق آب گنديده نيست؛ بلكه آببدن است كه براي خنك نگاه داشتن و حفظ پوست بدن همراه با نمك و برخي املاح ديگر، خارج مي‏گردد؛ ولي«مني» محصول بيضه‏ها و عهده‏دار برخي از وظايف جنسي و تكثير نسل است.
اگر بنا بود عرق بدن نيز همانند مني نجس باشد، تطهير آن كاري مشقّت‏آور بود؛ چرا كه همه مردم در اكثر مواقع(حتي زمستان‏ها) عرق مي‏كنند. پس براي هر نمازي مي‏بايست بدن خود را شست و شو دهند و لباس‏ها را نيز تعويضكنند. تصديق مي‏كنيد كه اين كاري دشوار و غير عملي است.
گذشته از آن كه «مني»، نوعا مورد تنفّر طبع انسان و مايعي آماده براي رشد انواع آلودگي‏ها است؛ ازاين‏رو نجس دانسته شده است.

چرا مسلمانان بايد مردگان را غسل و كفن و دفن كنند؟

پرسش:

چرا مسلمانان بايد مردگان را غسل و كفن و دفن كنند؟

پاسخ:

با سلام و ادب

چنان كه دانشمندان گفته اند، يكى از بهترين راههايى جلوگيرى از انتشار ميكروبهاى بدن مردگان اين است كه آنها را در خاك دفن كنند تا هيچ گونه بيمارى براى ديگران پديد نياورند.
برخى راهى ديگر پيش مى نهند كه بدن ميّت را بسوزانند. بر فرض كه اين راه نيز براى جلوگيرى از انتشار ميكروب درست باشد، بايد پرسيد كه آن راه آبرومند و خردمندانه است يا اين راه؟! آيا انسان خردمندى كه گرفتار خرافات نيست، حاضر مى شود كه بدن پدرش را بسوزانند؟! اسلام، چنان كه زندگان را محترم مى داند، مردگان را نيز ارج مى نهد و از اين رو، فرمان مى دهد كه بازماندگان، جسد مردگان را با احترامى خاص غسل و كفن و دفن كنند.

آیا خوردن دنبلان گوسفند موجب بطلان نماز می شود؟

پرسش:

1- آيا خوردن قسمتهايي از بدن گوسفند كه حرام است باعث باطل شدن نماز مي شود؟
2- بيضه گوسفند دليلي كه حرام است چيست اگر انسان دوائي برايش شده باشد آيا امكان استفاده از آن هست يا خير و چنانچه بخورد انجام فرايض ديني .. نماز چه گونه ميباشد حرام است بجا آوردن نماز يا خير


پاسخ:

با سلام و احترام

1- خوردن اشياء حرام، نماز را باطل نمي‏كند ولي آثار وضعي منفي در روح و جسم انسان دارد و موجب پيدايش خلق و خوي بد و قساوت قلب مي‏گردد. در روايات آمده كسي كه لقمه حرام بخورد تا چند روز نماز او قبول نيست، يعني نماز را بدون اثر مي‏كند، اما به هر حال تكليف نماز از انسان ساقط نمي‏شود، پس بايد نماز خوانده شود و نياز به قضا ندارد.

2- خوردن بيضه گوسفند حرام است و دليل آن رواياتي است كه در كتب حديثي آمده است و چنانچه كسي بيضه گوسفند را بخورد چه از روي جهل به مسأله يا علم به مسأله مشكلي براي نماز خواندن به وجود نمي آورد و نمازش صحيح است اما خوردن آن به عنوان دارو، در صورتي جايز است كه راه ديگري براي رفع بيماري نباشد و مضطر به مصرف آن باشيم (استفتا از دفتر آيت الله خامنه اي).

با فرض از بين بردن انگلهای گوشت خوك، باز خوردن آن حرام است؟

پرسش:

با فرض از بين بردن انگلها و ميكروب هاي موجود در گوشت خوك، باز خوردن آن حرام است؟

پاسخ:

با سلام و ادب

بايد دانست حرمت برخي خوراكي‏ها و نوشيندني‏ها از جنبه‏هاي مختلف قابل بررسي است:
1- از نظر جسمي و بهداشت فردي؛ در اين باره اگر چه برخي از ميكروب‏ها را بتوان از بين برد، اما اطمينان خاطر نسبت به نابودي تمامي موارد ضرر رسان مشكل است. چنان كه ثابت شده برخي ميكروب‏ها پس از حرارت‏رساني، سپر حرارتي [=هاگ[ براي خود ايجاد مي‏كنند به طوري كه تا 400 سانتيگراد نيز مي‏توانند مقاومت كنند.
2- از نظر رواني و معنوي: بر فرض كه تمامي آلودگي‏هاي ظاهري گوشت خوك از بين برود، خوردن گوشت آن، چه بسا تأثيرات منفي روحي و معنوي داشته باشد. زيرا آن طور كه گفته شده است خوك از فضولات و پس‏مانده‏ها تغذيه مي‏كند و در ميان حيوانات به عنوان حيوان بي‏غيرت! از آن ياد مي‏شود كه هيچ حمايتي از ماده خود نشان نمي‏دهد. در صورتي كه از شتر به عنوان حيوان با حميّت ياد مي‏شود. به طوري كه نمي‏توان شتر ديگري را در مقابل او كشت و گوسفند حيوان رام و آرامي است و چه بسا به تناسب تغذيه از اين گونه حيوانات آثار رواني و روحي آنان نيز به انسان منتقل شود اگر چه به ميزان محدود.
آن چه گفته شد بخشي از فلسفه حرمت گوشت خوك است چه بسا دلايل بسيار ديگري نيز وجود داشته باشد.

چرا ماهي بدون فلس حرام است؟

پرسش:

بعضي از مسائل شرعي در مورد آبزيان را برايم بنويسيد؛ بر فرض مثال: چرا ماهي بدون فلس حرام است؟

پاسخ:

با سلام و ادب

به طور كلي با توجه به اين كه خداوند، عالِم به تمام اسرار جهان است و از آنچه براي زندگي انسان ها مفيد است و در جهت سعادت و خوشبختي مي‌باشد، آگاه است، از طرف ديگر انسان ها از تمام اسرار جهان آگاهي ندارند و حتي به چيزهايي كه سعادت و خوشبختي انسان ها در گرو آن است و آنچه بر ايشان مفيد است يا مضر، اطلاع كامل ندارند، از اين جهت نياز به دين و شريعت و آمدن پيامبران است. آنچه از طرف خداوند تشريع شده و از طريق پيامبر ابلاغ شده است، براي كسي كه ايمان به علم و حكمت الهي دارد، همه در همين جهت سعادت بشري است. در اين ميان انسان مي‌تواند به حكمت و اسرار بعضي از آن‌ها آگاه شود و از بعضي ديگر آگاهي نمي يابد، زيرا اصولاً با توجه به نقص فهم و معارف بشري و تدريجي بودن آنها و تغيير پذيري شناخت بشري، دين و احكام ديني تشريع شده است.
بدون شك غذاها و خوراكي هايي كه تحريم شده همچون ساير محرّمات الهي، فلسفة خاصي دارد و با توجه كامل به وضع جسم و جان انسان با تمام ويژگي هايش تشريع شده است. در روايات اسلامي نيز زيان هاي بعضي از آنها بيان شده و پيشرفتهاي علمي بشر پرده از روي آن برداشته است.
به طور كلّي فلسفة حلال ها و حرام ها در آية 157 سورة اعراف در ادامة‌ وظائف و خصوصيات پيامبر آمده است: "و يحلّ لهم الطّيبات و يحرّم عليهم الخبائث؛ آنان كه از فرستادة خدا (پيامبر امّي) پيروي مي كنند؛ پيامبري كه صفات او را در تورات و انجيل مي يابند و آنها را به معروف دستور مي‌دهد و از منكر باز مي دارد. پاگيزه ها را حلال مي شمارد و ناپاك ها را تحريم مي‌كند و بارهاي سنگين و زنجيرهايي را كه بر آنان بود (از دوش و گردنشان) بر مي دارد".
از اين آيه استفاده مي‌شود كه دعوت پيامبر با فطرت سليم هم آهنگ است و طيبات و آنچه را كه طبع سليم مي پسندد، بر مردم حلال كرده و آن چه را كه خبيث و تنفّر آميز مي باشد، تحريم كرده است.[1]
در آية 4 سورة مائده آمده است:‌ "يسئلونك ماذا أحلّ لهم قل أُحلّ لكم الطيّبات؛ اي پيامبر، از تو مي پرسند چه چيزي براي آنان حلال شده است بگو: چيزهاي طيّب و پاكيزه حلال شده است".
از مجموع اين مطالب نتيجه مي گيريم كه آنچه در اسلام تحريم شده، خبيث و پليد بوده و داراي زيان هايي براي جسم يا روح بوده و آنچه كه حلال شده، پاكيزه و براي جسم و روح مفيد بوده است. امّا تطبيق اين نتيجه بر مصاديق آن و اثبات اين كه گوشت خوك، سگ، خرگوش، پلنگ، گربه يا كوسه ماهي پليد است، شايد قدري مشكل باشد.
البته در مورد برخي،‌ دانش امروزي به نتيجه هاي خوبي دست يافته اما برخي موارد هنوز نامعلوم است. اسلام در مورد حلال يا حرام كردن قصد خير براي انسان ها داشته و نمي خواسته مردم را درحرج و گرفتاري بياندازد، بلكه آنچه به حال انسان مفيد بوده حلال كرده و آنچه كه به حال انسان غير مفيد بوده، حرام كرده است. ما با اين پيش فرض بايد در مورد برخي از حلال و حرام ها داوري كنيم.
در مورد حيوانات دريايي و آبزيان قرآن مي‌فرمايد: "و هو الّذي سخّر البحر لتأكلوا منه لحماً طريّاً و تستخرجوا منه حليةً تلبسونها و تري الفلك مواخر فيه و لتبتغوا من فضله و لعلّكم تشكرون؛[2] او خدايي است كه دريا را براي شما مسخّر كرد تا از گوشت تازه آن استفاده كنيد و از زيورهاي آن (مانند دُر و مرجان و صدف و ...) استخراج كرده تا تن را بياراييد و كشتي ها در آن برانيد تا از فضل خدا روزي طلبيد. اميد است كه شكر گزار باشيد".
در جاي ديگر مي‌فرمايد: "و ما يستوي البحران هذا عذبٌ فراتٌ سائغٌ شرابه و هذا ملح أجاج و من كلّ تأكلون لحماً طريّاً و تستخرجون حلية تلبسونها و تري الفلك فيه مواخر لتبتغوا من فضله و لعلّكم تشكرون؛[3] هرگز آن دو دريا كه آب آن يك گوارا و شيرين و آب ديگري تلخ و شور است يكسان نيستند. با وجود اين شما از هر دو گوشت تازه تناول مي كنيد و زيورها از آن استخراج كرده كه در پوشش و زينت از آن استفاده مي كنيد و در آن كشتي ها سوار مي شويد تا از فضل خدا بهره مند شويد و اميد است كه شكرگزار باشيد".
بنابراين از ديدگاه قرآن دريا يكي از منابع تغذية انسان ها است. در درياها انواع حيوانات دريايي وجود دارند همچون خشكي كه انواع حيوانات در آن زندگي مي‌كند. در دريا برخي از ماهيان گوشت خوار هستند و ماهي هاي ديگر را مي خورند و برخي حكم حيوانات شكاري در خشكي را دارند. از بين انواع ماهي ها سالمترين و بهترين ماهي ها، ماهي هايي است كه فلس دار باشند. پولك ها روي اين گونه ماهي ها مانع بزرگي در برابر نفوذ بسياري از ذرّات هستند.
تقريباً نصف ماهي هاي صيد شده به مصرف خوراك مي رسند. نام ماهي هاي حلال در ايران عبارت است از: آزاد، قزل آلا، كولي سفيد، سيم، كپور، حشام، حاش، كوله، تلاجي، لامي، اردك ماهي، كفال، سوف، سياه كولي و سفيد كولي.
ماهي هاي حرام عبارتند از: سه خاري، گرزك، فوگل، اسب ماهي، ارّه ماهي، لقمه ماهي،‌ تاس،‌ اوزون بورون و شيپ ماهي.[4]
  در روايات از زياده روي در خوردن ماهي مذمت شده و آن را باعث آب شدن بدن يعني لاغر شدن دانسته است. از امام كاظم(ع) نقل شده: "السمك الطرّي يذيب شحم العينين"، يا فرمود: "السمك الطّرّي يذيب الجسد؛1[5] خوردن ماهي تازه چربي چشمها و گوشت بدن را ذوب مي‌كند".
  اميرالمؤمنين(ع) فرمود: "لاتدمنوا أكل السمك فإنّه يذيب الجسد؛2[6] از خوردن ماهي به طور مداوم خودداري كنيد، چون بدن را ضعيف مي‌كند".
 
1 - تفسير نمونه، ج6، ص 397.
2 - نحل (16) آيه 14.
3 - فاطر (35) آيه 12.
4 - دکتر رضا پاک نزاد ، اولين دانشگاه و آخرين پيامبر، ج8، ص 109 به بعد ، با تلخيص و اضافات.
5 - وسائل الشيعه، ج17، ص 54، باب 37.
6 - همان، ص 56، باب 38.

Publish modules to the "offcanvas" position.