چگونه فرزندان را به مقتضای زمان تربیت کنیم؟

پرسش:

آياگفته یکی از امامان (فرزندان‌تان را بر حسب اوضاع زمان خود پرورش دهید) تغییرات ظاهری را که در جوانان به وجود آمده است، توجیه نمی‌کند؟

پاسخ:

با سلام و اهدای امید و آرزوی موفقیت برای شما دوست عزیز

بین «هدف» و «روش» تفاوت وجود دارد.
هدف، مقصدی است که شناخت صحیح آن باعث شکل‌گیری «انگیزه» می‌شود. «انگیزه»، انسان را به تلاش وامی‌دارد، تا با سازمان دادن «روش‌ها و رفتاری» متناسب با شرایط زمان، و دگرگونی‌های فکری، فرهنگی، هنری و اقتصادی ...، به «هدف» نایل گردد.
روش تربیت صحیح از نظر اسلام، فراهم ساختن زمینه‌های مناسب برای شکوفایی استعدادهای ذاتی و فطری، و سوق دادن آن به سمت کمال‌گرایی، عقل‌گرایی، حقیقت‌خواهی و عزّتمداری است و «هدف» از تربیت، نیل به کمال مطلق و نزدیکی به خداوند است.
آن چه که تغییر می‌کند، روش‌ها، رفتارها و راه‌های تربیت و ادب آموزی است،‌نه هدف.
حضرت علی(ع) فرمود: «لا تقسروا أولادکم علی آدابکم فإنّهم مخلوقون لزمان غیر زمانکم(1)؛ فرزندان‌تان را به فرهنگ و آدابی که خود تربیت یافته‌اید، مجبور نسازید، چرا که آنان پدیده‌هایی هستند که به زمانی غیر از زمان شما تعلق دارند». این فرمایش به اصل تغییر «روش‌ها و راه‌های ادب‌آموزی و تربیت بر می‌گردد، نه هدف آن».
از نگاه اسلام با هر چه که قدیمی و سنت تلقی می‌شود، نباید مبارزه کرد و آن را از بین برد، نیز هر چه که نو و متجدد شد، نباید پذیرفت، زیرا زمان همان طور که پیشروی و تکامل دارد، فساد و انحراف هم دارد. باید با پیشرفت زمان پیشروی کرد و با فساد و انحراف زمان مبارزه کرد.(2)
به تغییرات ظاهری که در نسل نو پدید می‌آید، نیز باید از همین زاویه نگریست.اگر قالب‌ها و قیافه‌های ظاهری که با تغییر نیازها، امکانات،‌فرهنگ‌ها و آداب، پدید می‌آید، با کمال گرایی،‌عقلانیت و عزّتمداری و دین‌داری منافات نداشت و افراد را به سوی فساد اخلاقی و  انحراف از هدف و حقیقت خواهی نکشاند، اشکالی ندارد، یعنی تا جایی که تغییر در «روش» باشد، اشکال ندارد، اما اگر تغییر در «هدف» و مسیر کمال انسانی و احکام اسلام باشد،‌ناپسند است.
هم‌چنین اگر در راستای خواسته‌های دشمنان اسلام و مسلمانان و استکبار جهانی باشد، بدیهی است که دشمنان «هدف» را نشانه گرفته‌اند و درصدد تحقق نیافتن هدف هستند.
هم‌چنین تغییرات ظاهری اگر براساس مقتضیات زمان باشد و به صورت عرف درآمده باشد، قابل قبول است و هیچ‌گونه مخالفتی با ارزش‌ها ندارد. اگر بیانگر الگو‌برداری از فرهنگ بیگانه و غرب‌زدگی و همانند‌سازی با کفار باشد، با عزت و خودباوری مسلمان، مخالفت دارد و بار منفی پیدا می‌کند.

1. ابن ابی الحدید، شرح نهج‌البلاغه،‌ج20، قصار 102.
2. شهید مطهری، مجموعة آثار، ج19، ص 104.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت