عاشق فردی شده ام که از لحاظ خانوادگی تناسبی نداریم!

پرسش:

دختري هستم كه عاشق فردي شده ام كه از لحاظ مادي و خانوادگي با خانوادة‌ ما تفاوت بسياري دارد. شب و روز در فكر او به سر مي برم. از اين رو خواستگارهايي را رد كرده ام. البته آن فرد متوجه اين قضيه نيست. اگر مي توانستم خودم اين پيشنهاد را به او مي كردم ولي اين امر امكان ندارد. لطفاً مرا راهنمايي كنيد؟

پاسخ:

خواهر گرامي! با سلام و ادب 
يكي از آثار عشق هاي مجازي خيال انگيزي است. معمولاً گرفتاران اين كمند در عالَم رؤيايي به سر مي برند و پيش خود فكر مي كنند اگر روزي به وصل محبوب برسند چه خواهد شد اما غالباً هنگامي كه به وصال مي رسند كم تر از رؤياهاي شيرين اثري مي بينند. حالاتي كه در نامه از آن ياد كرده ايد معلول محبت افراطي به فرد مذكور است و اين در حالي است كه به اعتراف خودتان ايشان از نظر مادي و خانوادگي با شما تفاوت بسيار دارد.
آيا فكر كرده ايد كه با اين تفاوت فاحش و عدم تناسب فرهنگي و اقتصادي ازدواج موفقي خواهيد داشد؟ به نظر كارشناسان يكي از عوامل استحكام خانواده همساني و هماهنگي زن و شوهر در مسائل فرهنگي، اقليمي و اقتصادي است. نكتة مهم ديگر آن كه عشق و محبت شما يك طرف است. هنوز نظر طرف مقابل را نمي دانيد بديهي است كه عشق يك سويه به جايي نمي رسد.
چه خوش بي مهرباني هر دو سربي كه يك سر مهرباني دردسربي
نكتة سوم: ازدواج هايي كه بر اساس هوس چيده مي شود غالبا‍ً به جدايي مي انجامد زيرا اين عواطف واحساسات و به قول شما آتش برافروخته قطعاً با مرور زمان فروكش مي كند و جاي خود را به انتظارات و توقع هاي عجيب و غريبي خواهد داد و چون اين انتظارات هرگز برآورده نمي شود اختلاف و نزاع خانوادگي ايجاد مي گردد. البته ما به هيچ وجه قصد تخطئة شما را نداريم و به نظر و انتخاب شما احترام قائليم ولي بايد اين واقعيت را بپذيريد كه بسياري از جوانان بر اثر نداشتن تجربه به دام عشق سركش افتاده و با تصميم عجولانه و احساسي آيندة خود را تباه كردند. ازدواج مسئلة مهم و خطيري است كه بايد بر اساس تدبير و مصلحت انديشي انجام گيرد. امام علي(ع) مي فرمايد: "قبل از تصميم مشورت نما و پيش از اقدام در كار فكر كن".1
اسلام در امر ازدواج در عين حال كه همگان را به عدم سختگيري توصيه مي كند دقت در انتخاب را مورد تأكيد قرار داده است تا از ندامت و پشيماني و طلاق و جدايي پيشگيري نمايد.
راه عاقلانه آن است كه در انتخاب،‌خواستگاري هاي مختلف را ارزيابي نمايد نه اين كه تنها به يك نفر چشم بدوزد و همة خواستگارها را رد كند در حالي كه نمي داند فرد مذكور تمايل به ازدواج دارد.
اين كار معقولي نيست. ممكن است فرصت ها را از دست بدهيد و ديگر آنچه از دست رفته بر نمي گردد.
توصية ما آن است كه با انتخاب سرگرمي هاي سالم،‌ اشتغال تمام وقت به كارهاي متنوع تحصيلي و ورزشي، فرد مورد نظر را فراموش كنيد و در اولين فرصت با كسي كه همخواني با شما داشته باشدو شرايطي همچون دين داري، اخلاق و هم كفو بودن را دارا باشد ازدواج كنيد. البته فراموش كردن عشق، در مراحل نخست مشكل است ولي با گذشت زمان و پرداختن به اموري كه ذهنتان را منصرف مي كند به تدريج بر افكار پريشان و تخيلات غلبه پيدا مي كند. توصية ما آن است كه اوقات فراغت خود را با مطالعه و كار در منزل و غيره پر كنيد و با ياد خدا و نماز و مناجات و تضرح به درگاه الهي و پناه بردن به خدا از وساوس شيطاني و كنترل نفس و طرد افكار شهواني و پرهيز از تنهايي و حضور در جمع و تقويت باورهاي مذهبي و معاشرت با دوستان مؤمن و حفظ نگاه و اجتناب از انديشة گناه همچنان عفيف و پاكدامن بمانيد و به لطف و مدد الهي چشم دوزيد. در پايان اگر روش پيشنهادي مشكل است از طريق يكي از دوستان صميمي با خانوادة او صحبت كنيد. بهتر است به محض رسيدن نامه با مسئول ما تلفني صحبت كنيد(7743183 - 0251) تا راهنمايي كنند. شايد راهكاري بتواند ارائه دهند.

1 غررالحكم، ج 4، ص 179.

واحد پاسخ به سؤالات دفتر تبليغات اسلامي

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت