والدينم به خاطر اخلاق مادر خواستگارم مخالف اين امر هستند!

پرسش:

مي خواهم با يكي از فاميلهايم ازدواج كنم ولي والدينم به خاطر اخلاق مادر ايشان مخالف اين امر هستند لطفا مرا راهنمايي كنيد.

پاسخ:

با سلام و احترام

در پاسخ به سؤال شما، مطالبي را با دو هدف 1- روشنگري، 2- توصيه‏هاي عملي. خدمتتان تقديم مي‏نماييم وانتظار ما از شما دوست عزيز دانشجو به عنوان يك فرد تحصيل‏كرده آن است كه با تكيه بر شناخت و آگاهي صحيح بهتوصيه‏هاي ارائه شده صد در صد پاي‏بند باشيد تا به ياري خداوند متعال سعادت قرين زندگي شما باشد،انشاءاللّه‏.
- روشنگري:
1- برادر دانشجو، شريك زندگي بايد براساس يك الگو و ويژگي‏هايي انتخاب گردد و بدون ترديد شما هر شخصيرا به عنوان دوست خود انتخاب نمي‏كنيدتا چه رسد به همسر و شريك زندگي كه يك عمر بايد به پاي يكديگر سربگذاريد و در فراز و نشيب‏هاي روزگار همراه هم باشيد به ويژه آن كه همسر تنها يار و ياور آدمي و سينه او گنجه اسرار وآمال شما و وجودش كشتزار پرورش نسل شماست، لذا بايد به اهميت و حساسيت نقش همسر بيش از پيش توجهنموده و واقف باشيد و براساس معيارهاي معين شده و مورد نظر وي را برگزينيد.
2- دوست عزيز، معيارها و ويژگي‏هاي يك همسر ايده‏آل دو دسته هستند يكي ويژگي‏هاي عمومي كه هر فردمسلماني مد نظر دارد و ديگري معيارهاي شخصي و خصوصي كه شخص شما نسبت به وجود آن در همسرتانعنايت داريد، مثلاً مانند شاغل بودن يا نبودن و يا طبقه اجتماعي و... به هر حال لازم است ابتدا ويژگي‏هاي فرد موردنظر خود را ابتدا ليست و فهرست نماييد. پرواضح است كه ويژگي‏هاي خصوصي و فردي مورد نظر را بايد خود تدارككنيد و بنويسيد ولي ويژگي‏هاي عمومي را از كتاب‏هاي تأليف شده در اين موضوع به دست آوريد.
پس از طريق دو منبع فوق بايد ابتدا خصوصيات همسر خود را ليست كنيد و از آن‏جا كه همه اين ويژگي‏ها ازاهميت يكسان برخوردار نيستند بايد به هر يك امتياز و ضريب بدهيد و چه بسا شرط اساسي وجود داشته باشد كهنمي‏توان از آن چشم‏پوشي نمود ولي براي تأمين برخي ويژگي‏ها از برخي ديگر مي‏توان صرف نظر كرد. به هر حالويژگي‏هاي ليست كرده و هر يك از آنها را اولويت‏بندي نموده و ضريب دهيد و آنگاه به فرد مورد نظر براساس امتيازيكه كسب مي‏كند نمره بدهيد، چنانچه شرايط اساسي را واجد باشد و امتياز لازم را احراز نمايد او را به عنوان همسرخود برگزيند.
در اين مورد مي‏توانيد از كتابهاي زير كمك بگيريد و به شكل كامل‏تري از مطالب ضروري درباره ازدواج آگاهي پيداكنيد.
1- انتخاب همسر ابراهيم اميني
2- آيين همسرداري ابراهيم اميني
3- خانواده متعادل شرفي
4- خانواده متعادل صافي
5- نظام حيات خانواده در اسلام بهشتي
6- ازدواج آسان محمد اشتهاردي
7- بهشت خانواده مصطفوي
- توصيه‏هاي عملي:
الف) در ازدواج آنچه نقش اساسي دارد، تفاهم زن و شوهر است كه يكديگر را درك و به هم اعتماد داشته باشندوبراساس اين تفاهم و اعتماد عشق جلوه‏گر مي‏شود. حال اگر دختر مورد نظر با شما به اين درجه از تفاهم رسيده باشدبي‏ترديد كج‏خلقي ديگران حتي والدين او در رفتارش تأثير نخواهد گذارد چرا كه براساس تفاهم و اعتماد او پي بردهاست كه بايد به خواست شوهرش تن دهد و اين همسر است كه امروز مشكل‏گشا و مأمن اوست و با دست شستن ازهمسر و ناراحت كردن او مشكلي حل نشده بلكه بر مشكلات او افزوده مي‏شود چه او ميداند كه بايد با هر فردي بهشكل خاص رفتار كند و او را راضي نگه‏دارد. البته بايد اين درك از طرف شوهر نيز به كف آمده باشد، بنابراين اگر دخترمورد نظر واجد تمام شرايط يك همسر ايده‏آل [بر اساس مطالب بالا [هستند و از جمله به درك متقابل از شوهر وزندگي اشتراكي رسيده‏اند، ازدواج با وي مانعي ندارد چرا كه براساس اين شرط او ديگر از رفتار زشت و ناپسند ديگرانمتأثر نشده و در پي خواست آنها نيست و به زندگي اشتراكي مي‏انديشد و هر يك از مادر و پدر و شوهر را به زبان خودراضي نگه‏داشته و خواسته‏ها و انتظارات آنها را تأمين مي‏سازد و به هيچ قيمتي از شوهر دست نمي‏شويد.
2- توصيه ديگر ما آن است كه شما مي‏توانيد بدون اشاره به فرد خاصي و ايجاد حساسيت اين بينش را در فردايجاد كنيد و يا اگر وجود دارد آن را تقويت كنيد و راه ايجاد آن اينگونه است كه وي را به نقش همسر در زندگي واهميت زندگي اشتراكي آگاه سازيد و با روشنگري ذهني او را به وظايفش در خانواده واقف نماييد، چه بسيار افراديكه با درك صميميت و محبت طرف مقابل در برابر تمام افراد ديگر ايستاده‏اند و نظام ارزشي خود را از دست نداده‏اند.پس با ايجاد بينش (بدون قضاوت و حساسيت‏آفريني) نسبت به وظايف، نقش هر يكي از همسر و اهميت زندگياشتراكي درك او را تقويت كنيد تا بيشتر به فكر زندگي باشد.
3- دوست عزيز سعي كنيد در زندگي اشتراكي هرگز خوبي‏ها و بدي‏هاي شخصي را به حساب شخص ديگرنگذاريد و حتي نقل نكنيد تا چه رسد به آن كه در صدد تلافي و جواب دادن باشيد و اين نكته در تمام مراحل زندگياشتراكي فراموش نكنيد.
4- از طريق يك واسطه ابتدا نظر مساعد خانواده خود را جلب نماييد.

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت