برای تشکیل خانواده چه دانستنی هایی را باید بدانیم؟

پرسش:

مي خواهم كه بدانم براي تشكيل سازمان مقدس خانواده چه دانستني هايي بايد بدانيم. و شما چه كتابهايي را معرفي مي كنيد.

پاسخ:

با سلام و احترام

ازدواج و تشكيل خانواده يكي از بزرگترين و مهمترين پديده در زندگي انسان است و موفقيت يا شكست در آن در سرنوشت هر يك از طرفين، چه زن و چه مرد، اثري ژرف و تعيين كننده بر جاي مي نهد و چه بسا اصلي ترين و برجسته ترين خطوط سير زندگاني ايشان را رقم مي زند.
ازدواج پيوندي ابدي است كه دامنه آن تا جهان آخرت گسترده است، به شرطي كه براساس دستور خدا و همراه با صداقت و عشق باشد و هر يك از همسران در انجام وظايف خود كوتاهي نكنند. ازدواج نيز مانند بسياري از تصميمات انسان، احتياج به برنامه ريزي دقيق و آگاهانه دارد. يك برنامه دقيق و كامل براي ازدواج بايد تمام مراحل و جنبه هاي زندگي را در نظر بگيرد.
اولين مرحله اي كه بايد هر پسر و دختر جوان قبل از ازدواج به آن توجه داشته باشند، دارا شدن ويژگي هاي يك همسر خوب است. يعني ابتدا بايد ببينند آمادگي و بلوغ رواني و اجتماعي تشكيل خانواده را دارند يا نه. متأسفانه بسياري از خانواده ها در همان ابتداي زندگي به دليل نداشتن اين آمادگي دچار مشكلات زيادي مي شوند كه گاهي به طلاق و جدايي هم منجر مي شود. بنابراين آمادگي براي ازدواج بسيار مهم است. ما قبل از اين كه بخواهيم فرد مناسبي براي ازدواج پيدا كنيم، اول بايد به فكر مناسب بودن خود براي ازدواج باشيم.
آمادگي براي ازدواج از دو راه به دست مي آيد:
1. ْآگاهي و شناخت نسبت به وظايف همسري و اين كه يك همسر اعم از زن يا شوهر چه وظايف و تكاليفي از نظر اسلام دارد، وظايفي كه نسبت به همسرش دارد و آن اين كه يك شريك خوب و مناسب هم از نظر انساني و اخلاقي و هم از نظر جنسي براي او باشد، وظايفي كه نسبت به فرزندانش دارد، وظايفي كه نسبت به خانواده و فاميل خود و نيز خانواده و فاميل همسرش دارد، وظايفي كه نسبت به همسايگان محل زندگي اش دارد و در يك كلمه وظايفي كه به عنوان يك فرد بزرگسال دارد، زيرا با ازدواج مسؤوليت هاي زيادي بر دوش انسان مي آيد و قدم اول اين است كه از اين وظايف و مسؤوليت ها آگاه باشد.
2. به كار بستن و عمل كردن به اين وظايف: قدم دوم اين است كه ببيند چقدر آمادگي و توان براي به عهده گرفتن مسؤوليت زندگي را دارد. آيا مي تواند در كنار سليقه هاي شخصي خود، سليقه هاي ديگران را هم تحمل كند؟ آيا به خود اطمينان دارد كه يك فرد مسؤوليت پذير باشد؟ آيا صفاتي چون صبر، تحمل، گذشت، صداقت، ايثار و فداكاري، تواضع و فروتني، تدبير، مدارا، قناعت و در يك كلمه عشق به زندگي و همسر و فرزندان را در حد نصاب دارد؟
چه بسيارند دختران و پسران جواني كه از قدرت رواني بالايي برخوردار نيستند و خود را براي ازدواج و تشكيل زندگي آماده نكرده اند و در نتيجه تحمل كمترين ناملايمات را ندارند و سر كوچكترين مسأله با شريك زندگي خود جنجال و دعوا راه مي اندازند و زندگي را به كام خود و همسرشان تلخ مي كنند. چه بسيارند همسراني كه راه عشق ورزي به يكديگر را نمي دانند و به همين جهت زندگي بي روح و خشكي براي خود و اطرافيان درست كرده اند. چه بسيارند مادراني كه در برابر كودك معصوم خود صبر و تحمل كافي ندارند و با بي حوصلگي و تنبيه هاي مكرر، فرزند خود را فردي عقده اي و عصبي بار مي آورند يا به عكس با افراط در محبت و توجه، سبب لوس شدن و عدم رشد شخصيتي و رواني او مي شوند. چه بسيارند افرادي كه پس از ازدواج نتوانسته اند با خانواده خود يا با خانواده همسرشان كنار بيايند و سبب به وجود آمدن كدورت ها و ناراحتي هاي زيادي شده اند.
خلاصه اين كه قبل از ازدواج اولين چيزي كه بايد به آن توجه شود اين است كه افراد در زمينه هايي چون اخلاق همسرداري، بچه داري، صله رحم، همسايه داري و مانند آن هم از نظر علمي و هم از نظر عملي و رفتاري آمادگي لازم را كسب كنند.
دومين مرحله در تشكيل خانواده انتخاب همسر است. پس از اين كه از آمادگي لازم براي ازدواج در خودمان مطمئن شديم، نوبت به انتخاب همسر مي رسد. اين مرحله نيز بسيار مهم و حساس است. ابتدا بايد ملاك هاي انتخاب همسر براي ما مشخص باشد.
معيارها و ملاك هايي كه در انتخاب همسر بايد در نظر گرفته شود دو نوع است .
الف . آنهايي كه ركن و اساس اند و براي يك زندگي سعادتمندانه حتما" لازم اند.
ب . آنهايي كه شرط كمال هستند و براي بهتر و كاملتر شدن زندگي اند و بيشتر به سليقه و موقعيت افراد بستگي دارد.
برخي ملاك هاي دسته اول عبارتند از:
1. تدين و دين دار بودن فرد. زيرا انساني كه دين ندارد هيچ ندارد انسان بي دين در حقيقت مرده ي متحرك است و كسي كه پاي بند به دين (كه اصلي ترين مسأله زندگي است) نباشد هيچ تضميني وجود ندارد كه پاي بند به رعايت حقوق همسر و زندگي مشترك باشد. انسان ديندار هرگز نمي تواند با همسر بي دين كنار بيايد و با هم زندگي سعادتمندانه اي داشته باشند.
2. اخلاق نيك داشتن كه منظور داشتن صفات و خلق و خوهاي پسنديده در نظر عقل و شرع است . در واقع اخلاق و دين دو ملاك و معيار اصلي در ازدواج و انتخاب همسر است


نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت