جایگاه رمالی و جادوگری در اسلام؟

پرسش:

با سلام من چند سوال داشتم

اول طلسمهاي كه در كتابهاي قديمي هست كه اسم خدا را در ان نوشتند اشكالي ندارد كه بنويسيم و به همراه داشته باشيم؟

دوم فالنامه هاي كه در اين كتابها به نام پيامبر(ص) و علي(ع) است ايا درست است؟

سوم: موسيقي اگر طرب نداشته باشد حلال است چهارم در مورد تعبير خواب غير از كتب چاب شده ايا فردي را ميشناسيد كه وارد باشد؟

پاسخ 1 

با سلام و ادب خدمت شما همراه عزیز

اگر اين طلسم هايي كه در كتاب هاي قديمي وجود دارد در واقع يك نحوه دعاهايي است كه از طريق پيشوايان ديني و ائمه اطهار به صورت رمزي به شكل هاي مختلفي نوشته باشند ، مسلما اين ها بي اثر نيست و مانند دعاها موثر خواهد بود ولي اگر مقصود ،همان كف شناسي، طالع بيني و فال گيري باشد، حقيقت ندارد و از كارهاي خرافي است و فالگير به هيچ وجه نمي تواند از آيندة شخصي با تكيه به فال خبر دهد. اين افراد جاهل هستند كه به فال گيران مراجعه كرده و نگراني خود را فراهم مي نمايند. در آيين اسلام جادوگري و رمالي و ديگر كارهايي نظاير اين ها غير مشروع اعلام گرديده است. پولي كه از اين طريق به دست مي آيد حرام مي‌باشد، براي اين كه مسلمانان تحت تأثير فال گيري و فال گيران قرار نگيرند، و خويشتن را تسليم ناداني ها و خرافات ننمايند. اولياي دين نه تنها پيروان خود را از اين قبيل كارهاي موهوم و زيان بار بر حذر داشته اند، بلكه پذيرش سخنان اين قبيل افراد را مخالفت با تعاليم الهي خوانده اند.

 هيثم بن واقد گويد: به حضرت صادق(ع) عرض كردم: بين ما اهالي جزيره مردي است كه گاهي اشخاص دربارة‌ مالي كه به دزدي رفته يا مفقود شده، از وي سؤال مي كنند و او خبر مي‌دهد. آيا مجازيم در اين قبيل موارد از او پرسش نماييم؟ حضرت جواب داد كه رسول اكرم(ص) فرمود: "كسي كه نزد ساحر يا كاهن يا كذّاب برود و گفتة او را قبول نمايد،‌ با اين عمل به كتابي كه از طرف خداوند نازل گرديده، كافر شده است".[1]

 در استفتائات بعضي از مراجع معظم تقليد آمده: فال مطلبي است خرافي.[2]

پاسخ2 

فال نيك و بد زدن در همه اقوام بوده و هست. به نظر مي رسد سرچشمه آن عدم دسترسي به واقعيات و ناآگاهي از علل واقعي حوادث است. فال اثر طبيعي ندارد، ولي داراي اثر رواني است. فال نيك، اميد آفرين است، در حالي كه فال بد، موجب نااميدي، ناتواني و نگراني مي شود.

از آن جايي كه اسلام همواره از مسائل مثبت استفاده مي كند و با مضرات مبارزه مي كند، به فال نيك توصيه فرموده، ولي فال بد را به شدت محكوم كرده است، حتي در بعضي روايات فال بد را در حد شرك به خدا شمرده‏اند. از راه فال نخود و قهوه نمي‏توان به واقعيت يا حقيقتي اعتقاد پيدا كرد. چنين كارهايي براي سرگرمي است يا ابزاري براي سوء استفاده مادي برخي مي‏باشد اثر چنين فال هايي فقط جنبه رواني است. لازم است انسان با توكل به خدا به فال‏هاي بد ترتيب اثر ندهد.

اسلام در بسياري از موارد، اين گونه مفاهيم را در كانال صحيح و سازنده قرار داده و به آن نقش تربيتي داده است.

مثلا در مورد آن چه ميان عوام معروف است كه مي گويند فلان همسر، خوش قدم بود و يا بد قدم و از آن روزي كه به خانه گام گذاشت، چنين و چنان شد، قطعاً خرافه‏اي بيش نيست. اسلام به آن شكل سازنده تربيتي داده و امام صادق(ع) فرمود: "از بد قدمي زن آن است كه مهرش سنگين باشد و مخارج و هزينه‏اش زياد".(3)

پيشوايان ديني همواره الفاظي را كه مردم در مفاهيم خرافي، به كار مي بردند، براي مفاهيم سازنده استفاده كرده و انديشه‏اي كه بيراهه مي رفته، به راه راست هدايت نموده اند .(4)

قابل توجه است كه هر چه در برخي از كتاب ها از فال ها به پيامبر و ائمه نسبت داده اند مدرك صحيحي ندارد .

پاسخ 3 

موسيقي اگر مطرب نباشد حرام نيست .

پاسخ 4

فرد يا افرادي كه تعبير خواب بدانند سراغ نداريم .

 

[1]محمد تقي فلسفي، اخلاق، ص 203، به نقل ازسفينه البحار، ج 2، ص 500.

[2]آيت الله فاضل لنكراني، استفتائات، ج 1،‌ ص630، سؤال1202.

3. وسائل الشيعه، ج 3، ص 104.
4. برگرفته از تفسير نمونه، ج 12، ص 52 - 53

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت