آیا امام زمان(عج) زمان ظهور خود را میدانند؟

بلسلام
پرسش:

آیا امام زمان(عج) زمان ظهور خود را میدانند؟

پاسخ: 

با سلام و سپاس از مکاتبه با این سایت
 در مورد این کهآيا امام زمان مي‏داند كي ظهور خواهد كرد، می گوییم:
هرگاه از ائمه (ع) درباره تعيين وقت ظهور سؤال مي‏كردند، آن بزرگواران از تعيين وقت خودداري مي‏كردند. از طرفي بيان نمي‏كردند خودمان هم نمي‏دانيم. فقط از حوادث و نشانه‏ها سخن مي‏گفتند و كساني را كه وقت تعيين مي‏كردند، دروغگو اعلام مي‏كردند.
جابر جعفي مي‏گويد: به امام باقر (ع) گفتم. فرج شما چه زماني خواهد بود، حضرت فرمود: "هيهات هيهات لا يكون فرجنا حتي تغربلوا ثم تغربلوا ثم تغربلوا حتي يذهب الكدر و يبقي الصفو؛ (1) فرج ما حاصل نمي‏شود تا اين كه شما مردم غربال شويد، دوباره غربال شويد و سه باره غربال شويد، تا افراد گنه كار بروند و پاكان بمانند".

محمد بن مسلم گفت: امام صادق (ع) به من فرمود: "اي محمد! هر كس وقت فرج ما را مشخص و تعيين كرد، او را تكذيب كن. ما وقتي را براي اين فرج تعيين نمي‏كنيم".(2)
در توقيعي از جانب حضرت مهدي (ع) به "محمد بن عثمان عمر وي" رسيد، آمده است: "اما ظهور الفرج فانه الي الله و كذب الوقاتون؛(3) زمان ظهور به دست خدا است و تعيين كنندگان وقت ظهور دروغگو هستند".
براساس اين روايت شايد گفته شود حضرت مهدي(ع) نيز وقت ظهور را نمي‏داند و شايد منظور حضرت اين باشد كه اصل ظهور به دست خدا است ، نه این که کس دیگر آن را نمی داند.
در باب علوم ائمه(ع) آمده است:
عن ابي جعفر(ع) قال: "ان لله لعلماً لا يعلمه غيره و علماً يعلمه ملائكته المقربون و أنبياؤه المرسلول و نحن نعلمه؛(4)
بخشي از علوم مخصوص خدا است و هيچ كسي حتي ملائكه از آن‏ها مطلع نيستند اما علومي هست كه فرشتگان و انبيا از آنها مطلع‏اند. ما اهل بيت از اين دسته علوم آگاهي داريم".
مستفاد روايات اين است كه امر ظهور به دست خدا و به اراده او است، اما علم به زمان ظهور به طور صريح و مشخص در روايت ذكر نشده است.

1 - بحارالانوار، ج 52، ص 113.
2 - همان، ص 117.
3 - همان، ص 111.
4 - همان، ج 26، ص 159.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت