چطور با قران می توان عمر طولانی حضرت مهدی ( عج) را اثبات کرد؟

پرسش:

من در کتاب هاي مختلف و سخنراني هاي گوناگون فقط راجع به انتظار براي ظهور مهدي موعود شنيده ام . قرآن ما که همه مسايل ريز زندگي را براي هدايت انسان ها گفته و داستان هاي زندگي پيامبران پيشين( که هر کدام مدتي کوتاه بوده اند) را توضيح داده آيا در باره مسئله و فردي به اين مهمي و عمر طولاني ايشان و ظهور و قيام حضرت مهدي (ع) آيه اي آمده است ؟

پاسخ:

سلام علیکم .

آيات قرآن همه مطالب لازم را بيان کرده و چيزي کم نگذاشته است . از جمله آيات فراواني است که بر عمر طولاني امام زمان و زنده بودن ايشان دلالت دارد که به چند نمونه اشاره مي کنيم:

1-در سوره قدر مي فرمايد :
تنزل الملائکه و الروح فيها باذن ربهم من کل امر .
ماه رمضان و شب قدر در هر سال تکرار مي شود و نزول ملائکه هم در هر شب قدر هر سال تکرار مي شود و به همين معنا در آيه ديگر اشاره کرده و مي فرمايد:
فيها يفرق کل امر حکيم .
بنا بر اين دو آيه، ملائکه در هر شب قدر بر زمين نازل شده و تقديرات آن سال را نازل مي کنند . زمان حيات رسول خدا ملائکه بر ايشان نازل مي شدند ولي بعد از وفات ايشان بر چه کسي نازل مي شوند؟ با تامل در مي يابيم که بعد از رسول خدا بايد کساني باشند نزديک به رتبه ايشان که ملائکه بر آن افراد نازل شوند . اين کسان بايد تا قيامت در جامعه بشري حضور داشته باشند . اينان جانشينان معصوم حضرت هستند و چون يازده نفر از جانشينان از دنيا رفته اند و به صراحت بيان رسول خدا جانشينان ايشان دوازده نفرند که دوازدهمين آنان فرزند امام حسن عسکري است ، پس معلوم مي شود حضرت تا آخر عمر دنيا زنده بوده و عمر طولاني خواهد کرد.
اما باقر(ع) فرمود :
اي گروه شيعه با خصم خود به سوره "انا انزلناه " محاجه کنيد که پيروز خواهيد شد زيرا اين سوره حجت خداوند بر خلق بعد از رسول خداست.

2-خداوند مي فرمايد : انما انت منذر و لکل قوم هاد
اين آيه صراحت دارد که در هر قوم و هر عصري امامي هست . رسول خدا در عصر خود بر قومش که همه بشريت بود ، امام بود . بعد از ايشان امامت بايد تداوم داشته باشد تا قيامت. چون به بيان ايشان امامان بعد از ايشان دوازده نفرند که امامتشان تا قيامت تداوم دارد ، پس امام دوازدهم بايد عمر طولاني داشته باشد.

3- آيات شهادت دلالت دارد که از اول خلقت تا قيامت هميشه و در هر عصر کساني هستند که به اذن خدا شاهد بر خلق هستند. از زبان حضرت عيسي که يکي از اين شاهدان است مي فرمايد :
ما قلت لهم الا ما امرتني به ان اعبدوا الله ربي و ربکم و کنت عليهم شهيدا ما دمت فيهم
رسول خدا و امامان شاهدان بر اين امت تا قيامتند و چون شاهد بايد زنده و محسوس بوده و در بين امت باشد ، با توجه به از دنيا رفتن رسول خدا و يازده امام معلوم مي شود امام دوازدهم تا آخر عمر بشر زنده و شاهد بر آنان است.

آيات ديگري نيز بر زنده بودن امام عصر دلالت دارد . براي اطلاع بيشتر به کتاب موعود شناسي و پاسخ به شبهات از علي اصغر رضواني مراجعه کنيد. اما اين نكته را مورد توجه داشته باشيد كه وقايع و حوادثي كه مربوط به‌ آينده مي شود ، به دلايل متعدد نمي تواند به شفافيت و روشني حوادثي باشد كه در گذشته (مانند داستان پيامبران ) بوده است.

آیاتى از قرآن اشاره به قیام حضرت مهدى (ع ) دارد، از جمله : در سوره انبیاء آمده است : "ولقد کتبنا فى الز بور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادى الصالحون؛ در زبور بعد از ذکر (تورات ) مقرر داشتیم که بندگان صالح من حکومت زمین را به ارث مى برند. در ذیل این آیه روایاتى آمده است که "هم اصحاب لمهدى فى آخر الزمان، آنان یاران مهدى (ع ) در آخر الزمان هستند".

در سوره نور آمده است : "وعد الله الذین آمنوا منکم وعملوا الصالحات لیستخلفنهم فى الارض کما استخلف الذین من قبلهم و لیمکنن لهم دینهم الذى ارتضى لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا یعبدتنى لایشرکون بى شیئا و من کفر بعد ذلک فأولئک هم الفاسقون خداوند به کسانى از شما که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند، وعده داده است که آنان را خلیفه روى زمین کند، آن گونه که پیشینیان را خلافت بخشید و دین و آئینى را که براى آنان پسندیده است، پا بر جا و ریشه دار سازد و بیم و ترس آنان را به امنیت مبدل کند. آن چنان مى شود که تنها مرا مى پرستند وچیزى را شریک من نخواهند کرد و کسانى که بعد از آن کافر شوند، از فاسقان‌اند".
آیه دیگر اشاره به قیام حضرت مهدى دارد، آیه ظهور حق در سوره توبه است : " هو الذى ارسل رسوله بالهدى و دین الحق لیظهره على الدین کله و لو کره المشرکون ".) شبیه این آیه در سوره فتح آمده است : "هو الذى ارسل رسوله بالهدى دین الحق لیظهره على الدین کله ". این آیات بر اساس روایاتى که ذیل و تفسیر آن‌ها آمده،، بر حضرت مهدى (ع ) تطبیق شده است.

 منابع :

. قدر(97)، آيه 4.
. دخان(44) ، آيه 4.
. کافي ، ج1، ص.249
. رعد(13)،آيه 7.
. مائده(5)،آيه 117.
. انبیاء (21 آیه 15 .
. نور (24 آیه 55 .
. توبه (9 آیه 33.
. فتح (48 آیه .28
. پیام قرآن، ج 9ص 421 تا 440 با تلخیص.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت