پاسخ به دو سوال در خصوص مهدویت

استاد احمد عابدی

استاد احمد عابدی
بسمه تعالی
آیا در زمان ظهور امام زمان ارواحنا فداه، نیازی به مراجع معظم تقلید و یا خواندن دروس حوزی می باشد؟
امام صادق علیه السلام در زمان حیات خویش به ابان بن تغلب می فرمود: اجلس فی المسجد و افت للناس: در مسجد بنشین و فتوا بده، این حدیث دلالت بر آن دارد که در زمان ظهور امام زمان علیه السلام، مراجع تقلید نیز هم رساله دارند و هم فتوا می دهند. زیرا وقتی امام زمان علیه السلام ظهور نماید همه نمی توانند بروند مسائلشان را از امام زمان علیه السلام بپرسند، و آن موقع طلبه و مسئله گو برای جامعه بیشتر نیاز می شود. در زمان امام صادق علیه السلام مردم از آن حضرت سوال می پرسیدند. بعد، می آمدند به زراره و محمد بن مسلم می گفتند، امام صادق علیه السلام این فرمایش را فرمودند، به آن عمل بکنم یا خیر؟ و زراره می گفت: به فرمایش امام عمل بکن یا نکن. چرا؟ چون وقتی این فرد سوال می پرسید، نمی دانست امام علیه السلام تقیه کرده است یا خیر. و زراره می دانست امام علیه السلام در هنگام پاسخ تقیه کرده است یا خیر. و لذا زراره می گفت عمل بکنید یا نکنید. اما امام زمان علیه السلام تقیه نمی کند، ولی وقتی شما حرفهای امام زمان علیه السلام را می شنوید، گاهی احادیثی می فرمایند که قید است نسبت به مقیدی و خاصی است نسبت به عامی که امامان دیگر فرموده اند و آن کسی که می تواند تمام احادیث را جمع کند و کنار هم بگذارد، مجتهدین و مراجع تقلید هستند. و در زمان ظهور نیز مراجع معظم تقلید حضوردارند و فتوا و رساله آنها نیز وجود دارد. این که در زمان ظهور نیازی به مراجع معظم تقلید و یا خواندن دروس حوزی نمی باشد،این یکی از سنگهای انحرافی بود که بابی ها و بهایی ها پایه گذاری کردند.
آیا صحیح است که می گویند: الان هنگام ظهور صغری است و کم کم تبدیل می شود به ظهور کبری، مثل غیبت صغری و کبری؟ و یا اینکه دولتی برای زمینه سازی ظهور امام زمان علیه السلام می آید؟(مسئله دولت زمینه ساز)
اصل این حرف (ظهور صغری)دروغی بیش نیست و هیچ مدرک و سندی ندارد، و بحث دولت زمینه ساز(الموطئون للمهدی) نیز در هیچ حدیث شیعی نیامده است و فقط در کتاب سنن ابن ماجه (که اهل سنّت بوده و اهل قزوین بوده است و احادیث بسیاری جعل کرده است) حدیث ضعیفی در این رابطه نقل کرده است. البته در کتاب سنن ابن ماجه احادیث ضعیف وجود دارد از جمله یکی از احادیثی که ابن ماجه جعل کرده این است: که پیغمبر (ص) فرموده است هرکس یک شب را در قزوین بخوابد، بهشت بر او واجب می شود. امروزه برخی از کسانی که بحث دولت زمینه ساز ظهور را مطرح می کند، حرف و مدرکشان به این حدیث برمی گردد که ابن ماجه نقل کرده است و خودش نیز معتقد است این حدیث ضعیف است. مضافاً مگر قبل از قیام پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله، دولت زمینه ساز وجود داشت؟ البته خیر، بلکه هنر پیامبر(ص) بود، که با تلاش و کار فراوان حکومت برقرار و دینش را جاودانی کرد. پس دلیلی بر بودن دولت زمینه ساز نداریم.
انتهای پیام
WWW.SHAFAQNA.COM

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت