چرا رسول خدا(ص) در 54 سالگى با عايشه شش ساله ازدواج كرد؟

پرسش:
چرا رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) در سن 54 سالگى با عايشه كه هنوز بيش از شش سال نداشت ازدواج كرد؟ آيا اين كار معاذالله با عصمت منافات ندارد و باعث سوءاستفاده برخى مسلمانان در ازدواج با دختران كم سن و سال به عنوان سنت پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)نمى شود؟
پاسخ:
با سلام  و عرض ادب
 در اين باره بايد دانست كه:
1. گرچه در برخى گزارش هاى تاريخى، سن عايشه در زمان ازدواج با پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)6 يا 7 سال ذكر شده است؛ امّا علاّمه جعفر مرتضى عاملى، بر اساس قرائن تاريخى، سن عايشه را در آن زمان بين 13 تا 17 سال دانسته است.[1] از اين رو آن گزارش هاى تاريخى را نمى توان به عنوان يك مستند تاريخى تلقّى كرد و براساس آن به نتيجه گيرى پرداخت.
2. همان گونه كه در پرسش قبل گذشت، هر كدام از ازدواج هاى پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)حكمتى داشته و به خاطر دليل ويژه اى انجام پذيرفته است. هم ازدواج با عايشه جوان و هم ازدواج با «ام سلمه» سالمند، در شرايط بسيار ويژه اى انجام پذيرفته است و نمى تواند بهانه اى براى سوءاستفاده انسان هاى هوس ران باشد يا كارى خلاف عصمت تلقّى گردد.
3. در طول تاريخ از حقايق بسيارى ـ ازجمله آيات نورانى قرآنى كريم ـ سوء استفاده شده، انسان هاى جاهل و دنياپرست، رفتارهاى زشت خود را به اصول و مبانى متعالى قرآن كريم مستند ساخته اند، همان گونه كه خوارج، شورش كور خود را با استناد به جمله «لا حكم الا للّه ؛ هيچ فرمانى جز براى خدا نيست» ـ كه مضمون آيات قرآن است ـ انجام دادند. كسانى كه با دين اسلام آشنايى دارند، مى دانند كه اين گونه سوءاستفاده ها، ناشى از جهالت و هواپرستى است و نمى تواند از ارزش آيات نورانى قرآن يا رفتارهاى حكيمانه پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)بكاهد. ازدواج پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)، با اجازه و خواست خدا و براساس مصالح الهى بوده كه اين ويژگى ها و مصالح در هر كسى يافت نمى شود.

[1]. الصحيح من سيرة النبى الاعظم(صلى الله عليه وآله وسلم)، علاّمه جعفر مرتضى عاملى، ج 3، ص 285 ـ 287، دارالسيرة.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت