جعل حدیث "نحن معاشر الأنبياء لا نورث" توسط چه کسانی صورت گرفت؟

پرسش:

حدیث جعلی را چه کسانی ساختند و از چه کسانی شهادت گرفتند؟

پاسخ:

با سلام و ادب

عايشه و حفصه شاهدان حديث جعلى    
  غاصبين محكم‏كارى لازم براى راهى كه در نظر داشتند پيش‏بينى كرده بودند. پيداست كه جعل حديث به فاصله‏ى چند روز از رحلت پيامبر صلى اللَّه عليه و آله جرم نابخشودنى است و تثبيت آن نيز كار آسانى نيست.
در جايى كه اصحاب پيامبر صلى اللَّه عليه و آله حضور داشتند و زمان زيادى هم نگذشته بود كه فراموش كرده باشند نسبت دادن چنين دروغ بزرگى به ساحت قدس نبوى احتياج به زمينه‏سازى داشت.

شاهد بر حديث جعلى از خانواده ‏ى غاصبين
بهمين جهت كسى جز مجموعه ‏ى داخلى خود پيدا نكردند و شاهد ماجرا را عايشه و حفصه به عنوان دو همسر پيامبر صلى اللَّه عليه و آله در نظر گرفتند كه اگر كسى منكر شد ادعا كنند بخاطر ارتباط بيشتر با آنحضرت، مطلب را در جايى شنيده‏اند كه ديگران نبوده‏اند!
نكته‏ى جالبى كه جلب توجه مى‏كند آنست كه در اينجا كسى نگفت: شهادت اين دو زن جلب نفع براى خانواده خودشان است در حالى كه اين مطلب را در شهادت اميرالمؤمنين عليه‏السلام براى فدك حضرت زهرا عليهاالسلام صريحاً گفتند.

يك عرب بيابانى به عنوان شاهد
مشكلى كه هنوز باقى بود شهادت دادن دو زن بود كه بجاى يك مرد حساب مى‏شد و ارزش آن هنگامى بود كه يك مرد ديگر نيز به آن شهادت دهد. هيچكس حاضر به چنين شهادتى و نسبت دروغى به پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نشد.
لذا يك عرب بيابانى از قبيله‏ى بنى‏نصر را پيدا كردند كه از نظر اجتماعى چنان بى‏ارزش بود كه معروف بود هرگاه بول بر او عارض مى‏شد بدون در نظر گرفتن جايى مناسب به همان حال برپاى خود بول مى‏كرد و جالب‏تر اينكه گاهى با بول خود تطهير مى‏كرد!! از طرف ديگر سابقه‏ى اين شخص كه نامش مالك بن اوس بن حدثان بود با پيامبر صلى اللَّه عليه و آله مشخص نبود تا بتواند مطلبى را به پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نسبت دهد.
به اين عرب بيابانى هم- با مشكلات زياد- اين حديث جعلى را ياد دادند و برايش تكرار كردند تا بتواند نزد مردم شهادت دهد و تعداد شاهدان را تكميل كند. بسيار جالب است كه در كتب تاريخ تصريح شده كه با حضور آن همه اصحاب پيامبر صلى اللَّه عليه و آله احدى جز آن اعرابى و اين دو زن پيدا نشد به مطلب مورد نظرشان شهادت دهد.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت