چرا دین یک کودک مطابق دین پدرش می باشد؟

پرسش:
چرا زمانی که کودکی به دنیا می آید خانواده او برای وی دین تعیین می کنند  واجازه نمی دهند که شخص با انتخاب خویش دین را تعیین کند؟
پاسخ :
با سلام و عرض ادب و احترام
نمی دانیم منظورتان از تعیین دین توسط خانواده دقیقا چیست ؟
اگر منظورتان ثبت مذهب و دین در شناسنامه است ،  این امرمربوط به قوانين و مقررات اجتماعي است كه مي تواند در جامعه اي وجود داشته باشد و در جامعه ديگر نباشد ، اما اين مسئله ربطي به اعتقاد ديني ندارد  نمي توان از ثبت در شناسنامه يا عدم ثبت ، نتيجه گرفت كه من در انتخاب دين آزادي دارم ، يا ندارم . اين نتيجه اشتباه است . اعتقاد و اعدم اعتقاد مربوط به خود انسان وعقل و دل او است .
واگر منظورتان این است که چرا از نظر فقهی بچه های مسلمان تابع پدر ومادر خویش هستند و مسلمان محسوب می شوند ، این مطلب صحیح است واز نظر فقهى بچه‏هاى پدر و مادر مسلمان به تبعيت از والدين‏شان مسلمان هستند و از نظر حقوقى مسلمان محسوب مى‏شوند و از مزاياى اجتماعى در جامعه به عنوان يك مسلمان  برخوردار هستند. اما اين موضوع ،  غير از اعتقاد به اسلام است. اعتقاد به اسلام، نمى‏تواند سنتى و تقليدى باشد؛ بنابراين وقتى به مرحله رشد عقلى و تكليف رسيدند، پذيرش اسلام‏شان بايد به سبب دليل باشد، نه از روى تبعيت. از اين رو است كه مراجع تقليد در اول توضيح‏المسائل مى‏نويسند: تقليد در اصول دين جايز نيست.
بنابراين فرزندان مسلمانان، دين را خود انتخاب مى‏كنند. دين و ايمان به آن كه يك اعتقاد قلبى و درونى است ، ممكن نيست تحميلى باشد.
از نظر جهان بيني اسلامي همه انسان‏ها از آزادي، اختيار و قدرت بر تصميم‏گيري برخوردارند و خودشان سرنوشت خويش را رقم مي‏زنند.
اسلام از راه‏هاي گوناگون مي‏كوشد انديشه بشريت را از اسارت باطل برهاند و آدمي با ديد باز و وسعت نظر بيانديشد و داوري كند و دين و آيين حق را برگزيند. اين سخن قرآن است كه مي‏گويد:
"به آن بندگاني مژده باد كه همه سخنان را مي‏شنوند و بهترين را برمي‏گزينند".(1)
"و چون به ايشان گفته شود كه از آن چه از سوي خدا فرود آمده است، پيروي كنيد، گويند: نه، ما به همان راهي مي‏رويم كه پدران ما مي‏رفتند. حتي اگر پدرانشان بي‏خرد و گمراه بوده‏اند!". (2)
نيز اسلام مي‏گويد: اعتقادات و پذيرش دين نمي‏تواند تحميلي باشد (لا اكراه في الدين) سپس مي‏افزايد: راه راست، انديشه راستين و آيين درست و نجات بخش، از انديشه دروغين و آيين باطل واضح و روشن است (قد تبين الرشد من الغي) (3)
آري آدمي با دقت و خردورزي مي‏تواند راه و آيين حق (كه آيين اسلام است) را باور كند و آن را برگزيند .
پي‏نوشت‏ها:
1 - زمر (29) آيه 18.
2 - بقره (2) آيه 170.
3 - بقره (2) آيه 256.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت