اگر خدا حمايت كننده مظلومان است،‌ چرا بلاهاي طبيعي و انساني براي آنان است؟

پرسش:

 اگر خدا حمايت كننده مظلومان است،‌ چرا بلاهاي طبيعي و انساني براي آنان است؟

پاسخ:

با سلام و ادب 

بلاها انواع و اقسامي دارند و هر يك داراي علل و حكمتي هستند، آن چه مسلم است اين كه بلا براي اولياي خدا از نعمت‏ها و هداياي بزرگ الهي است.

از امام باقر(ع) نقل شده است كه فرمودند: ان اللّهَ‏ عزّوجلّ لَيَتَعاهَدُ المؤمنَ بالبلاءِ كَما يَتَعاهَدُ الرجلُ اَهلَهُ بِالهَديَّةَ مِنَ الغَيبَة؛ خداوند عزوجل بنده مؤمن را از طريق بلاها دلجويي مي‏كند، همان‏طور كه هنگام دوري از اهل و عيالش با آوردن هديه و سوغات آنان را دلگرم مي‏ سازد.[1]

از امام صادق(ع) نيز آمده است: ان اللّه‏ اذا احب عبدا غتّه بالبلاء غتّا؛ هنگامي كه خداوند بنده‏اي را دوست مي‏دارد او را به شدت در گرفتاري‏ها غوطه‏ور مي‏سازد.[2]

هم‏چنين از آن حضرت نقل شده است: ان اشد الناس بلاء الانبياء ثم الذين يلونهم ثم الامثل فامثل؛ از ميان مردم بيش از همه انبيا دچار بلاها مي‏شوند، سپس كساني كه در رتبه بعد از ايشان قرار دارند و سپس هر كس كه با فضيلت‏تر است به ترتيب از مراتب بالا به پايين.[3]

اكنون اين سؤال پديد مي‏آيد كه اين چگونه دوستي و رابطه‏اي است كه خداوند با اولياي خود دارد و سرّ اينگونه ابتلائات چيست؟

 پاسخ آن است كه بلاها و دشواري‏ها، فلسفه‏هاي متعددي دارند. حداقل آن در مورد بندگان صالح خدا امور زير است:

1- وسيله‏اي براي آمرزش گناه،

2- زمينه تقرب بيشتر و اعتلاي رتبه،

3- وسيله‏اي براي تربيت و استكمال نفس.

به عبارت ديگر در بسياري از موارد رفاه و آسايش، آدمي را به تعلقات مادي سرگرم و از ياد خدا بازمي‏دارد؛ ولي دشواري‏ها و سختي‏ها از سويي آدمي را به ياد خدا انداخته و به التجا و تضرع در درگاه الهي و انس با پروردگار مي‏كشاند. از سوي ديگر دست و پنجه نرم كردن با دشواري‏ها و سختي‏ها، انسان را آبديده و اراده او را قوي و نيرومند مي‏سازد. به تعبير آيت‏اللّه ‏حائري زمين ساده و دست نخورده، قابليت توليد و حاصلخيزي بالايي ندارد؛ اما همين كه شخم زده شد، بذر نيكو در آن رشد و بالندگي مي‏يابد و حاصلي انبوه پديد مي‏آورد. خداوند نيز قلب مؤمن را با بلاها شخم مي‏زند تا بذر ايمان و اراده و محبت و ياد خدا و عمل صالح در آن رشد و بالندگي يابد و در سايه آن شخصيت‏هايي چون اميرالمؤمنين(ع) و حسين‏بن علي(ع) پديد مي‏آيد كه نه تنها بزرگترين افتخارات بشريت‏اند؛ بلكه در ملكوت آسمان‏ها نيز مورد تكريم و ستايش‏اند.

در بخش بلاهاي انساني كه از طرف ظالمان به مظلومان مي رسد ، علاوه بر دلايل فوق بايد اضافه كرد كه گاهي براي امتحان انسان هاي ظالم و مظلوم هر دو واقع مي شود . نيز گاهي عدم تلاش مظلومان براي رفع ظلم يا تفرقه و جدائي ميان آنها موجب تسلط كافران و ظالمان مي شود و سنت الهي نيز بر اين قرار گرفته كه تا انسان ها براي رفع ظلم و تغيير وضعيت خود بر نخيزند ، وضعيت آنها تغيير نخواهد كرد.

 "إِنَّ اللَّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ؛ خداوند سرنوشت هيچ قوم (و ملّتى) را تغيير نمى‏دهد مگر آنكه آنان آنچه را در خودشان است تغيير دهند"[4]

 براي آگاهي بيشتر ر.ك: عدل الهي، شهيد مطهري، ص 139 - 162.

 

[1] . علامه مجلسى، بحار الأنوار، ج 64، ص 213. مؤسسة الوفاء بيروت - لبنان، 1404 ه ق.

[2] . همان، ص 208.

[3] . همان ص 200.

[4] . رعد (13) آيه 11.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت