چگونه بعضي از افراد از غيب خبر مي‏دهند و درست هم درمي‏آيد؟

پرسش:

علم غيب مختص به خدا است. چگونه بعضي از افراد از غيب خبر مي‏دهند و درست هم درمي‏آيد؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم

از ارتباط جنابعالی با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

در قرآن كريم آيات چندي در مورد علم غيب وارد شده و در روايات فراواني نيز به اين موضوع اشارت رفته است و مفسران به بحث در مورد آنها پرداخته اند. از مجموع اين مباحث استفاده مي شود:

علم غيب در درجه اول اختصاص به خدا دارد و او ذاتاً و به طور استقلالي، به غيب آگاهي دارد. براي آگاهي از غيب، هيچ گونه نيازي به شخصي يا چيزي ندارد. اين سخن در قرآن آمده است: "بگو هيچ يك از كساني كه در آسمان ها و زمين هستند، غيب را نمي دانند مگر خدا" (1)و: "(اي پيامبر) بگو من به شما نمي گويم خزائن خداوند نزد من است، و من غيب نمي دانم". (2)

از سوي ديگر آياتي مي گويد كه خداوند به نوعي علم و خبر از غيب را به پيامبران داده است. "و چنين است كه از خبرهاي غيبي به تو وحي مي كنيم"

"چنان نبود كه خداوند شما را از علم غيب آگاه كند، ولي خداوند از ميان رسولان خود هر كس را بخواهد برمي گزيند (و قسمتي از اسرار غيب را در اختيار او مي گذارد)". (3) پس هستند بندگاني كه بر غيب آگاهي دارند.

 در زمان پيامبر و اميرالمؤمنين و ساير ائمه پيشگويي هايي توسط اين بزرگواران صورت گرفته است كه از آگاهي آنها بر غيب حكايت مي كند كه به اذن الهي بر غيب اطلاع يافته اند. غير از پيامبران و معصومين، اشخاص ديگري نيز هستند كه با اذن الهي بر برخي از علوم غيبي آگاهي مي يابند، مانند وصي حضرت سليمان به نام "آصف بن برخيا" كه به تعبير قرآن علم محدودي از كتاب نزدش بود و تخت بلقيس را در يك چشم بر هم زدن نزد سليمان حاضر نمود. (4) موارد فراوان ديگري در تاريخ مضبوط است.

 از طرف ديگر هستند ناآگاهان و شياداني كه با ادعاي احاطه به علم غيب، قصد فريب مردم را دارند و با تسخير جن و يا رياضت هاي باطلي كه دين اسلام آنها را ممنوع نموده است، براي خود وسيله كسبي فراهم نموده و به فريب مردم دست زده اند. بايد ضمن دقت كامل فريب اين گونه افراد را نخورد، ولي اگر واقعاً از اولياي خدا باشد و قصد گمراه كردن مردم را نداشته باشد، احتمال دارد كه بر غيب آگاهي يابد، آن هم به مقدار محدود، نه اين كه هر چه را اراده كند، بر آن آگاهي يابد، چرا كه اين مقام فقط به انبيا و اولياي خدا يعني امامان معصوم (ع) اختصاص دارد.

 

براي اطلاع بيشتر به تفسير نمونه آدرس هاي ذيل رجوع شود:

تفسير نمونه ج 1، ص 70

تفسير نمونه، ج 25، ص 142 تا 154.

تفسير نمونه، ج 23، ص 551.

 

1 . نمل (27) آيه 65.

2 . انعام (6) آيه 50.

3 . آل عمران (3) آيه 179.

4 . نمل (27) آيه 40.

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت