ارتباط روح و جسم که با هم سنخیت ندارند چگونه است؟

پرسش:

با توجه به اين كه روح از عالم ماوراء طبيعت است و بدن از ماده و خاك است، ارتباط و سنخيت اين دو چگونه است؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم
از ارتباطتان با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

تاريخ دانش بشري نشان مي‏دهد: مسئله روح و ساختمان و ويژگي‏هاي اسرار آميزش همواره مورد توجه دانشمندان بوده است، ولي هنوز از حقيقت و كنه وجود اين اعجوبه آفرينش آگاهي كافي و كاملي نيافته‏اند. نحوه تعلق روح به بدن و به تعبير قرآن كريم "نفخ روح" بدين صورت است كه بدن و جسم انسان مراحلي را طي مي‏كند و در نهايت آن چنان شايستگي پيدا مي‏كند كه به روح و روان تبديل مي‏شود.

بنابر اين روح، حقيقتي جز تكامل ماده و تحول آن بر اثر تكامل به روح ندارد، و اين خود از آيات الهي است كه ماده فاقد شعور را به پايه‏اي از تكامل مي‏رساند كه در دامن خود چنين موجودي را كه سراسر درك و شعور است، پرورش مي‏دهد.(1) به تعبير شهيد مطهري، حيات و زندگي حقيقتي است كه در شرايط و اوضاع معين و مخصوصي با ماده توأم مي‏شود، ولي نه به اين معنا كه بين ماده و حيات، "ثنويت" و دوگانگي حكمفرما باشد و دو حقيقت با يكديگر جفت و يار يكديگر بشوند، بلكه به اين معنا كه ماده و حيات، دو درجه از يك هستي به شمار مي‏روند و هر درجه‏اي خاصيتي مخصوص به خود دارد. ماده در شرايط مخصوص و در مراحل ترقي و تكامل خويش تبديل به حيات و زندگي مي‏شود، از نوع تبديل شدن هر ناقص به كامل‏تر از خود وجود ناقص ماده بي جان تبديل به وجود كامل جان دار مي‏شود. حيات و زندگي (روح) مخلوق واثر ماده بيجان نيست، بلكه كمال و فعليت است كه به آن اضافه مي‏شود.(2)

قرآن مجيد سير تكاملي نطفه را در رحم چنين بيان مي‏كند:

"در آن گاه نطفه را علقه، و علقه راگوشت پاره و گوشت پاره را استخوان، سپس بر استخوان، گوشت پوشانديم. آن گاه (با دميدن روح) به او خلقت ديگر داديم. آفرين بر قدرت خدا كه بهترين آفريننده‏ها است".(3)

نتيجه: بدن و جسم انسان بر اثر حركت جوهري و تكامل اشتدادي و كيفي به مرحله‏اي مي‏رسد كه روح به آن اضافه مي‏شود و بدن را تدبير و در آن تصرف مي‏كند و از آن به عنوان ابزار كار استفاده مي‏نمايد.

 

1 . جعفر سبحاني، منشور جاويد، ج 4، ص 218.

2 . مرتضي مطهري، مقالات فلسفي، ج 1، ص 61 - 62.

3 . مؤمنون (23)، آيه 12 - 14.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت