چرا این ضرب المثل اشتباه است: گر خواهي نشوي رسوا, هم رنگ جماعت شو!

پرسش:

اگر خواهي نشوي رسوا, هم رنگ جماعت شو! به نظر شما آيا بايد كارهاي يك جمع را اگر اشتباه هم بود, تاييد كرد و استقلال فكري و عملي نداشت , مثلاً اگر جمع همگي مشغول نوشيدن شراب هستند, بايد شراب خورد تارسوا نشد؟!

پاسخ:

زیبا ترین سلام دنیا طلوع خورشید است، آنرا بدون غروبش تقدیمت می کنم

متأسفانه اين مثل دستاويز بسياري از مردم شده است كه به غلط از آن استفاده مي كنند. در نظام هستي جمع عقلايي جز در مراكز خاص تشكيل نمي شود. اين جمع عقلايي نوعاً از ميان توده مردم خارج شده و در پناهي مأوي مي گيرند و سخت از عادات و رسوم عوام الناس مي پرهيزند. اين فاصله موجب مي شود مردم عادي به رفتارهايي رو آورند كه از گردونه اخلاق و حتي عرف عادي خارج است . همين به عرفي ها موجب تشكيل نمودها والگوهاي قابل پيروي براي سايرين مي شود.
مردمي كه از آداب و رسوم و سنت حسنهء اسلامي بهره اي نبرده باشند, به اقتضاي حال روي كردهاي خاصّي خواهند داشت كه هر كدام مظّنهء تأثير در جمع ديگر دارد و حتي افرادي را به كيش خويش دعوت كرده وادار به پيروي مي كنند. عادات كوچه و بازار حتي اگر از گناه و معصيت به دور باشد, نمي تواند جهت الگو گرفتن و تبعيت كردن مناسب باشد, تا چه رسد به حضور در شب نشيني هايي كه خداي ناكرده شيطان آن را هدايت مي كند.
جمعي به كشيدن سيگار و يا استفاده از مواد مخدر مشغول مي شوند و علاوه بر اين كه خود را آلوده و گمراه مي كنند, از دوستان دعوت به عمل آورده و ايشان را نيز به تباهي مي كشانند. اگر شخص به دلايل مختلف , حاضر به حضور در جمع ايشان نشود, او را عقب افتاده پنداشته و طرد مي كنند, حال آن كه ملاك امتياز و برتري انسان هانسبت به يك ديگر جز به تقوا و عبوديت نيست . خداوند متعال مي فرمايد: (1). خداوند انسان را عاقل و با شعور آفريد كه با تكيه بر عقل راه خويش را انتخاب كند و راه از چاه تشخيص دهد و اگر ديد جمعي مشغول به كاري هستند, آن را بسنجد; اگر ديد مطابق با عقل و مذهب و عرف است , به آن جمع بپيوندد و گرنه از ايشان پرهيز كرده و از شماتت و از ناصواب گويي آن ها در رأس و گفتار نهراسيد,چون خداي متعال پشتيبان او است : .(2)
(پـاورقي 1. حجرات (49 آيه 13
(پـاورقي 2. زمر (39 آيه 38

واحد پاسخ به سؤالات دفتر تبليغات اسلامي

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت