آیا مطلقا نباید از دیگران درخواست کمک نمود؟

پرسش:

آيا اينكه كسي از ديگران مطلقا چيزي نخواهد حتي در جايي كه نياز شديد دارد و ديگران به راحتي قادر به حل آن مشكل هستند حُسن است يا نه؟ محدوده كمك خواستن يا درخواست كمك از ديگران را معين كنيد.

پاسخ:

با سلام و احترام

زندگي اجتماعي، داراي قوانين و روابط خاص خود است كه بايد رعايت شود. در هر حال در زندگي اجتماعي ما نيازمنديم كه حوائج و نيازهاي خود را از راه ارتباط با ديگران حل كنيم. بي نياز مطلق وجود ندارد و همه انسانها در رابطه نيازمندي و تأثير و تأثري متقابل با يكديگر هستيم. پس اين كه كسي مطلقا از ديگري چيزي نخواهد نه تنها مذموم است بلكه شدني هم نيست و اساس زندگي اجتماعي را منهدم مي كند. اما بايد توجه داشت كه درخواست كمك از ديگران محدوده خاصي دارد:
اولا، رفع نياز از ديگران با حفظ استقلال و خود اتكايي آدمي بايد باشد. گدايي، دريوزگي و تكدي مذموم و ممنوع است. درخواست كمك نبايد به عزت نفس انسان ضربه بزند. پس محدوده كمك خواستن يا درخواست كمك از ديگران عزت نفس آدمي است. ثانيا، بايد توجه داشت كه همه انسان ها همانند او نيازمندند و تنها خداوند بي نياز مطلق است. پس تنها و در واقع بايد از خداوند متعال درخواست رفع نياز كرد و در مقابل از افراد و مردم به عنوان وسيله رفع نياز و كساني كه خداوند متعال رفع خواسته ها و نيازها را به دست آنها قرار داده درخواست رفع مشكل را كرد.

نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت