علت حرمت موسيقي تحريك كننده چيست ؟

پرسش:

علت حرمت موسيقي تحريك كننده چيست ؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم
ج س 1 - با درك صحيح از مسأله توحيد و هم‏چنين درك ژرف قاعده عليت ربوبيت الهي به خوبي فهميده مي‏شود. در حكمت متعاليه ثابت شده است كه معلول عين ربط و تعلق به علت خويش مي‏باشد و غير از اين هويت ديگري ندارد. پس با توجه به اين كه تمام جهان مخلوق و معلول پروردگار و سراسر آن عين ربط و تعلق به او است و ديگر جهان هيچ‏گونه استقلالي در هيچ زمينه‏اي نمي‏تواند داشته باشد. بنابراين غير از اراده حق‏تعالي در ايجاد بقا و ساز و كار اين عالم چيز ديگري نمي‏تواند دخالت كند، زيرا هر امر مفروضي خود يكي از مخلوقات الهي و وابسته به او و تحت تدبير او خواهد بود.
براي آگاهي بيشتر ر.ك:
1- اصول فلسفه و روش رئاليسم، ج 3، مقاله نهم شهيد مطهري - علامه طباطبايي
2- آموزش فلسفه، ج 2، بخش اول آيت‏اللّه‏مصباح يزدي
ج س 2 - «روح» موجودي مجرد و غيرمادي است و اقسام و مراتب وجودي مختلفي دارد. حقيقت وجودي و نفس انساني، همان روح است و روح منشأ اميد حيات و ادراكات او مي‏باشد.
ج س 3 - الف) منظور از قديم زماني اين است كه هيچ زماني را نمي‏توان تصور كرد كه فرشته‏ اي خلق نشده باشد؛ بلكه وجود آنها مقدم بر زمان است؛ زيرا زمان خود موجود مستقلي نيست كه موجودات در طرف آن آفريده شوند؛ بلكه زمان مقدار حركت است و حركت از ويژگي‏هاي جسم مادي است. بنابراين پيش از خلقت ماده زماني وجود نداشته است؛ در حالي كه خلقت فرشتگان مقدم بر ماده بوده است.
ب ) حدوث ذاتي؛ يعني، فرشتگان به لحاظ اين كه ممكن الوجود هستند، نه واجب‏الوجود بالذات، بنابراين مخلوق و آفريده خدا هستند؛ ليكن لازم نيست كه اين خلقت در زمان باشد، به دليل آنچه در بالا گذشت؛ بلكه چه بسا خداوند آنان را از ازل آفريده باشد.
ج س 4 - گذشته از آثار زيان‏باري كه موسيقي و غنا براي اعصاب و روان دارد اين تاثيرات را نيز دارد:
الف) موجب فساد اخلاق مي‏گردد و ايمان، حيا و عفت را از دل انسان بيرون مي‏برد و تجربه نشان داده است كه بسياري از افراد تحت تاثير آهنگ‏هاي غنا راه تقوا و پرهيزكاري را رها كرده و به شهوات و فساد روي مي‏آورند. در تفسير «روح المعاني» سخني از سران يكي از بني‏اميه نقل مي‏كنند كه به آنها مي‏گفت: از غنا بپرهيزيد كه حيا را كم مي‏كند شهوت را مي‏افزايد شخصيت را در هم مي‏شكند و اگر مي‏بينيم كه در روايات اسلامي مكرر آمده كه غنا روح نفاق را در قلب پرورش مي‏دهد اشاره به همين حقيقت دارد. روح نفاق همان روح آلودگي به فساد و كناره‏گيري از تحول و پرهيزكاري است. امام صادق (ع) فرمودند: «الغنا يورث النفاق و يعقب الفقر؛ غنا در دل روح نفاق را پرورش مي‏دهد و بدنبال خود بدبختي و فقر مي‏آورد».
ب ) غافل شدن از ياد خدا و فراموش كردن خدا نيز يكي ديگر از آثار زيان بار غنا و موسيقي است. امام صادق(ع) در تفسير آيه شريفه «واجتنبوا قول الزور؛ از گفتار باطل و ناروا بپرهيزيد» . فرمودند: مراد از قول زور در آيه شريفه غناست. گفتار باطل و ناروا هر چيزي است كه انسان را از خدا دور مي‏كند و از راه درست منحرف مي‏كند. امام صادق (ع) فرمودند: «الغنا مجلس لاينظرالله الي اهله و هو مما قال الله عزوجل: «ومن الناس من يشتري لهوالحديث ليضل عن سبيل‏الله»؛ مجلس غنا و خوانندگي مجلسي است كه خدا به اهل آن نمي‏نگرد و آنها را مشمول لطفش قرار نمي‏دهد. و اين مصداق همان چيزي است كه خداوند عز وجل فرموده: بعضي از مردم هستند كه سخنان بيهوده را خريداري مي‏كنند تا مردم را از راه خدا گمراه سازند». در اين روايت امام(ع) غنا و موسيقي را يكي از مصداق‏هاي گفتار بيهوده‏اي دانسته كه انسان‏هارا از راه خدا گمراه مي‏كند.
براي آگاهي بيشتر ر.ك:
1- تأثير موسيقي بر روان واعصاب حسين عبداللهي خوروش
2- اسلام و موسيقي حسين عبداللهي خوروش
3- موسيقي در سير تلاقي انديشه‏ها اكبر ايراني
4- هشت گفتار (حقيقت موسيقي غنايي) اكبر ايراني
ج س 5 - اصل بر اباحه است، البته اين به معناي آن نيست كه هرگاه در حكم چيزي شك شود بتوان اين اصل را جاري ساخت؛ بلكه اجراي آن قيودي دارد، از جمله اين كه:
1- در موارد علم اجمالي جاري نيست؛
2- در شبهه قبل از فحص جاري نمي‏باشد؛
3- در مواردي كه اصل «حاكم» يا «واردي» در كار باشد جريان نمي‏يابد. بنابراين اصل اباحة در شبهات بعد از فحص و غير مقرون به علم اجمالي و خالي از اصل حاكم (اصل حكمي) يا وارد (اصل موضوعي) مقدم بر آن جريان مي‏يابد.

چھاپیے   ای میل

Comments (0)

There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location