اسلام واقع گرا و اصل « انتظار »

انتظار در اسلام

اسلام واقع گرا و اصل « انتظار »

 

تاملي در وجوب و ضرورت حياتي « جهاد » در عصر غيبت

اسلام ديني است « واقع گرا » و به شدت در تعارض و تقابل مستمر با تخيل و توهم و خرافه و جمود و هر نوع امور خلاف حقيقت و واقعيتي كه جامعه را از رشد و پويايي باز مي دارد و مانع تحقق معرفت هاي ديني ژرف و بينش و آگاهي هاي زندگي ساز مي شود.

اصول و مباني اعتقادي و فروع و احكام عملي و تعاليم و معارف و ارزشهاي والاي اسلامي همه بر محور حقايق و واقعيت هايي كه به صورت قوانين و سنن الهي در هستي سريان دارند مي چرخند و هرگز آميخته با جهل و جمود و اوهام و تفكرات سطحي و پوچ نمي شوند.

متاسفانه در گذشته و حال همواره با افكار و تخيلات و نگرش هاي

متضاد با حقايق و واقعيت هاي ديني مواجه بوده و هستيم و جامعه اسلامي از گسترش آن در موضوعات مختلف به رنج افتاده و از رشد معنوي وسياسي بازمانده است و به موازات اين آفات و زيان هايي كه متوجه جوامع و سرزمين هاي اسلامي شده است دشمنان اسلام در سطح جهان به نفع و سود رسيده اند و به اهداف و آمال خود در مبارزه با فرهنگ اسلامي و زدودن آثار ژرف و عظيم قوانين جامع و ارزش هاي رهايي بخش اين دين مبين نائل آمده اند!

جهاد صبر شفاعت توكل و انتظار از جمله مفاهيم و ارزشهاي والايي هستند كه در اثر فعاليت هاي مخرب تبليغي دشمنان اسلام از يكسو و جهل و فقدان معرفت و بينش ديني گروه هايي از مسلمانان از سوي ديگر دچار تحريف شده و آميخته با برداشت هاي ناصواب و خلاف واقعيت گرديده و به صورت افكار غلط و متضاد با حقيقت دين در محيط ذهن افراد تثبيت شده و به سرعت در جامعه نشر يافته است .

درباره « انتظار » كه اصل بزرگ وسترگ و ياري رسان دين در همه اعصار و عامل بيداري و آگاهي و تداوم حضور در عرصه هاي مختلف حيات دنيا ومراقبت و هوشياري در برابر دشمنان اسلام مي باشد در ديروز و امروز و گذشته و حال شاهد كژانديشي ها و برداشت هاي سطحي و باطل بوده ايم . اين برداشت ها و سطحي نگري ها به گونه اي خطرناك و آفت زا وآسيب رسان بوده است كه موجب شكل گيري نحله هاي فكري منحرف و جمعيت ها و احزابي گرديده است كه در نقطه مقابل اسلام اصيل و ناب و در تعارض و تنافي با اصول و معيارها و ارزش هاي الهي قرار گرفته اند.

برداشت هاي سطحي از اصل انتظار و مهدويت در دوران حيات ائمه دين (ع ) آغاز شد و هم امروز به همان شكل و روش ها و در قالب الفاظ و عباراتي مشابه تداوم دارد.

يكي از اين برداشت ها نافي « جهاد » به هنگام ظهور قائم و پذيرش رنج و مشقت هاي مراحل مختلف آن براي مقابله با دشمنان است . به اين ترتيب كه گروه هايي از مسلمانان چنين مي پنداشتند كه ظهور مهدي (عج ) و نفي و طرد ظلم و جور متجاوزان و استقرار آزادي و عدالت در زمين يكباره و اعجازآميز و بدون جهاد ورنج وستم به وقوع خواهد پيوست !

اين افراد مفهوم انتظار را در همين حصارهاي تنگ افكار سطحي خود محدود و محصور مي كردند و هيچ شناخت و معرفت و بينش صحيح و بالنده و آگاهي بخشي را در اين موضوع بر نمي تابيدند.

نقل است كه روزي « ابوبصير » از حضرت امام جعفر صادق (ع ) اينگونه پرسش نمود :

فدايت شوم فرج كي خواهد بود

امام (ع ) در پاسخ فرمود :

« اي ابوبصير تو هم از كساني هستي كه دنيا را طلب مي كنند! آن كس كه نسبت به قيام امام شناخت و معرفت يابد به جهت انتظارش فرج حاصل شده است .. » 1

مفهوم عميق اين سخن به انتظار فرج به صورت يك شناخت اصيل و بنيادين نظر دارد و اين تفكر را سامان مي دهد كه در هر عصر و زمانه اي معرفت و شناخت ريشه دار و مستحكمي كه اهل ايمان نسبت به قيام و انقلاب جهاني مهدي موعود پيدا كنند همان شناخت براي آنان فرج واقعي است و آنان به راستي به اصل انتظار پايبند مي باشند و از آثار ارزشمندش برخوردار مي گردند.

همچنين در متون ديني آمده است كه به حضرت امام جعفر صادق (ع ) چنين عرض مي شود :

« مردم مي گويند مهدي كه قيام كند كارها همه خود به خود درست مي شود و به اندازه يك حجامت هم خون به زمين ريخته نمي شود. »

امام (ع ) در پاسخ مي فرمايد :

« هرگز چنين نيست به خداي جان آفرين سوگند اگر قرار بود كار براي كسي خود به خود درست شود براي پيامبر(ص ) درست مي شد هنگامي كه دندانش شكست و صورتش شكافت . هرگز چنين نيست كه كار در قيام مهدي خود به خود درست شود. به خداي جان آفرين سوگند كار درست نخواهد شد تا اين كه ما و شما در عرق و خون غرق شويم . » 2

اين كلام ژرف قيام مهدي موعود (ع ) و طي مراحل مختلف آن در رفع ستم و تباهي وفساد و استقرار عدالت را با عمل دقيق به سنن و قوانين الهي امكان پذير مي داند و جهاد و مبارزه با دشمنان در سرتاسر جهان و رنج و سختي هاي ناشي از آن را سنت و قانوني معرفي مي كند كه تا به حيطه عمل در نيايد قائم آل محمد(ص ) به اهداف خويش نائل نخواهد شد وپيشرفتي در ماموريت هاي الهي اش حاصل نخواهد گرديد.

حضرت امام جعفرصادق (ع ) در كلامي ديگر به شرايط زمان ظهور حضرت قائم (ع ) اشاره مي كند و هرگونه كژانديشي و سطحي نگري و راحت طلبي را نفي مي نمايد و اصل جهاد و مبارزه با ستمگران زمين را اينگونه حياتي و نقش آفرين مي داند :

« درباره خروج قائم بسيار عجله داريد. هان ! به خدا سوگند او جامه مويين مي پوشد و نان جوين مي خورد روزگار قيام او روزگار به كاربردن سلاح است (و جنگ با جباران و مفسدان ) و مرگ سرخ در سايه سلاح ... او شبانگاهان به دردمندان و نيازداران سر مي زند و روزها به نبرد در راه دين مي پردازد مانند اميرالمومنين ... » 3

از ديدگاه ائمه دين (ع ) دوران « غيبت » همانند دوران « ظهور » است و احكام و قوانين تغييري نمي كنند و وظايف و تكاليف ديني متحول نمي شوند و همه مسلماناني كه در دوره غيبت مي زيند بايد به تمام تعاليم و دستورالعمل هاي قرآني و اسلامي از جمله جهاد و مبارزه با دشمنان ومتجاوزان عمل كنند و هيچ گونه قصور و تسامح وذلت و تسليمي را پذيرا نگردند.

اين ديدگاه ژرف و منطبق با حقيقت و واقعيت هاي نهفته در اسلام نه تنها آمادگي و جهاد و مقاومت در زمان قيام قائم (ع ) را امري طبيعي و واجب و حياتي مي داند و هر گونه ساده انديشي و جمود و راحت طلبي را نفي مي كند كه در دوره غيبت نيز همان تكاليف و وظايف را لازم و ضروري مي داند و از جمله آمادگي كامل نظامي و دفاع و جهاد در برابر تعدي و تجاوز قدرت هاي سيطره جوي جهاني را امري واجب معرفي مي كند.

پيرامون اين ديدگاه جامع درباره انتظار فرج سخنان آگاهي بخشي از ائمه (ع ) نقل گرديده است كه پشتوانه هايي نيرومند براي نشر تفكر اصيل و صحيح درباره انتظار راستين محسوب مي شوند.

اميرمومنان حضرت علي (ع ) مي فرمايد :

« منتظر امر ما بسان كسي است كه در راه خدا به خون خويش در غلتيده است . » 4

يعني منتظر واقعي و راستين همواره آماده براي « جهاد » و « شهادت » است و به اين دليل كه در اوج ايمان و خلوص و از ابعاد روحي و جسمي خويشتن را براي مبارزه با دشمنان تا سر حد مرگ و شهادت مهيا كرده است اجر و پاداش شهيد را دريافت مي كند و اگر چه در همان حال و بدون درك حضور قائم (ع ) از دنياي خاك كوچ كند در مقام و منزلت عالي قرار دارد وبه وظايف خويش در دوره غيبت عمل كرده است .

همچنين از حضرت امام جعفر صادق (ع ) نقل است :

« بايد هر يك از منتظران براي اسلحه آماده كند . » 5

اين روايت به صراحت تمام « آمادگي نظامي » در عصر « غيبت » را واجب و لازم مي داند و در كنار آن تقويت روحيه جهاد وحماسه و دلاوري براي تقابل با تعدي دشمنان را يك نياز و وظيفه معرفي مي نمايد.

علاوه بر اين « دلايل و مستندات نقلي » درباره ضرورت نقش آفريني اصل و مسئوليت جهاد در دوره غيبت « دلايل عقلي » نيز بر اين ضرورت بزرگ پاي مي فشرد. عقل و خرد سالم حكم مي كند كه دستورات صريح و آيات روشن قرآن درباره وجوب و آثار جهاد با متعديان و متجاوزان هرگز به عصر و زمان خاصي محدود نمي شود كه دشمنان و جنايتكاران و ستمگران نيز وجودشان به دوره و عصر خاصي محدود نمي گردد.

اين آيات صريح قرآن كريم كه اجازه جهاد براي كساني كه مورد ستم واقع شده اند و جنگ به آنان تحميل شده است را صادر مي كند 6 و مبارزه با پيشوايان كفر را ضروري مي داند 7 و فرمان مي دهد كه با كافران مقابله كنيد تا فتنه و تباهي از زمين برچيده شود8 و به صراحت تمام اهل ايمان را به جمع آوري سلاح و بالابردن قدرت نظامي دعوت و ترغيب مي نمايد9 آيا منحصر و محدود به دوره و عصر خاصي مي باشد !

آيا نبايد از موجوديت دين و جوامع و سرزمين هاي اسلامي و جان ومال و ناموس مسلمين در همه اعصار دفاع نمود و آيا جز باجهاد و مبارزه با متجاوزان وجنايتكاران وستمگران مي توان به آزادي و استقلال و امنيت و آرامش و سلامت رسيد و به صيانت از دين و ملت و كشور اهتمام ورزيد

در دنياي معاصر مهم ترين مصاديق عيني و مشهودي كه در عصر غيبت را به نظاره جهانيان گذاشتند و با موفقيت و پيروزي بر قدرت هاي سيطره جو شكوه و مهابت ايمان و مقاومت را به نمايش در آوردند « ايران اسلامي » و « مقاومت اسلامي لبنان » مي باشند.

در ايران نهضت شكوهمند اسلامي با رهبري هاي عظيم و مدبرانه وشگفتي زاي حضرت امام خميني و حضور و جهاد مسلمانان فداكار و 

جهادگر در مراحل و صحنه هاي مختلف انقلاب پيروزي بر استعمار خارجي كه « آمريكا » نمود عيني آن است و غلبه بر استبداد داخلي كه رژيم وابسته پهلوي نماينده آن محسوب مي شد را به ارمغان آورد و پس از آن اين جهاد و مبارزه در هشت سال دفاع مقدس و در رويارويي با رژيم بعثي عراق و حاميان جهاني آن تداوم يافت .

در لبنان نيروي مقاومت اسلامي با حماسه آفريني هاي سازمان حزب الله ـ كه پديده پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران و نضج گرفته و پرورش و انسجام يافته به دست تواناي حضرت امام خميني مي باشد ـ در جنگ با اسرائيل متجاوز اصل « جهاد » را در اوج قدرت و توانايي فرزندان غيور اسلام به مرحله عمل درآورد و موجب غلبه بر صهيونيسم متجاوز گرديد.

و به راستي اينانند منتظران راستين مهدي موعود و سربازان فداكار و سلحشور اسلام و مدافعان خالص و صادق دين در دنيا سراسر كفر و شرك و نفاق و ستم .

پاورقي :

ـــــــ

1 ـ اصول كافي ج 1 ص 371

2 ـ بحارالانوار ج 52 ص 358

3 ـ همان منبع ص 354

4 ـ همان منبع ص 123

5 ـ همان منبع ص 366

6 ـ قرآن كريم سوره حج آيه 39

7 ـ سوره توبه آيه 12

8 ـ سوره انفال آيه 39

9 ـ سوره انفال آيه 6

ائمه دين (ع ) به انتظار فرج به صورت يك شناخت اصيل و بنيادين نظر دارند و اين تفكر را سامان مي دهند كه در هر عصر و زمانه اي معرفت و شناخت ريشه دار و مستحكمي كه اهل ايمان نسبت به قيام و انقلاب جهاني مهدي موعود پيدا كنند همان شناخت براي آنان فرج واقعي است و آنان به راستي به اصل انتظار پايبند مي باشند و از آثار ارزشمندش برخوردار مي گردند

در دنياي معاصر مهم ترين مصاديق عيني و مشهودي كه وجوب و ضرورت جهاد با دشمنان اسلام در عصر غيبت را به نظاره جهانيان گذاشتند و با موفقيت و پيروزي بر قدرت هاي سيطره جو شكوه و مهابت ايمان و مقاومت را به نمايش درآوردند « ايران اسلامي » و « مقاومت اسلامي لبنان » مي باشند كه به راستي اينانند منتظران راستين مهدي موعود و سربازان فداكار و سلحشور اسلام در دنياي كفر و شرك و نفاق و ستم

در نگاه تعاليم اسلام دوران « غيبت » همانند دوران « ظهور » است و احكام و قوانين تغييري نمي كنند و وظايف و تكاليف ديني متحول نمي شوند و همه مسلماناني كه در عصر غيبت مي زيند بايد به تمام تعاليم و دستورالعمل هاي قرآني و اسلامي از جمله جهاد و مبارزه با دشمنان و متجاوزان عمل كنند و هيچ گونه قصور و تسامح و ذلت و تسليمي را پذيرا نگردند

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت