در سخنرانی و کنفرانس، هول می شوم؟

پرسش:

وقتي براي سخنراني يا کنفرانس در جايي حاضر مي شوم احساس لرز تمام بدنم را فرا مي گيرد و خيلي هول مي شوم نمي دانم براي چه؟ اصلا اعتماد به نفس ندارم چگونه مي توانم بر احساس لرز خود غلبه کنم.
پاسخ:

با سلام و ادب

  خوب سخن گفتن و سخنورى مهارتى است كه با داشتن برخى ابزارهاى لازم با تمرين و ممارست بدست مى‏آيد. و همانطور كه يكى از سخنرانان زبر دست گفته يك هنر است طبيعى است در هر هنرى اصول خاص خود و شيوه‏هاى مشخص دارد. ما در اينجا به برخى اصول و روشهاى لازم براى تقويت قدرت نطق و سخن گفتن اشاره مى‏كنيم و اميدواريم مفيد واقع شود.
1. قبل از هر چيز بايد خزينه‏ى لغات خود را گسترش داد. در صورتى كه انسان از واژه‏ها، كلمات و جملات تركيبى و اصطلاحات زيادى در حافظه‏ى خود داشته باشد هنگام سخن گفتن به دنبال كلمه و جمله‏اى نخواهد گشت و از كلمات مختلف و متكثرى كه در حافظه خود دارد استفاده كرده و متوقف نخواهد شد. و اين امر در گرو مطالعه زياد است بنابراين بايد زياد مطالعه كرد مطالعه در زمينه‏هاى مختلف و مورد علاقه.
2. آشنايى با ادبيات فارسى كه نقش زيادى در جمله‏بندى و تركيب جملات دارد، شرط دوم پيدا كردن اين مهارت است. در اين زمينه خواندن متون ادبى مثل گلستان و بوستان سعدى و نظاير آن در فصاحت و بلاغت مؤثر است.
3. تمرين و تكرار شرط اساسى اين هنر و مهارت است. در هر موقعيتى هر چند كوچك و با تعدادى اندك موضوعى را آماده كرده درباره‏اش با ديگران به گفتگو و تبادل نظر، بپردازيد و با شهامت كامل درباره‏ى آن موضوع (كه قبلاً درباره‏اش خوب فكر كرده‏ايد و يا مطالعه داشته‏ايد) سخن بگوئيد. مثلاً درسهاى خود را براى هم‏كلاسى خود بيان كنيد (اصطلاحا به قول طلاب حوزوى مباحثه كنيد) و يا در كلاس درس، بطور پيشنهادى موضوعى را انتخاب نموده و كنفرانس بدهيد و يا حتى در اتاقتان با دوست و هم اتاقى خود مطلبى را آماده كرده براى آنها بازگو كنيد و... و به طور كلى به هر مناسبتى و در هر موقعيتى به ايراد سخن بپردازيد. البته لازمه‏ى اين امر تسلّط نسبى شما بر موضوع و مطلب مورد نظرتان است.
4. اعتماد به نفس شرط موفقيت در خوب سخن گفتن و سخنرانى است اگر فرد از اعتماد به نفس كافى برخوردار نباشد در سخن گفتن ناتوان است و خجالت كشيده و نمى‏تواند در حتى گفتگوهاي كوتاه با دوست جديد و ناآشناى خود موفق شود.
5. قبل از حرف زدن، خوب فكر كنيد و جملات و كلمات را آماده كرده و در ذهن خود به آنها ترتيب منطقى دهيد.
6. با افرادى كه از اين مهارت برخوردارند ارتباط نزديك‏تري داشته باشيد و يا به نوارهاى آنها گوش داده و درباره‏ى چگونگى ورود و خروج به سخنرانى و صحبت‏هاى او خوب دقت كنيد.
در برخورد و معاشرت با ديگران سعي كنيد:
 1- در دادن سلام پيش قدم باشيد.
 2- بعد از سلام با جملات مرسوم , احوال پرسي كنيد و تا از شما جدا نشده اند سعي كنيد از آن ها جدا نشويد.
 3- تلاش كنيد كه در كارهاي اجتماعي در محيط خانه , مدرسه و دانشگاه مانند اردو و بازي هاي دسته جمعي شركت كنيد و نقش فعالي را بپذيريد.
4- هنگام صحبت با ديگران يا در مقابل جمع به اعضاي بدن خود (دست , پا, نحوه صحبت و...) هيچ توجهي نكنيد و توجه خود را بر مطلبي كه مي گوييد متمركز كنيد.
5- قبلا" مطلبي را كه مي خواهيد در مقابل جمع بازگو كنيد چندين بار در مقابل آينه تكرار كنيد و فرض كنيد كه در مقابل جمع مي باشيد.
6- سعي كنيد بر آنچه مي خواهيد بگوييد تسلط كافي داشته باشيد.
7- اگر با شكست مواجه شديد, خود را نبازيد و براي بار ديگر خود را آماده انجام آن كار بكنيد.
8- قبل از اين كه در مقابل جمع قرار گيريد به خودتان تلقين كنيد كه ((مي توانم در مقابل جمع صحبت كنم )).
 9- وقتي حالت اضطراب پيدا مي كنيد سعي كنيد همه ماهيچه هاي بدنتان را آرام و شل كنيد.
 10- براي شكستن جو حاكم بر جمع و آرامش در صحبت كردن سعي كنيد داستان هاي كوچك , طنز, لطيفه هاي شيرين و مناسب را كه افراد خبره در جلسات سخنراني بيان مي كنند, در دفترچه اي يادداشت كنيد و شما نيز در شرايط مقتضي از آنها استفاده كنيد. مطمئن باشيد با جديت , پشتكار و تمرين به خوبي مي توانيد بر مشكل اضطراب اجتماعي و كم رويي پيروز شويد.
 لازم به ذكر است كسب چنين مهارتي نيازمند تمرين و گذشت زمان است و نبايد انتظار داشت كه يك شبه و بطور دفعي بر اين مشكل فايق آييد بنابراين از تمرين و ممارست و سعي و تلاش بيشتر خسته نشويد.
مطالعه و عمل به راهكارهاي سه كتاب معرفي شده زير مفيد و سودمند است،  تأكيد مي شود صرف مطالعه كتاب ها و مقالات و ... اين مشكل را حل نمي كند بلكه عمل به راهكارهاي پيشنهادي طي يك دوره زماني لازم و ضروري است:
1. روانشناسي كمرويي ، دكتر غلامعلي افروز، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامي
2. آئين سخنراني ، ديل كارنگي
3.سخن و سخنوري ، مرحوم محمد تقي فلسفي

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت