آیا افسردگی عامل خودکشی است؟

پرسش:

دلیل خودکشی چیست ؟

پاسخ:

با سلام و احترام

نداشتن هدف، تضعيف پايه هاى اعتقادي،‌ناكامى و شكست در رسيدن به بعضى از خواسته ها، از دست دادن انگيزه، افسردگى بيش از حدّ و مزمن، نبود اميد و توقعات بيش از حدّ از عوامل جدّى زمينه ساز براى خودكشى است.

انسان هاى ضعيف النفس خودكشى را راه چاره مى دانند.اينان دنيا را براى خود مكانى دائمى مى پندارند و در صورت ناكامى و بروز مشكل، همه چيز را تمام شده پنداشته و براى فرار از آن به خودكشى روى مى آورند واز اين نكته غافلند كه بعد از خودكشى در پيشگاه خدا با گناهى بزرگ و غير قابل بخشش حاضر و به عذابى بزرگ دچار مى شوند و راه هر گونه بازگشت و جبران را به روى خود بسته مى بينند. انسانی که در دنیا است و دچار گناهی شده ، همیشه فرصت توبه و جبران آن را دارد ، اما انسانی که دست به خود کشی زده ، برای همیشه این فرصت را از خود سلب می کند.

محققان معتقدند كه 83 درصد از جوانانى كه فكر خودكشى دارند، دچار افسردگى هستند. با اين حال اكثر جوانان افسرده اقدام به خودكشى نمى كنند. آشكارترين دلايل خودكشى نوجوانان، احساسات منفى و نااميدى و از دست دادن كنترل خود است. احساس گناه شديد، احساس تنهايى و بى كسى و بى پناهي، فقدان حمايت،‌ ضعف روانى براى تأثير كام روايي، ناتوانى در كنترل فشارهاى وارده، ناتوانى در كنترل احساسات و رشد نيافتگى و عدم آمادگى براى مقابله با مشكلاتى كه پيش روى نوجوان قرار مى گيرد، مهم ترين دلايلى است كه ممكن است او را به فكر يا عمل خودكشى وادار كند. نااميدى و بى پناهى نوجوان ممكن است ناشى از وضع خانواده، ‌مدرسه، همسالان و حتى شكست در عشق باشد.[1]
تقويت ايمان و باورهاى دينى و مطالعه در مورد قيامت و معاد مى تواند در جلوگيرى از پوچ گرايى و تصميم هاى غلط، بسیار مؤثر باشد.

[1] روزنامة انتخاب،‌ شمارة 963، تاريخ 5/6/81.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت