دنبال خانمی برای ازدواج موقتم.

  

پرسش:

سلام. آیا در قرآن و روایات به ازدواج موقت اشاره شده و این مشروعیت ازدواج موقت بر چه اساسی می باشد؟

با تشکر

پاسخ:

با سلام و ادب

بدون ترديد، ازدواج موقت و يا به تعبير برخى از كتاب هاى فقهى و قانون مدنى ايران، نكاح منقطع، از ابتدا در اسلام مشروع شناخته شده است و تمام فرق اسلامى، بر جواز آن در صدر اسلام، اتفاق نظر دارند، و تنها اختلاف در اين مطلب است كه آيا اين نوع ازدواج در زمان پيامبرصلى الله عليه وآله يا بعد از رحلت آن بزرگوار نسخ شده است يا به جواز اوليه خود باقى است؟
براى مثال ابن حزم اندلسى كه از فقهاى مشهور اهل سنّت است در موسوعه فقهى خويش به نام المحلّى قبول مى كند كه متعه در آغاز اسلام رواج داشته و مشروع بوده است، اما مانند بقيه فقهاى اهل سنّت آن را منسوخ مى داند.المحلّى، ابن حزم اندلسى، ج 9، ص 519، مكتب التجارى، بيروت.
مرحوم محقّق ثانى نيز مى گويد: «أجمع اهل الإسلام قاطبة على أن النكاح المنقطع، و هو نكاح المتعة كان مشروعاً فى صدر الإسلام و اتفق اهل البيت عليه السلام على بقاء شرعيته...»جامع المقاصد، محقق ثانى، ج 13، ص 7.؛ «پيروان آيين اسلام تماماً اجماع دارند كه نكاح منقطع (متعه) در صدر اسلام مشروع بوده است و اهل بيت عليه السلام نيز بر بقاء جواز آن، اتّفاق دارند...».
بنابراين مشروعيت ازدواج موقت مورد اجماع همه علماى اسلام است. و حتى بالاتر از اجماع، مى توان ادعاى ضرورت كرد «چرا كه در شيعه ضرورت مذهب و در عامه ضرورت فقه است»جزوه درس خارج فقه، ناصر مكارم شيرازى، 25/6/82..
به عبارت ديگر با مراجعه و تتبع در فتاواى علماى اسلام، براى انسان يقين و اطمينان لازم حاصل مى شود كه در زمان حيات پيامبرصلى الله عليه وآله، متعه مباح بوده است.
علاوه بر اجماع و ضرورت دين، انديشه ورزان اسلامى، بر جواز (متعه) به آيات و روايات متواترى استناد جسته اند كه به اختصار به نمونه هايى از آنها اشاره مى گردد:


1. آيات
ازدواج موقت نوعى از نكاح است و مشمول آيات مطلق نكاح مى شود، مانند آيه شريفه:
«وَ أُحِلَّ لَكُمْ ما وَراءَ ذلِكُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوالِكُمْ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسافِحِينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً»؛نساء (4)، آيه 24.؛ «براى شما حلال است كه (-(زنان ديگر را)-) به وسيله اموال خود طلب كنيد - در صورتى كه پاكدامن باشيد و زناكار نباشيد - و زنانى را كه متعه كرده ايد، مَهرشان را به عنوان فريضه اى به آنان بدهيد».
با مراجعه به كلمات اصحاب مى بينيم كه (استمتاع)، حقيقت شرعيه براى نكاح موقت است و روايات فراوانى در صحاح اهل سنّت و غير آن وجود دارد كه متعه را به عنوان عقد موقت دانسته، و اين آيه را در مورد نكاح موقت مى دانند: «اخرج الإمام أحمد باسناد رجاله كلهم ثقات عن عنوان بن حصين قال: نزلت آية المتعة فى كتاب الله و عملنا بها مع رسول الله صلى الله عليه وآله فلم تنزل آية ننسخها و لم ينه عنها النبى صلى الله عليه وآله حتى مات»مسند احمد، مجلدات 6، ج 4، ص 436، دار صادر، بيروت.؛ «اين روايت در كتاب مسند احمد كه از كتب معتبر عامه است آمده و با صراحت آيه را در مورد متعه مى داند و ضمناً معتقد است كه نسخ و نهى نشده است و اين حكم تا رحلت رسول گرامى اسلام صلى الله عليه وآله، باقى بود و ما به آن عمل مى كرديم».
بنابراين مراد از استمتاع، بيان عقد موقت است، هر چند كه برخى از اهل سنّت اصرار دارند كه معناى لغوى آن، يعنى بهره گيرى و تلذّذ مراد است ولى اين گونه استفاده؛ اولاً، با ظاهر آيه در تعارض است، زيرا لزوم مهر در ازدواج دائم به مجرد عقد است و نيازى به تمتع و تلذّذ ندارد. اما در اين آيه پرداخت مهريه را مشروط به استمتاع و بهره ورى جنسى كرده است، پس مقصود عقد ازدواج دائم نيست.
و ثانياً با فهم بزرگان اصحاب و تابعين و بالاتر از همه، اهل بيت عليهم السلام به عنوان مفسّران اصلى قرآن، در تنافى است. چنانچه يكى از مفسّران در اين زمينه مى گويد: بزرگان اصحاب و تابعين مانند ابن عباس مفسّر معروف اسلام، ابى بن كعب، جابربن عبدالله، عمران حصين، سعيدبن جبير، مجاهد، قتاده، سدى و گروه زيادى از مفسران اهل تسنن و تمام مفسّران اهل بيت عليهم السلام تماماً از آيه فوق، حكم ازدواج موقت را فهميده اند، تا آنجا كه فخر رازى با تمام شهرتى كه در روحيه شكاك بودن دارد و به امام المشكّكين معروف است بعد از بحث مشروحى، درباره آيه مى گويد: «ما بحث نداريم كه از آيه فوق حكم جواز متعه استفاده مى شود، بلكه ما مى گوييم حكم مزبور بعد از مدتى نسخ شده است».تفسير نمونه، ناصر مكارم شيرازى، ج 3، ص 336، دارالكتب الاسلاميه، تهران، 1361.
و از همين رو، ابن عباس، ابى بن كعب، سعيدبن جبير، و سدير آيه را چنين قرائت مى كردند: «فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً» كه به عنوان تفسير آيه «إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى» تا وقت محدودى را اضافه مى كردند تا روشن كنند كه مقصود آيه، ازدواج موقت است نه دايم.التفسير و المفسرون، محمدهادى معرفت، ج 1، ص 531، جامعة الرضوية، مشهد، 1418ه. ق.
بنابراين جاى هيچ گونه شبهه باقى نمى ماند كه (آيه 24 سوره نساء) درباره ازدواج موقت است زيرا تعبير استمتاع صريح در متعه است. و در فرهنگ قرآنى ازدواج دايم با تعبير نكاح يادشده است. لذا در قرائت عبدالله بن مسعود و ابى بن كعب (اين دو صحابى بزرگ) و...، به عنوان تفسير، عبارت «إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى» اضافه شده است تا هيچ ابهامى باقى نماند كه مقصود آيه، ازدواج موقت است.


2. روايات
در خصوص جواز ازدواج موقت، روايات معتبره و متواتر فراوانى داريم ر.ك: وسائل الشيعة، حر عاملى، ج 21، مؤسسه آل البيت، بيروت، 1413.. كه هم در كتب شيعه و هم در معاجم حديثى اهل سنّت وارد شده است، و در اينجا تنها به ذكر چند حديث كه هم دلالت بر جواز ازدواج موقت دارد و هم آيه متعه را مورد تفسير قرار مى دهد، بسنده مى كنيم:
الف. از امام باقرعليه السلام نقل شده كه در پاسخ شخصى به نام عبدالله بن عمير ليثى در مورد متعه فرمود: «احلها الله فى كتابه و على لسان نبيه فهى حلال الى يوم القيامة»همان، ج 21، ح 4، ص 6.؛ «خداوند آن را در قرآن و بر زبان پيامبرش حلال كرده است و آن تا روز قيامت حلال مى باشد».
ب. از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه فرمود: «المتعة نزل بها القرآن و جرت بها السنة من رسول الله صلى الله عليه وآله»؛همان، ج 21، ح 5، ص 6.؛ «حكم متعه در قرآن نازل شده و سنت پيامبرصلى الله عليه وآله بر طبق آن جارى گرديده است».
ج) رواياتى كه با صراحت تمام دلالت دارند كه ازدواج موقت در زمان پيامبرصلى الله عليه وآله و زمان ابوبكر و مقدارى از زمان عمر معمول و متعارف بوده است:
1. مسلم از طريق عبدالرزاق از ابن جريح از عطا از جابربن عبدالله انصارى نقل مى كند كه براى بجا آوردن عمره به مكه آمد. نزد او رفتيم و مردم سؤالات چندى پرسيدند. سپس از متعه سؤال كردند. جابر گفت: «آرى، ما در زمان پيامبر و ابوبكر و عمر به ازدواج موقت دست مى زديم». نيز از ابن جريح نقل مى كند كه: «ابو زبير به من گفت: از جابربن عبدالله شنيدم كه مى گفت: ما در زمان پيامبرصلى الله عليه وآله و ابوبكر، با اندك اجرتى زنان را به ازدواج موقت در مى آورديم تا اينكه عمر به خاطر ماجراى عمربن حريث آن را منع كرد».صحيح مسلم، ج 4، ص 131.
2. قال الرضاعليه السلام: «احل رسول الله صلى الله عليه وآله المتعة و لم يحرمها حتى قبض»وسائل الشيعة، حر عاملى، ج 21، ص 8.؛ «پيامبرصلى الله عليه وآله ازدواج موقت را حلال دانسته و تا زنده بود آن را حرام نكرد».
3. عبدالله بن عطا مكى از امام باقرعليه السلام راجع به تفسير آيه قرآن «و إذ أسر النبى»؛تحريم (66)، آيه 3. سؤال كرد، حضرت فرمود: «فقال: ان رسول الله صلى الله عليه وآله تزوج بالحرة متعة فاطلع بعض نسائه فاتهمته بالفاحشة، فقال، انه لى حلال، انه نكاح بأجل...»وسائل الشيعة، حر عاملى، ج 21، ح 22، ص 10.؛ «اين آيه در اين مورد نازل شده است كه رسول گرامى صلى الله عليه وآله با زن آزاده اى ازدواج موقت نمود، برخى از همسران حضرت وقتى با خبر شدند نسبت ناروا به ايشان دادند، پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: ازدواج موقت خود يك نوع نكاح است كه بر من حلال مى باشد».
4. ابن بابويه روايت كرده است: «ان علياً نكح امرأة بالكوفه من بنى نهشل متعة»همان، ج 21، ح 23، ص 10. «على عليه السلام در كوفه با زنى از طايفه بنى نشهل ازدواج موقت نمود».
5. ابن اسحاق از زهرى از سالم نقل مى كند كه گفت: «با عبدالله بن عمر در مسجد نشسته بوديم كه مردى از اهل شام نزد او آمد و از تمتّع پرسيد، عبدالله گفت: كارى نيكوست. گفت پدرت از آن منع مى كرد. گفت واى بر تو! اگر پدرم از آن نهى كرده، پيامبر آن را انجام داده و به انجام آن هم فرمان داده است؛ اكنون من به سخن پدرم گوش فرا دهم يا فرمان پيامبر را اطاعت نمايم؟! از نزد من برخيز»التفسير و المفسرون، محمدهادى معرفت، ج 1، بحث متعه، به نقل از الجامع الاحكام القرآن، ج 2، ص 388..
بنابراين اصل مشروع بودن ازدواج موقت در زمان پيامبرصلى الله عليه وآله قطعى است، كه بر اين امر، هم آيه داريم و هم روايات و هم سنّت پيامبرصلى الله عليه وآله و ائمه عليه السلام و اصحاب و تابعين، كه در كتب شيعه و اهل سنّت موجود است. و هيچ گونه دليل قابل اعتمادى درباره تحريم ازدواج موقت، جز نهى عمر از سوى اهل سنّت در دست نيست. و بديهى است كه هيچ كس جز پيامبر حق نسخ احكام را ندارد و تنها اوست كه مى تواند به فرمان خداوند، پاره اى از احكام را نسخ كند، و بعد از رحلت پيامبرصلى الله عليه وآله باب نسخ به كلى مسدود شده است.
اما احاديث نهى نبوى كه مورد استناد قول به حرمت ازدواج موقت قرار گرفته و برخى در صحيح مسلم آمده و اهل سنت از آن به عنوان روايات معتبره ياد مى كنند، عبارتند از احاديثى كه از سه نفر از صحابه نقل شده است و ابن رشد اندلسى ادعاى تواتر آنها را دارد.بداية المجتهد، ابن رشد اندلسى، مجلدات 2، ج 2، ص 47، دارالفكر، 1415.
1. «حدثنا مالك بن اسمعيل حدثنا ابن عيينة انه سمع الزهرى يقول أخبرنى الحسن بن محمد بن على واخوه عبد الله عن أبيهما ان عليا رضى الله عنه قال لابن عباس: ان النبى صلى الله عليه وآله نهى عن المتعة...»صحيح البخارى، محمدبن اسماعيل البخارى، مجلدات 8، ج 6، صص 129و230، دارالفكر، بيروت، 1401..
2. سلمة بن عمرو بن أكوع «رخص رسول اللَّه صلى الله عليه وآله عام اوطاس فى المتعه ثلاثاً ثم نهى عنها»نقض ابو شيعه، السيد محسن الامين، ص 372 - 377..
3. سبرة بن جهنى: «عن الربيع بن سبرة عن ابيه ان النبى صلى الله عليه وآله: نهى عن نكاح المتعة»صحيح مسلم، مسلم النيسابورى، مجلدات 8، ج 4، ص 133، دارالفكر، بيروت..
اما روايت نقل شده از اميرالمؤمنين على عليه السلام قطعاً جعلى است. زيرا به گونه متواتر و به طُرُق صحيح از ايشان روايت شده كه شديداً با منع عمر مخالف بودند و آن را مايه فزونى فحشاء مى دانستند.
روايتى كه شيعه و سنى از على عليه السلام نقل كرده اند: «لو لا ما فعل عمربن الخطاب فى المتعة ما زنى الا شقى الاّ شفى »شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، مجلدات 20، ج 20، ص 25، دارالإحياءالكتب العربية.؛ «اگر عمر از متعه نهى نكرده بود جز انسان هاى شقاوتمند (-(يا اندكى از مردم)-) كسى زنا نمى كرد».
روايت از سلمه نيز كاملاً بى اساس است و نسبت دادن چنين حديثى به سلمه، افترايى به يك صحابى جليل القدر بيش نيست. و اين در حالى است كه رواياتى مبنى بر جواز متعه از ايشان نقل شده است.صحيح بخارى، محمد بن اسماعيل البخارى، ج 3، ص 345، ح 4795.
اما روايت سبره جهنى، راوى از وى كسى جز فرزندش «ربيع» نيست و «ربيع» مورد اعتماد اصحاب صحاح نبوده است.
3. اما نهى عمر از ازدواج موقت در دوران خلافتش.
آنچه مسلّم و قطعى است اين است كه عمر مانع استمرار جواز متعه در اسلام شد و اين عملى حلال بود تا اينكه خليفه بى آنكه از پيش دليل بر نسخ يا تحريم متعه رسيده باشد از متعه منع كرد، اين جمله «متعتان كانتا على عهد رسول الله وأنا محرمهما، و معاقب عليهما: متعة النساء ومتعة الحج»شرح نهج البلاغة، ابن ابى الحديد، مجلدات 20، ج 1، ص 182، داراحياء الكتب العربية.؛ «دو متعه در زمان پيامبر حلال بود و من آنها را تحريم مى كنم، و هركس انجام دهد كيفر خواهم نمود، يكى متعه زنان و ديگرى متعه حج».
اين سخن كه ظاهرش به قول ابن ابى الحديد بسيار ناشايست است، توجيهى دارد كه فقهاء در آن اختلاف كرده و هر كدام فلسفه خاصى را ذكر كرده اند:
1. فخر رازى در اين زمينه مى گويد: «از ظاهر كلام عمر كه مى گويد من از آنها نهى مى كنم چنين به دست مى آيد كه اين دو مشروعيت داشتند و نسخ هم نشده بودند تا اينكه عمر آنها را نسخ كرد و چيزى كه پيامبر آن را نسخ نكرده باشد تا ابد نسخ نخواهد شد»
آنگاه سخن خليفه را اين گونه توجيه مى كند: «منظور عمر اين است كه من از آن منع مى كنم چون بر من ثابت شده است كه پيامبر آنها را نسخ كرده است».التفسير و المفسرون، محمدهادى معرفت، ج 1، بحث متعه، به نقل از التفسير الكبير، ج 10، صص 54-53.
واقعاً نمى دانيم فخر رازى منظور عمر را از كجا فهميده است در حالى كه ظاهر كلام عمر، عدم نسخ متعه در زمان پيامبر است.
2. قسطلانى در شرح خود بر كتاب بخارى، توجيهى بسيار عجيب دارد، مى گويد: «نهى عمر مستند به نهى پيامبر است كه بر ديگر اصحاب پوشيده مانده بود و عمر آن را براى ايشان بيان كرد؛ لذا آنان ساكت ماندند يا با او موافقت كردند».همان، ج 1، بحث متعه، به نقل از: ارشادالسارى بشرح البخارى، قسطلانى، ج 11، ص 77.
اين توجيه نيز جز كلّى گويى و تفسير بدون دليل نيست. زيرا چگونه ممكن است راويانى مانند على عليه السلام و جابر و ابن مسعود و... كه پيوسته ملازم پيامبرصلى الله عليه وآله بودند و از بزرگ و كوچك احكام كاملاً اطلاع داشتند، از نهى پيامبر بى خبر بمانند ولى فقط جناب خليفه از آن آگاهى يابد؟!
از اين عجيب تر سخن قوشجى در شرح تجريد الاعتقاد خواجه نصير طوسى است. او مى گويد: «عمر بر روى منبر رفت و گفت: اى مردم! سه چيز در زمان رسول خداصلى الله عليه وآله حلال بود ولى من از آنها نهى كرده و تحريم مى كنم و هر كس انجام دهد كيفرش خواهم داد؛ متعه زنان، متعه حج و گفتن حىّ على خيرالعمل». سپس مى گويد: «اين حديث موجب طعن بر عمر نيست؛ زيرا مخالفت ورزيدن مجتهدى با مجتهد ديگر در مسايل اجتهادى بدعت (پديده نويى) نيست».التفسير و المفسرون، محمدهادى معرفت، ج 1، بحث متعه، به نقل از شرح تجريد، آخر مباحث امامت.
«جاى شگفتى است كه مرد دانشمندى چون قوشجى چگونه خود را به نادانى مى زند و صاحب رسالت را كه جز با وحى سخن نمى گويد، با فردى از امت همتا مى گيرد؟! آن هم فردى مانند عمر كه بارها و بارها به طور صريح اعلام داشته كه همه مردم از او داناترند».همان.
بنابراين صراحت كلام عمر جايى براى توجيه و بحث باقى نمى گذارد، كه تحريم متعه نه از جانب رسول الله صلى الله عليه وآله بلكه از طرف خود عمر صورت گرفته است در اين صورت آيا اين نوع تحريم، اجتهاد به رأى، مقابله با نص و تجاوز به حريم شرع نيست؟ آيا كار مجتهد، مفتى، قاضى و حاكم، تفسير قانون و تبيين آن است يا تحريم و تجاوز و دست درازى به حريم آن؟ كه در فرض اخير معناى شريعت و فلسفه قانون گذارى چه مى شود؟ در حالى كه خود خليفه دوم، رأى گرايان و كسانى كه در مقابل نصوص دست به تفسير مى زدند را توبيخ كرده و مى گفت: «از اهل رأى دورى كنيد كه آنان دشمن سنّت هستند و چون نتوانسته اند احاديث را فرا گيرند رأى گرى پيشه كردند و گمراه شدند و مردم را نيز گمراه كردند».روضة الناظر و جنة المناظر، ابن قدامه مقدسى، ص 154، بيروت.
حال چگونه است كه خليفه با اين صراحت مى گويد كه متعه در زمان پيامبر وجود داشته است و من تحريم مى كنم؟ اين پرسشى است كه پاسخ آن را نمى توان يافت و آيا بهتر نيست كه بجاى اين همه توجيهات بى اساس، شجاعانه و به دور از تعصبات مذهبى، به روش فرزند خليفه عمل كرده و خود را از اين همه فراز و فرودها برهانيم و سنت پيامبرصلى الله عليه وآله را يك بار ديگر احيا نموده و پيرو پيامبر باشيم؟ چنان چه در سنن ترمزى آمده است كه: «مردى از اهل شام درباره متعه از فرزند عمر سؤال كرد و او گفت: «حلال است». شامى گفت: «پدرت آن را تحريم كرده است». پسر عمر گفت: «پدرم تحريم كرده لكن پيامبر آن را تجويز نموده است و من نمى توانم سنّت پيامبر را رها كنم و پيرو پدرم باشم».سنن ترمزى، كتاب الحج، باب ما جاء مى المتمتع ؛ مسند احمد، ج 4، ص 436.
نتيجه اينكه: جواز ازدواج موقت بر قوت خود باقى است، نه تحريم شده است و نه منسوخ و نه تعارض و تهافت با آيات دارد و نه با روايات، جز اينكه خليفه ثانى به نظر خودش اقدام به منع نمود هرچند اهل سنّت تلاش كرده اند منع متعه را به نسخ از جانب پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نشان دهند و عمر را فقط بازگو كننده معرفى نمايند، ولى همان طور كه گذشت اين تلاش ها بى فايده است، زيرا صراحت كلام عمر جلوى هرگونه توجيهات را مى بندد، زيرا گفتار وى صراحت تام دارد كه: «من آن را منع مى كنم» البته شكى نيست كه اقدام خليفه يك حكم شخصى است و چنانچه بتوان راهى بر مشروعيت و صحت اين اقدام يافت، بايد گفت اين اقدام بر اساس مصالح و به طور موقت بود نه شرعى و قابل دوام. همانند منع از متعةالحج، اما جاى تعجب اينجا است كه فقهاى اهل سنّت حكم دوم را نپذيرفتند، و حكم اول را هم همچنان ادامه مى دهند. در حالى كه فرزند خليفه و بسيارى از بزرگان صحابه و تابعان، به نهى او توجه نكرده، و با شهامت از سنت پيامبرصلى الله عليه وآله پيروى مى كردند.
اين توجيه كه نهى عمر از متعه حكم حكومتى است و براساس مصالح جامعه آن روز صورت گرفته است، توجيه معقول و قانع كننده نيست، زيرا اولاً از كجا معلوم است كه عمر مصلحت واقعى جامعه آن روز را درك كرده باشد چه اينكه شناخت مصلحت آگاهى هاى وسيع و عميق، هوشيارى و زيركى فراوان نياز دارد به فرض كه عمر مصلحت واقعى آن دوره را در زمينه تحريم متعه به خوبى تشخيص داده باشد، اين حكم موقتى بوده و بعد از انقضاى زمان مصلحت بايد به حالت اول برمى گشت همان گونه كه در مورد متعه در حج اين گونه شد، لذا ضرورتى ندارد كه فقهاى اهل سنّت بر تحريم عمر اصرار ورزند با اينكه مى دانند مصلحت جامعه امروزى تقاضاى مشروعيت آن را دارد.
نكته جالب توجه آنكه:
اخيراً با توجه به نيازهاى اساسى عصر حاضر، علماى سنّى در مصر، اردن، يمن، مراكش و عربستان در يك عقب نشينى آشكار در اين موضوعات، شيعيان را تأييد كردند. به طورى كه قانون جديد خانواده در مراكش، در يك كميته پانزده نفره، متشكّل از علماى آن كشور پس از تعديلات و اصلاحات، تصويب و در امور و جايگاه زنان تا حدودى به فقه شيعه نزديك شد. اما به تازگى و سرانجام پس از قرن ها، مجمع فقهى اسلامى (اهل سنّت)، وابسته به هماهنگ كننده امور شرعى جهان اسلام نيز موضوع اصلى هجدهمين گردهمايى خود در مكه را به مسأله ازدواج موقت (ازدواج مسيار و ازدواج به شرط طلاق) اختصاص داد و موضوع تعيين يا تغيير جنسيت را براى نخستين بار در تاريخ فقه اهل سنت، مورد بررسى قرار داد.
بنا به نوشته الشرق الاوسط، مورخ 14 آوريل 2006 اين اجتماع با توجّه به اينكه عملاً ازدواج ميسار (موقت) و اين گونه مسائل در كشورهاى عربى رايج شده اين نوع ازدواج يا شبيه آن با اندك تفاوت هايى را رسماً مجاز اعلام نمود.
به تازگى، تعدادى از علماى اهل سنّت اعلام كرده اند كه خليفه دوم، سنّت خدا و پيامبر را حرام كرده است. در حالى كه اين حرمت، جايگاه شرعى و قانونى نداشته است. از جمله در كتابى به نام ازدواج متعه حلال است، صالح وردانى، فقيه سنّى سلفى مصرى، نوشته است كه دلايلى بر تحريم ازدواج موقت و نيز دلايلى بر تأييد آن وجود دارد. اما دلايلى كه در تأييد وجود دارند، محكم ترند، زيرا همه آنها به پيامبرصلى الله عليه وآله منسوبند، اما دلايل ابطال، به خليفه دوم و صِحاح ستّه منسوب هستند. وى در استدلال هاى خود به فقه شيعه نزديك شده و به طور ضمنى، احاديث شيعه را در مورد ازدواج موقت صحيح دانسته و ادلّه فقهايى را كه در نسخ آن، سخن گفته اند، با نقد و بررسى فقهى رد كرده است.
فقيه سعودى به نام عبدالمحسن العبيكان نيز در اين موضوع با او همصدا شده و در تأييد ازدواج موقت، حكم صادر كرده است. گزارش كامل اين فتوا در الشرق الاوسط 31 مارس 2006 چاپ شده است.براى آگاهى بيشتر ر.ك: ترجمه تفسير الميزان، ج 4، بحث متعه ؛ التفسير و المفسرون، محمدهادى معرفت، ج 1، بحث متعه.

نظرات (54)

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من دختری 18 ساله هستم و با پسری عاشق همدیگه هستیم تقریبا یک ساله وقصد ازدواج داریم و باکره هستم اگر خودمان صیغه محرمیت را بخانیم ودد دوران محرمیت باکرگیم از بین نره فقز برای دست دادن و مسائل از این قبیل صیغه بخانیم بدونه اجازه پدر جایزه؟

This comment was minimized by the moderator on the site

چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است
در مملکت اسلامی ما همانطور که در دیگر نوشته ای این وبسایت دیدم نظر مثبتی بر این امر (صیغه ) نیست ایا حداقل این ملت و بر تر از هر چیزی عقل ادمی را هیچ حساب میکند .
این متن را ببیند

واقعاً نمى دانيم فخر رازى...

چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است
در مملکت اسلامی ما همانطور که در دیگر نوشته ای این وبسایت دیدم نظر مثبتی بر این امر (صیغه ) نیست ایا حداقل این ملت و بر تر از هر چیزی عقل ادمی را هیچ حساب میکند .
این متن را ببیند

واقعاً نمى دانيم فخر رازى منظور عمر را از كجا فهميده است

من واقعا متوجه نمیشم که چگونه انسانهای بی سواد آن دوران چگونه منظور پیامبر و سخنان قران را که هنوز درک آنها مشکل است را ، درک کرده اند و ما باید پیرو آن باشیم . این همه پیشرفت انسانها و درک خدا و شناخت خدا و.که روز به رزو شاهد انیم چه میشد .
.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
حسته نباشین
از همتون گله دارم یه عمر سنگ بسیجی ،مذهبی به دوش کشیدم اخرش به همین راحتی زندگیم خراب شد
خدا شاهده از همتون گله میکنم از محضر امام زمان عج میخواهم که جواب گوی ظلمی که به من شده رو بدید
پناه میبرم به خدا و عذاب های شما که زندگی...

سلام
حسته نباشین
از همتون گله دارم یه عمر سنگ بسیجی ،مذهبی به دوش کشیدم اخرش به همین راحتی زندگیم خراب شد
خدا شاهده از همتون گله میکنم از محضر امام زمان عج میخواهم که جواب گوی ظلمی که به من شده رو بدید
پناه میبرم به خدا و عذاب های شما که زندگی منو خراب کردین
یا علی ع

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
گله چی؟ از کی؟ ظلم چرا؟

This comment was minimized by the moderator on the site

جوانی هستم ۳۲ ساله ، احتیاج دارم که ازدواج موقت داشته باشم باید چکار کنم

This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام
تو این سن باید به فکر تشکیل زندگی باشید.
سخته پیدا شدن مورد لذا خیلی خسته نکنید خودتون رو.

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام وقتي خدا يه چيزي رو حلال مي كنه يعني به درد ملت ميخوره ! يعني مشكل ملتو حل ميكنه! فقط ما مردم چهزن و چه مرد بايد ظرفيتشو داشته باشيم ! نه اينكه هركار دلمون خواست بكنيم نبايد سوء استفاده كنيم هر چيزي جايي و شرايطي داره!

This comment was minimized by the moderator on the site

دایی دارم که 20 سال هست با عمه ام ازدواج کرده اما خدا به آنها بچه نداده دوا درمان هم اثر نداشته آیا از نظر شرعی موردی نداره که یک نفر رو صیغه موقت کنه فقط برای بچه دار شدن بعد جدا بشه و بچه رو به داییم بده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
اگر خانمی که صیغه می شود قبول کند خیر ایرادی ندارد.

This comment was minimized by the moderator on the site

یعنی امامان ما با داشتن چندین زن دنبال متعه هم میرفتند؟

This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام
خیر. کجای نوشته ما این مطلب شما رو رسونده؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام ببخشید حاج آقا خدایی با شیوع بعضی بیماریهای خاموش مثل ائیدز وهپاتیت ازدواج موقت همچینی یه ریسک بزرگ برای سلامتی نیست؟؟؟

This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام
اگر دقت شود این مشکل قابل حل هست.

This comment was minimized by the moderator on the site

راستی برای دخترانی که به گناه می افتند و پدرشان اجازه صیغه نخواهد داد چه نسخه ای دارید.. چرا مردان به راحتی فراموش می کنند که دختران در 9 سالگی بالغ می شوند نه در 18 سالگی .. آن هم اگر دچار بلوغ زودرس نشوند. الانخیلی از پسر هاو دخترهای 9 ساله...

راستی برای دخترانی که به گناه می افتند و پدرشان اجازه صیغه نخواهد داد چه نسخه ای دارید.. چرا مردان به راحتی فراموش می کنند که دختران در 9 سالگی بالغ می شوند نه در 18 سالگی .. آن هم اگر دچار بلوغ زودرس نشوند. الانخیلی از پسر هاو دخترهای 9 ساله کاملا بالغند و تمایل جنسی راتجربه می کنند در صورتی که در ظاهرشان هیچ نشانه ثانویه بلغوغ وجود ندارد.
من جزو افرادی بودم که قبل از 9 سالگی تمایل جنسی داشتم ولی تا الان که 20 ساله هستم مورد مناسبی برای ازدواج نداشته ام ولی اگر می خواستم ازدواج موقت کنم موارد فراوانی بود ....
(بقیه نظرات شما به دلیل اهانت و بی ادبی حذف شد)

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام
کجا گفته شده پسران در 18 سالگی به بلوغ می رسند؟؟ الان بلوغ در پسران هم به کمتر از 12 سال رسیده هر چند کمتر هم مواردی هست شدند که خودتونم بعد اعتراف کردید.
اگر این اجازه به دختران داده نشده است که بدون اذن پدر محرم شوند بخاطر خود آنهاست و...

با سلام
کجا گفته شده پسران در 18 سالگی به بلوغ می رسند؟؟ الان بلوغ در پسران هم به کمتر از 12 سال رسیده هر چند کمتر هم مواردی هست شدند که خودتونم بعد اعتراف کردید.
اگر این اجازه به دختران داده نشده است که بدون اذن پدر محرم شوند بخاطر خود آنهاست و نه اینکه تبعیضی صورت گرفته باشد. می دانید دختران بسیار ساده و احساسی هستند و با دو تا دوستت دارم شیفته پسر شده و کاملا خود را در اختیار پسر قرار می دهند و پسران هوس ران هم که جزء شهوت به چیزی فکر نمی کنند بعد از ازاله بکارت دختر رو رها می کنند و می گویند تو به درد زندگی با من نمی خوری و... تا حالا هزاران مشاوره داشته ام که دختر بعد از همین مشکل رها شده و به فکر خودکشی بودند.
و روحیه مرد اینگونه است که نمی خواهد همسرش بکارت نداشته باشد و مرد غیرتی است و این برای تحکیم زندگی است که شما آن را عیب می دانید.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

امير هستم 32 ساله ،فوق ليسانس،متاسفاه يك مرتبه ازدواج نا موفق داشته ام كارمند دولت هستم جهره خوب و موجه و موقعيت شغلي مناسبي درام يه خونه مستقل و ماشين دارم و وضعيت مالي ام بطوري هست كه از پس يك زندگي معمولي بر بيام راستش من عذاب وجدان ميگيرم كه...

امير هستم 32 ساله ،فوق ليسانس،متاسفاه يك مرتبه ازدواج نا موفق داشته ام كارمند دولت هستم جهره خوب و موجه و موقعيت شغلي مناسبي درام يه خونه مستقل و ماشين دارم و وضعيت مالي ام بطوري هست كه از پس يك زندگي معمولي بر بيام راستش من عذاب وجدان ميگيرم كه با دختري ارتباط داشته باشم و به من وابسته بشود و نتوانم با او ازدواج كنم متاسفانه خانم هاي متعلقه و بيوه پاك زيادي هستند كه به علت شرايط خاص حتي ابراز علاقه ساده هم نمي توانن بكنن.و نياز روحي و جسمي و يا احتياج به يك حمايتي دارند.گاهي هم شرايط اجباري زندگي اجتماعي و اقتصادي موجب مي شود يك زن نياز به يك حمايتي داشته باشد.بنده بمنظور ايجاد شناخت كافي تمايل دارم با خانمي ازدواج موقت كنم ور در صورت خواست خدا وتفاهم كامل ازدواج دائم بنمايم با تشكر

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام
در این سایت ازدواج موقت یا معرفی چنین افرادی وجود ندارد و درخواست عمومی هم صحیح نیست.
اگر سایت های معتبری در این زمینه هست به اونجا رجوع کنید.
شما الان باید دغدغه تان ازدواج دائم و تشکلی زندگی موفق باشید.

This comment was minimized by the moderator on the site

البته باید در باب متعه بگم که اول کسی که این رو حرام کرد عمر بن خطاب علیه ما علیه بود و نکته دیگه این که باید در مورد متعه منطقی فکر کرد این موضوع معمولا یک مسئله میانبر هستش که همیشه نوبت با نکاح است و در صورت اضطرار بحث متعه مطرح میشه(البته...

البته باید در باب متعه بگم که اول کسی که این رو حرام کرد عمر بن خطاب علیه ما علیه بود و نکته دیگه این که باید در مورد متعه منطقی فکر کرد این موضوع معمولا یک مسئله میانبر هستش که همیشه نوبت با نکاح است و در صورت اضطرار بحث متعه مطرح میشه(البته لزوما نه) و سنی ها هر وقت ما بحث متعه رو مطرح می کنیم سریع می گویند که اگر خواهر خودت میخواست متعه کنه آیا راضی میشدی؟؟؟؟؟به نظرم این بحث در نکاح هم همینطوره و این مغلطه به نظرم محل اشکال نیست.ولی با شرایط داغون اقتصادی و تجملگرایی مردم و خانواده ها در حال حاضر متعه واجب هستش چون من یقین دارم جوانان شهر ما به استمنا دچار شدند و متاسفانه به انحرافات دیگر و به نظرم این اوضاع فقط با متوسل شدن به سنت های الهی قابل حله اول باید نکاح رو آسون کنیم و در مرحله متعه رو تبلیغ کنیم
چرا رسانه ملی نباید این موضوع رو فضاسازی کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟سریال پرده نشین به نظرم از سایر فیلم هایی که در مورد روحانیون ساخته شده بود بسیار بهتر بود و البته میشه فیلم هایی در مورد آسان سازی ازدواج و شکستن تابوهای بی مورد و مطرح کردن این حکم در اول همه رساله ها در باب ازدواج که اگر جوانی می داند به گناه می افتد و ازدواج نکند حرام شرعی انجام داده، به نظرم میشه صدتا فیلم ساخت که تاحالا هرچی ساختن صیغه رو کوبیدن و تجمل گرایی رو ترویج کردند

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام
من دوباره مزاحمتون میشم
من هم به دنبالی خانمی برای صیغه هستم
لطفا مرا در این زمینه یاری کنید خواهشن
ممنون
=================
پاسخ:
با سلام
متاسفانه فعلا موردی نیست و کسی اعلام آمادگی نکرده.

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام چرا پاسخ ندادین پس واقعیتو قبول دارین
==============
پاسخ:
سلام.
شما نظر دادید بنده هم شنیدم اما اینکه واقعیت هست یا نه تو جواب های قبلی من مشخصه و کاربرا هم میتونند تشخیص بدند.

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
معذرت میخام که این حرفا رو میزنم.
حاج آقا وقتی آدم بیرون چلو کباب بخوره و کاملا سیر بشه و بازم خونه بیاد ببینه خانمش تو خونه چلو کباب درست کرده به نظرتون دیگه اشتها داره چلو کباب خونرو هم بخوره؟؟؟؟ آقای متاهلی که بیرون با یه خانمی شرعا صیغه...

سلام
معذرت میخام که این حرفا رو میزنم.
حاج آقا وقتی آدم بیرون چلو کباب بخوره و کاملا سیر بشه و بازم خونه بیاد ببینه خانمش تو خونه چلو کباب درست کرده به نظرتون دیگه اشتها داره چلو کباب خونرو هم بخوره؟؟؟؟ آقای متاهلی که بیرون با یه خانمی شرعا صیغه شده و باهاش رابطه برقرار کرده خانم خونش سیندرلا هم که باشه حوصله ی اونو داره؟؟؟ می تونه با اون هم رابطه برقرار کنه؟؟ لطفا نگید شما خانمید و این حرفا رو می زنید باور کنید اینا واقعا برام سواله؟؟؟ (لطفا شما هم از این سوالای من ناراحت نشید من نوعا معذرت میخام)
======================
پاسخ:
سلام
هر شخصی در طول روز چند باری گرسنه میشه.
این دلیل شما اصلا موجه نیست.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

اگه ازدواج موقت زياد بشه اونوقت مردا مجبور نميشن بخاطر ازدواج دائم اين همه التماس بكنن و اين همه شرط و شروط سختو بپذيرن در نتيجه ازدواجها آسون ميشه بعد از ازدواج هم وقتي زن ديد اگه بداخلاقي بكنه شوهرش به راحتي ميتونه بره يه زنو صيغه كنه بداخلاقي...

اگه ازدواج موقت زياد بشه اونوقت مردا مجبور نميشن بخاطر ازدواج دائم اين همه التماس بكنن و اين همه شرط و شروط سختو بپذيرن در نتيجه ازدواجها آسون ميشه بعد از ازدواج هم وقتي زن ديد اگه بداخلاقي بكنه شوهرش به راحتي ميتونه بره يه زنو صيغه كنه بداخلاقي رو ميذاره كنار

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

میدونید برادر خوب من که منکر حکم خدا نیستم و نمیگم زن مطلقه نیاز نداره و این جور بحثا منظورم نبود عکس العمل شمای روحانی رو میخاستم بدونم مثلا شما جوون خانمتون خدای نکرده خدای نکرده مریض بشه و با هم رابطه نداشته باشید خدایی چیکار می کنید؟؟؟؟ ازم...

میدونید برادر خوب من که منکر حکم خدا نیستم و نمیگم زن مطلقه نیاز نداره و این جور بحثا منظورم نبود عکس العمل شمای روحانی رو میخاستم بدونم مثلا شما جوون خانمتون خدای نکرده خدای نکرده مریض بشه و با هم رابطه نداشته باشید خدایی چیکار می کنید؟؟؟؟ ازم ناراحت نشید، من معذرت می خوام، فقط برام سواله؟؟؟؟؟
====================
پاسخ:
جواب رو عرض کردم.
تا در اون موقعیت نباشم نمیتونم تصمیم بگیریم.اما در کل مخالف اینکار نیستم.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من همه مطالب رو خوندم اما اصلا قبول ندارم همه شما از دور دارین این حرفو میزنین اگه نزدیک باشین این حرفا رو نمیزنین درسته خدا متعه حلالش کرده اما همه حلال ها که انجام نمیشه
آخه مردا اکثرا تو این زمینه خوب برا ی خودشون توجیه میکنن اما به عدالت...

سلام من همه مطالب رو خوندم اما اصلا قبول ندارم همه شما از دور دارین این حرفو میزنین اگه نزدیک باشین این حرفا رو نمیزنین درسته خدا متعه حلالش کرده اما همه حلال ها که انجام نمیشه
آخه مردا اکثرا تو این زمینه خوب برا ی خودشون توجیه میکنن اما به عدالت که میرسن پاشون خوب میلرزه
متعه برای کسی که دوطرف مطلقه باشن نه برای دختر و پسر مجرد و نه برای افراد متاهل مخصوصا مردها
چه دلیلی داره مردی که متاهل صیغه بکنه و تنها دلیل مزخرفشون اینه که نخواستیم طرف به گناه کشیده بشه
مرد متاهل که دنبال صیغه هست مردی که هوس باز و دچاره مشکله
ویلا از اول چشاشو باز کرده و زن گرفته و میتونه نیازی به صیغه نیست محبت تو صیغه همش دروغه و فقط به فکر خودشون و نیازهاشون هست بعدشم چشاشو حفظ کنه باشه بیرون هزار رنگ و نقش باشن مرد باید مواظب باشه
توجیه نکنین نمیدونم شاید این نظر نزارین اما واقعیت نه بخند نه بگو نه این واقعیت اصله

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام علیکم
چرا نباید همسرم من زن دوم نگیره؟؟منی که زندگی کردن بلد نیستم و قبل از ازدواجم هم به فکر نبودم که آیین همسرداری رو یاد بگیرم و میخاستم که همین روش مامانم رو اجرا کنم و فراموشم شده بود که زندگی فقط ی شب لباس عروس پوشیدن و عروس شدن نیست...

سلام علیکم
چرا نباید همسرم من زن دوم نگیره؟؟منی که زندگی کردن بلد نیستم و قبل از ازدواجم هم به فکر نبودم که آیین همسرداری رو یاد بگیرم و میخاستم که همین روش مامانم رو اجرا کنم و فراموشم شده بود که زندگی فقط ی شب لباس عروس پوشیدن و عروس شدن نیست .یک عمر زندگیه که اگه ی لحظه حواسم نباشه و پام رو کج بزرام کل زندگیم رو باختم و باید بشینم کاسه چکنم چکنم دستم بگیرم.
منی که اینقدر بداخلاقم و مواظب اندامم نیستم و خوب لباس پوشیدن رو بلد نیستم و دست پخت آنچنانی هم ندارم و اگه بپزم کلی منت میزارم و بلدم نیستم خوب و مودبانه با همسر حرف بزنم و شدم منبع توقع از همسرم که فقط واسه من اسکناس بیاره و دعواهای من و مامانش رو ختم بخیر کنه اونوقت با این حسن خلقم دوست دارم که همسرم قربون صدقه ام بره و بفکر زن دوم نباشه !!!!. بنده خدا از صبح تا شب بخاطر آسایش من کلی با این و اون سر و کله زده الان توقع زیادی نداره که وقتی میخاد بیاد خونه با ی آدم خوشرو روبه رو بشه نه یک مادر فولاد زلزله . معلوم که با این اخلاقم کشیده میشه به دخترای که الحمدالله هم خوشگلن هم خوش زبون هم خوش اندام هم خوش پوش .هر کسی باشه کشیده میشه دیگه چطور ایمان و اخلاقی داشته باشه که بپات بسوزه
منی که اینقدر ناراضیم از زن دوم گرفتن همسرم باید روی خودم تجدید نظر کنم.منی که غر میزنم از بد بودن ازدواج دوم خب نباید بشم زن دوم اما نمیشه زنانی بیوه و مطلقه رو ندید بگیرم و از حق طبیعیشون محرومشون کنم اونها هم یک موجود زنده اند با همه عکس العملهای که یک موجودزنده در محرومیتها از خودش نشون میده و یک اتاق خالی نیست که درش رو قفل کنم تا مزاحم زندگیم نباشن اونها هم دختر حوا هستن با قدرت کامل آدم فریبی.
به هرحال این حکم الهی صیغه هرگز منظور این نبوده که وسیله هوسرانی ویا وسیله بیچارگی برای عده ای زنان باشه و امام موسی کاظم (ع)بیانی زیبایی دارن و می فرمایند:این کار برای کسی رواست که خداوند او را با داشتن همسری از این کار بی نیاز نکرده .و اما کسی که دارای همسر است،فقط هنگامی می تواند با این کار دست بزند که دسترسی به همسر خود نداشته باشد.
امیرالمومنین (ع) هم می فرمایند:هرگاه بدانم شخص زن داری متعه کرده است,او را سنگسار میکنم.
پس قانون صیغه برای مردان نیازمند به زن یعنی افراد مجرد یا افرادی که همسرانشان نزدشان نیستند بیان شده.
اما اگه ما خانما کلاهمون رو قاضی کنیم می بینیم که چقدر داریم حق آقایون رو ضایع میکنیم و توی این دوره زمونه براشون هیچ جای آسایشی نزاشتیم.البته منکر این نیستم که بعضی آقایون هم در حق خانما خوب جفا میکنند.
التماس دعا
================
پاسخ:
با سلام
نکات خوبی بود و حرف دل ما رو زدید.من مطالب شما رو خواستم بگم اما گفتم چون آقا هستم حتما قضاوت بدی خواهند کرد و گفته میشه چون آقا هستم این حرف ها رو میزنم و طرفداری میکنم.
اما از زبان شما که خانم هستید خوب شد.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام.تا الان این مطالب رو از زبون یه خانم نشنیده بود فکر کنم مطلبتون رو 10 بار بخونم باز هم کمه.از بس نکته های زیبا و قابل استفاده داشت.ممنون خیلی استفاده کردم.واقعا فکر نمیکردم یه خانم وجود داشته باشه که این نکات رو بدونه.

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
حرفاتونو خوندم جالب بود. سه شنبه شبکه ی قران تقریبا ساعت هفت ونیم عصر یه حاج آقا اسمشو نمیارم خیلی جالب حرف میزد میدونید ایشون میگفتن زن و مرد طبیعتا به سوی هم کشش دارن این تو ذات انسانه وقتی نامحرم و با هم دوستان هستن زندگیشون " سیندرلایی"...

سلام
حرفاتونو خوندم جالب بود. سه شنبه شبکه ی قران تقریبا ساعت هفت ونیم عصر یه حاج آقا اسمشو نمیارم خیلی جالب حرف میزد میدونید ایشون میگفتن زن و مرد طبیعتا به سوی هم کشش دارن این تو ذات انسانه وقتی نامحرم و با هم دوستان هستن زندگیشون " سیندرلایی" هست وقتی که با هم محرم میشن اکثرا همه مشکل دارن ، درسته به قول شما دوست عزیز خیلی از زنا تو روی شوهرشون غر میزنن و به قول شما اخلاقشون بد میشه یه سوال حالا این وسط آقا اگه بره به قول شما دختر خوشگل و خوش زبون بگیره و با هم زیر یه سقف برن این احتمال نیست که همون دختر خوشگل و خوش زبان قصه ی ما با همسرش اخلاقش بد نشه؟؟ یا این که ...... یه بارم تو رادیو حاج آقای "ف" صحبت میکرد حاج آقا میگفتن یه آقایی اومده بود پیشم مرد جلوم گریه میکرد میگفت از اخلاق همسرم ظله شدم فقط این وسط یه دختر پنج ساله دارم اگه همسرمو طلاق بدم دختر کوچیکمو چیکار کنم؟؟ حاج آقا گفتن یه راه حلی به شما میگم از این به بعد یه سنجاق کوچولو با خودت داشته باش وقتی خانمت شروع به غر زدن کردن و خواستی جوابشو بدی یه سوزن به خودت بزن حاج آقا میگفت همین آقا اومد پیشم و گفت روش شما رو اجرا کردم و حالا اخلاق همسرم عالی شده، ببخشید زیاد صحبت کردم معذرت میخام.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام علیکم
ممنون که لطف فرمودین و مطلبم رو خوندین و براتون جالب بود اما دوست داشتم که با تامل تر می خوندید.
بله ,تو همه زندگیها یک سری بگو مگوها و مشکلاتی هست. و از قدیم هم گفتن دعوا نمک زندگیه اما باید حواسمون به کم و زیاد این نمکه باشه چون اگه...

سلام علیکم
ممنون که لطف فرمودین و مطلبم رو خوندین و براتون جالب بود اما دوست داشتم که با تامل تر می خوندید.
بله ,تو همه زندگیها یک سری بگو مگوها و مشکلاتی هست. و از قدیم هم گفتن دعوا نمک زندگیه اما باید حواسمون به کم و زیاد این نمکه باشه چون اگه خیلی شور بشه اون وقت باید غذا رو دور بریزیم .توی زندگی هرچیزی ی حدی داره وقتی از حدش گذشت و دوطرف هم توان مدیریت نداشته باشن و مهارت زندگی رو بلد نباشن بالاخره دیر یا زود سکان زندگیشون از دستشون خارج میشه.بله آقا اگه این هنر زندگی رو آموخته بود همین زندگی خودش سرو سامان میداد(مثل آقایی که مثال زدین و راهنمایی گرفت و تو زندگیش استفاده کرد و موفق شد و دیگه به بیرون هم کشیده نشد )و حالا که کشیده شدن باید تو انتخابش دقت کنه چون اگه بازم بی دقتی کنه و خانمی رو انتخاب کنه مثل همسر اولش باشه و مهارتهای زندگی رو بلد نباشه, با این خانم هم همان مشکلی رو خواهد داشت که با همسر خودش داشته و این دفعه بدتر چون دمار از روزگارش میاد و روزی هزار بار آرزوی مرگ میکنه چون بجای یک غرغرو حالا شدن 2تا با خرجهای این دوره زمونه.پس کل مطلب قبل من این بود که زن و مرد باید قبل از شروع زندگیشون آیین همسرداری رو یادبگیرن.
التماس دعا

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

نخیر.بنده با زنا کردن موافق نیستم.از اینکه روی این مسائل ، کلاه شرعی بذاریم و خیلی راحت این مسائل رو در جامعه جا بندازیم، من با اینها مخالفم.
من نمیدونم حالا چرا شما انقدر عصبانی شدین؟؟!!!
==================
پاسخ:
نه من عصبانی نشدم و این بحث هم...

نخیر.بنده با زنا کردن موافق نیستم.از اینکه روی این مسائل ، کلاه شرعی بذاریم و خیلی راحت این مسائل رو در جامعه جا بندازیم، من با اینها مخالفم.
من نمیدونم حالا چرا شما انقدر عصبانی شدین؟؟!!!
==================
پاسخ:
نه من عصبانی نشدم و این بحث هم بار اول نیست مطرح میکنم و به مخالفت شما خانم ها عادت کردم.
شما سخن پیامبر و اهل بیت رو کلاه شرعی می دونید؟فکر نمی کنید این سخنتون گناه بزرگی باشه؟

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام مجدد
حاج آقا باور کنید من اصلا با صیغه مخالف نیستم ولی به قول دوستان میشه تو این زمینه هم حدیثای معتبر ازبزرگان بنویسید؟
میشه من یه خاطره تعریف کنم؟ ما یه دوست صمیمی داشتیم یه خانم با دو تا بچه و همسرشم استاد خطاطی بود این آقا اون قدر به...

سلام مجدد
حاج آقا باور کنید من اصلا با صیغه مخالف نیستم ولی به قول دوستان میشه تو این زمینه هم حدیثای معتبر ازبزرگان بنویسید؟
میشه من یه خاطره تعریف کنم؟ ما یه دوست صمیمی داشتیم یه خانم با دو تا بچه و همسرشم استاد خطاطی بود این آقا اون قدر به خانمش محبت میکرد که زبان زد خاص و عام بود مثلا وقتی میرفتی خونشون خانمش مینشست و آقا سفره ی غذا رو مینداخت خلاصه ی کلام به همسر و بچه هاش فوق العاده مهربون بود گفتم که آقا استاد خطاطی بودن حالا این آقا با منشیشون که دختر جوان و واقعا دختره خیلی زیبا بود مدتی که گذشت همین آقا با منشیش صیغه شد همسرش بهمون میگفت متوجه میشدم که همسرم همون آقای فبلی نیست کم محبت شده دیر میاد خونه و...حالا همون آقا با همون دختری که باهاش صیغه شده بود کرج زندگی میکنه و زن و بچه هایی که اونارو خیلی دوس داشت ول کرده بیچاره زن برای اینکه خرج خودشو بچه هاشو در بیاره خونه ی این و اون تو مجلسای عروسی و عزا چای درست میکنه و کارای آشپزخونه رو انجام میده مرد که کلا زن و بچه شو ول کرده بود به امان خدا حالا ده ساله همسرش میگه من هیچ اصلا بچه هارو هم نمیبینه زن هم با آقا طلاق گرفت حالا همون آقا تو کرج زندگی میکنه ولی زنش تو شهرستان با کار کردن و غیرتش برا خود و بچه هاش یه مسکن خوبی با تلاش خودش تهیه کرد آقای پاسخگو ما منکر صیغه نیستیم با عرض معذرت آقایی که میره با دختر جوان صیغه میشه دیگه اندام زنشو نمیپسنده و باعث از هم پاشیه بنیان خانواده میشه، بازم میگم من منکر حکم خدا نیستم ولی این موارد و چی میگین؟؟
=====================
پاسخ:
سلام
بله احادیث معتبر زیادی در این زمینه وجود دارد که در یک پست مجزا حتما آنها رو با همین سوال شما حتما ذکر خواهم کرد.
اما در مورد این خاطره عرض کنم بله هر کاری در آن اگر جوانب کار و وظیفه شرعی مد نظر قرار نگیرد به آفت تبدیل می شود.
حالا چون این آقا اینطور کردند دلیل نمیشه کل کار غلط باشه.خیلی ها ازدواج هم می کنند اخلاقشون با پدر و مادر حتی زن و بچه بسیار بد میشه حالا بگیم ازدواج کردن هم غلطه؟
ما گفتیم هر کاری اصول و قاعده خاص داره و طبق اون باید پیش رفت و الا این شخص مسلمه به زنش ظلم کرده اما به ازدواج موقت ربطی نداره.چون موقت نبوده و دائم بوده از ابتدا هم با این نیت رفتند جلو.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

نه اول ازدواج موقت کردن بعدا اونو تبدیل به ازدواج دائم کردن...
برادر خوب، خب اگه کسی با زن دیگه ای که به قول شما بیوه بود یا ... ازدواج موقت کنه از کجا معلوم همون زن اولشو ترک نکنه؟؟ تو این وسط تکلیف بچه ها چی میشه آسیب روحی نمیبینن؟؟ من از یه...

نه اول ازدواج موقت کردن بعدا اونو تبدیل به ازدواج دائم کردن...
برادر خوب، خب اگه کسی با زن دیگه ای که به قول شما بیوه بود یا ... ازدواج موقت کنه از کجا معلوم همون زن اولشو ترک نکنه؟؟ تو این وسط تکلیف بچه ها چی میشه آسیب روحی نمیبینن؟؟ من از یه حاج آقایی تو تلویزیون شنیدم میگفتن تو یه قلب نمیشه دو نفرو جا داد... حالا بعضی از آقایونی که ازدواج موقت کردن تو قلبشون دو نفر و جا میدن ؟؟؟؟؟ چه قلب بزرگی دارن بعضی از آقایون ماشالا قلب نگو دریا بگو ، من بازم میگم منکر حکم خدا نیستم...
==================
پاسخ:
بله و ما هم عرض کردیم این شکل از ازدواج موقت رو قبول نداریم و گفتیم هر کاری مشکلات خاص اینچنینی توش هست.
البته باید برخورد همسر اول این شخص رو هم بررسی کرد و اینکه چرا رفته و برنگشه.با این خصوصیتی که شما از این آقا گفتید حتما از طرف همسرش بی لطفی هایی شده.
ببینید ازدواج موقت های زیادی الان تو جامعه هست هر چند مخفیانه و 98 درصد زن اول رو ترک نکردند.
باز هم میگم این حکم در ابتدا به نفع خانم هاست تا آقایان.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

نه اون طور قضاوت نکنید خواهشا، اتفاقا زن اولیه این آقا فوق العاده مهربون و خوش خنده هستن باور کنید حالا که ده سال میشه آقا اونو ول کرده رفته پیش ما حتی یکبار هم از همسرش بدی نگفته، جالب بود برام یه بار میگفت همیشه از خدا میخام دوباره شوهرم...

نه اون طور قضاوت نکنید خواهشا، اتفاقا زن اولیه این آقا فوق العاده مهربون و خوش خنده هستن باور کنید حالا که ده سال میشه آقا اونو ول کرده رفته پیش ما حتی یکبار هم از همسرش بدی نگفته، جالب بود برام یه بار میگفت همیشه از خدا میخام دوباره شوهرم برگرده... اشکال از همسر این خانم بود چون من دیده بودم ایشونو فوق العاده چشم چرون بود...

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

ملتی که امر به معروف و نهی از منکر را فراموش کرده ، منتظر مجازات های وحشتناکی باشد! عواقب خطرناکی دنباله ی این ماجراست!
پوشش فاحشه ها در خیابان های کشوری که دارای بهترین مذهب دنیاست در حال موشک اندازی به سمت نه فقط اعتقادات دینی، بلکه به سمت...

ملتی که امر به معروف و نهی از منکر را فراموش کرده ، منتظر مجازات های وحشتناکی باشد! عواقب خطرناکی دنباله ی این ماجراست!
پوشش فاحشه ها در خیابان های کشوری که دارای بهترین مذهب دنیاست در حال موشک اندازی به سمت نه فقط اعتقادات دینی، بلکه به سمت اهداف نظام است.

آهای آدم های مشغول به درس و بحث و حوزه و دانشگاه!
آهای علمای دین، آهای اساتید حوزه علمیه!
آهای مرد با غیرت!
در خیابان های این شهر لباس های عریان زنان برهنه ی فاحشه ی شهر دارند فریاد میزنند سیب زمینی بودنت را!
بی رگ بودنت را!
کسی کاری کند، کسی فریادی بزند، کسی مناظره ای کند!
کسی نشان دهد این همه بی عفتی و بی قانونی را، این همه شهوت رانی و این همه برهنگی را!

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

ببخشیدا، احتمالا پدر رفیقتون مادر بیچاره رو خون به جیگر کرده که مادره رفته برا شوهرش زن بگیره. والا
===============
پاسخ:
نه خیر اتفاقا پدری بسیار خوب و با اخلاق دارند.
باور نداشتن این کار دلیل بر این نیست که نسبت نادرست بزنید.خوبه در مورد افراد...

ببخشیدا، احتمالا پدر رفیقتون مادر بیچاره رو خون به جیگر کرده که مادره رفته برا شوهرش زن بگیره. والا
===============
پاسخ:
نه خیر اتفاقا پدری بسیار خوب و با اخلاق دارند.
باور نداشتن این کار دلیل بر این نیست که نسبت نادرست بزنید.خوبه در مورد افراد قضاوت نادرست نداشته باشیم.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

واقعا متاسفم. شما فکر اون خانمی رو نمی کنید که بعد از اینکه این آقا ارضا شد، اون رو رها می کنه. فکر روح و روان مردم نیستید؟! درسته شما واسطه هستید ولی نباید این موارد رو گسترش بدین. به نظر من ازدواج موقت بی معنا و دروغه و فقط با این کار خودمونو...

واقعا متاسفم. شما فکر اون خانمی رو نمی کنید که بعد از اینکه این آقا ارضا شد، اون رو رها می کنه. فکر روح و روان مردم نیستید؟! درسته شما واسطه هستید ولی نباید این موارد رو گسترش بدین. به نظر من ازدواج موقت بی معنا و دروغه و فقط با این کار خودمونو گول میزنیم که داریم از راه شرعی ارتباط برقرار می کنیم و فکر بقیه ی ماجرا نیستیم.
باز هم متاسفم
===============
پاسخ:
اگر این آقا بخواد خانم خودش رو رها کنه که ما هم مذمت می کنیم.اما اینطور نیست که رها کنه و هیچ ربطی هم نداره.شما همش به جنبه منفی این کار نگاه می کنید و یه غول برای خودتون درست کردید.
پس ظاهرا شما با زنا کردن موافقید درسته؟
الان یه خانم مطاقه ای یا بیوه ای نیاز شدید داره و از طرفی با آقایی حالا مجرد یا متاهل آشنا شده و میخواند رابطه داشته باشند دستور شما چیه؟؟
ازدواج موقت دروغه حرف سنگینیه ها؟حکم الهی که توسط پیامبر و اهل بیت بیان شده رو دروغ ذکر کردیدا؟یعنی نعوذ بالله این بزرگواران دروغ گفتند؟؟

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
حاج آقا حکم اللهی ماشالا تو جمهوری اسلامی در همه ی مسایل اجرا میشه !!!!!! فقط مونده صیغه که اونم امیدوارم با تلاش شما عزیزان اجرا بشه...
====================
پاسخ:
سلام
باشه اجرا نشه ببینیم فردای قیامت چه کسی جواب این همه زنا و فساد ها رو...

سلام
حاج آقا حکم اللهی ماشالا تو جمهوری اسلامی در همه ی مسایل اجرا میشه !!!!!! فقط مونده صیغه که اونم امیدوارم با تلاش شما عزیزان اجرا بشه...
====================
پاسخ:
سلام
باشه اجرا نشه ببینیم فردای قیامت چه کسی جواب این همه زنا و فساد ها رو خواهد داد.
متاسفانه همیشه به این موضوع احساسی نگاه می کنید و جالب هم اینجاست که این حکم برای نجات خود خانم هاست.ولی ما یاد گرفتیم فقط به موقعیت خودمون نگاه میکنیم.به اون خانمی که دو سه تا بچه و بدون شوهر هست کاری نداریم و میگیم جهنم هر بلایی سرش بیاد به ما چه.
آیا این عادلانه است؟

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

نه من که نگفتم صیغه بده بله منکر حکم خدا نیستم اما اینو گفتم که خیلی حکم اللهی هم هست که هیچ کدومش تو مملکت رعایت نمیشه خوبه که از اونا هم حمایت بشه... یکی شو مثال بزنم؟ چرا هیچ کدوم از روحانیون محترم اعتراض نمیکنه برخی زنان محترم ما تو کوچه...

نه من که نگفتم صیغه بده بله منکر حکم خدا نیستم اما اینو گفتم که خیلی حکم اللهی هم هست که هیچ کدومش تو مملکت رعایت نمیشه خوبه که از اونا هم حمایت بشه... یکی شو مثال بزنم؟ چرا هیچ کدوم از روحانیون محترم اعتراض نمیکنه برخی زنان محترم ما تو کوچه خیابون ساپورت میپوشن مگه حجاب حکم اللهی نیست؟ امر به معروف حکم اللهی نیست ؟آیا خدایی رعایت میشه؟؟
==================
پاسخ:
خوب اولا هر چیزی جای خودش داره و باید از همه احکام دین دفاع و حمایت کرد.
ثانیا در مورد وضعیت حجاب از همه بیشتر ما طلبه ها هستیم که داد میزنیم و بالا منبر میگیم.مگه تو همین یکی دو سال چند طلبه چاقو نخورند یکی از چشم و دیگری از گردن و ...؟
ثالثا همه چیز که دست ما نیست و این مسئولین هستند که باید پیگیری کنند و جلوش رو بگیرند.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

منظورم این بود که همون حکم اللهی متاسفانه در اکثر جاها رعایت نمیشه، همون حکم اللهی نمیگه اونی که آقازاده هست با اونی که آقا زاده نیست حکمش باید یکی باشه و ...........

This comment was minimized by the moderator on the site

ببخشید حاج آقا.قصد بی ادبی ندارم.اما این آقا آیا به همسرشونم فکر می کنند؟اگه همسرشون با ازدواج موقت ایشون رنج روحی بکشند و این به مشکل جسمیشون اضافه بشه کی متوجه میشه؟اصلن کسی اهمیت میده؟من فکر می کنم یک وجه این کمک کردن آزار رسوندن به یک شخص...

ببخشید حاج آقا.قصد بی ادبی ندارم.اما این آقا آیا به همسرشونم فکر می کنند؟اگه همسرشون با ازدواج موقت ایشون رنج روحی بکشند و این به مشکل جسمیشون اضافه بشه کی متوجه میشه؟اصلن کسی اهمیت میده؟من فکر می کنم یک وجه این کمک کردن آزار رسوندن به یک شخص دیگه است.به همسرشون.آدم مستحب(کمک به ازدواج موقت) رو به قیمت حرام(ایذا)انجام میده؟
به دلیل بیماری همسرم رابطه نداریم!همین؟این شد همه ی ماجرا؟!

آقای محترم!به همسرتون برسید تا خوب بشوند و بتونید رابطه داشته باشید:(...گناه فقط رابطه با نامحرمه؟ایذا همسر گناه نیست؟؟!!!!!!!
حاج آقا همسرشون راضی اند؟من نتونستم همه نظراتو و پاسخ شما رو بخونم.فقط میگم که خانمی که راضی بشه از سر ناچاریه.وگرنه..........
=============
پاسخ:
با سلام
بله ای کاش نظرات رو تا آخر بخونید.
چرا از روی ناچاری؟شما چطور قضاوت می کنید؟
بنده رفیقی داشتم که پدرش دو تا زن داشت و پرشیدم مادرت چطور راضی شده که پدرت یه زن دیگه بگیره؟جالبه بدونید چی گفت!
رفیقم گفتند مادر خودش رفت برای بابام زن گرفت.هیچ مشکلی هم نداشته.
و هستند اینطور خانم هایی و شما نباید همه رو یه طور بسنجید.حالا اینجا این خانم مریض هستند و منطقی هم باشند حتما اجازه میدند که اجازه هم دادند.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
ببخشید حاج آقا شما جسارت نباشه طوری از این آقا دفاع میکنید که بیچاره خانمش مریضیش دست خودش بوده...
=================
پاسخ:
سلام
نه من اصلا چنین منظوری نداشتم و شوهر این خانم باید به بهترین نحو ازش مراقبت کنه و وظیفه اش هم هست.

t    t
This comment was minimized by the moderator on the site

به نظر من آدم بهتره بعضا با دنده سنگینم حرکت کنه، زیاد هم پاشو رو گاز نذاره...

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
از خدا میخام به حق مادر مریض حضرت زینب (س) هیچ مادری مریض نشه و این مادر مهربون خخیلی زود شفا پیدا کنه و سایش رو سر بچه هاش باشه، آقا محترمی که اینو نوشتی اگه خودت به جای همسرت مریض بودی اینو من بهت قول میدم که زنت بیشتر مراقبت بود... خیلی...

سلام
از خدا میخام به حق مادر مریض حضرت زینب (س) هیچ مادری مریض نشه و این مادر مهربون خخیلی زود شفا پیدا کنه و سایش رو سر بچه هاش باشه، آقا محترمی که اینو نوشتی اگه خودت به جای همسرت مریض بودی اینو من بهت قول میدم که زنت بیشتر مراقبت بود... خیلی دنیای کثیفیه تا یه زن یه ذره مریض بشه هفتاد هشتاد درصد مردا نمیتونن طاقت بیارن ولی اگه مرد مریض باشه اکثر زنا تا آخر از همسرشون مراقبت میکنن تا همسرشون شفا پیدا کنه... نمونه هاشو تو اطرافیان خودم دیدم... اللهم اشف کل مریض
============
پاسخ:
با سلام
حرف شما کاملا درست اما قضاوت عجولانه هم درست نیست.
این آقا با من صحبت کردند و گفتند خانمشون راضیه به این کار که البته برای اذیت نشدند نمیگن بهشون.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

پس شما برا دامادتون دنبال زن صیغه ای نمیرید... حاج آقا میدونید چرا حرف بعضی از روحانیون به دل نمینشینه؟؟ چون (البته بعضی هاشون) بعضی حرفا رو فقط به مردم میگن خودشون عمل نمیکنن... مثلا خودشون برا دامادشون دنبال زن صیغه ای نمیرن برا مردم میگن......

پس شما برا دامادتون دنبال زن صیغه ای نمیرید... حاج آقا میدونید چرا حرف بعضی از روحانیون به دل نمینشینه؟؟ چون (البته بعضی هاشون) بعضی حرفا رو فقط به مردم میگن خودشون عمل نمیکنن... مثلا خودشون برا دامادشون دنبال زن صیغه ای نمیرن برا مردم میگن... البته باور کنید من حکم الهی که یکیشم صیغه هستو نمیگم بده ... معذرت میخام از شما، خوب اینم نظر من بود... عموی من خدا بیامرز پنج سال به خاطر بیماری سرطان بیمار بودن زن عمو باور کنید از اونم حالش بد تر بود چه زحمتا براش که نکشید ولی عمرش به دنیا نبود... حالا هم زن عموی که خیلی هم جوان و خوشگله نشسته پسر معلولشو بزرگ میکنه ، باور کنید بر عکس اگه زن مریض بشه ......... من بازم معذرت میخام.
=================
پاسخ:
سلام
من نگفتم نمیرم.اگر واقعا شرایط مثل این آقا باشه ازدواج موقت دامادم بهتر از افتادنش به زنا و فساده.
در ثانی شما چرا اسلام رو با روحانیت و عمل اونها میسنجید.در این زمینه حکم اسلام مشخص و واضحه حالا من طلبه عمل بکنم یا نه.
مگه طلبه ای نماز و روزه نگیره شما هم میگید چون طلبه عمل نمیکنه منم عمل نمیکنم؟
نه اینطور نیست من خیلی از زنان رو میشناسم که وقتی شوهرشون فوت کرده بچه های دو سه ساله اش رو بخاطر ازدواجش رها کرده.
یا به بهزیستی سپرده تا بتونه شوهر کنه و راحت باشه که خودتونم زیاد دیدید.
خیلی از مردان رو هم میشناسم که 20 سال با مریضی زنشون ساختند و نه ازدوج موقتی کردند نه دائم.
شما نباید همه افراد رو به یکگونه مقایسه کنید.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام.
آقای پاسخگو شما درست میگید و بنده کلا اشتباه میکنم، هم از شما و هم از این آقای محترم معذرت میخام.
==============
پاسخ:
سلام
امیدوارم ناراحت نشده باشید و بنده فقط استدلال کردم و نظر شما در بعضی جهات درسته اما نباید تو بحث ناراحت شد.
اگر...

سلام.
آقای پاسخگو شما درست میگید و بنده کلا اشتباه میکنم، هم از شما و هم از این آقای محترم معذرت میخام.
==============
پاسخ:
سلام
امیدوارم ناراحت نشده باشید و بنده فقط استدلال کردم و نظر شما در بعضی جهات درسته اما نباید تو بحث ناراحت شد.
اگر معتقدید حرفتون درسته باید دفاع کنید.و اگر بنده هم دفاع میکنم چون به درست بودن نظرم اعتقاد دارم.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

نه ناراحت نشدم یه صفحه حرف داشتم بزنم ولی.. باور کنید درسته شما هم جای برادرم، ولی من از بحث کردن زیاد با نا محرم عذاب وجدان میگیرم به این علت دیگه بحث نمیکنم همین و الا اصلا از حرفای شما ناراحت نشدم...

This comment was minimized by the moderator on the site

کار قشنگی بود.اما اگه از طرفتون یقین دارید که درست میگه.کلیتش خوبه

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
فقط میخواستم بگم .....
بسه خدا بسه خدا بسه خدا
گمشده ما شیعیان رو برسون خون به دل ما کردی خدا
یا صاحب الزمان الغوث الامان

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت