علت و شرايط تحقق صيغه چيست؟

پرسش:

علت و شرايط تحقق صيغه چيست؟

پاسخ:

با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز
شهيد مطهري نوشته است: "يكي از قوانين درخشان اسلام از ديدگاه مذهب جعفري كه مذهب رسمي كشور ما است، اين است كه ازدواج به دو گونه مي‏تواند صورت بگيرد: دائم و موقت... آن چه در درجه اول اين دو را از هم متمايز مي‏كند، يكي اين است كه زن و مرد تصميم مي‏گيرند به طور موقت با هم ازدواج كنند و پس از پايان مدت اگر مايل بودند تمديد كنند... ديگر اين كه ا ز لحاظ شرايط، آزادي بيشتري دارند كه به طور دلخواه با هر كه بخواهند پيمان مي‏بندند... ازدواج دائم مسؤوليت و تكليف بيشتري براي زوجين توليد مي‏كند، به همين دليل پسر يا دختري نمي‏توان يافت كه از اول بلوغ طبيعي كه تحت فشار غريزه قرار مي‏گيرد، آماده ازدواج دائم باشد. خاصيت عصر جديد اين است كه فاصله بلوغ طبيعي را با بلوغ اجتماعي و قدرت تشكيل عائله زيادتر كرده است... با اين حال، با طبيعت و غريزه چه رفتاري بكنيم؟
..... دو راه بيشتر باقي نمي‏ماند: يا اين كه جوانان را به حال خود رها كنيم و به روي خود نياوريم. به يك پسر اجازه دهيم از صدها دختر كام برگيرد و به يك دختر اجازه دهيم با ده‏ها پسر رابطه نامشروع داشته باشد.... راه دوم ازدواج موقت و آزاد است... اين ضرورت اختصاص به ايام تحصيل ندارد. در شرايط ديگر نيز پيش مي‏آيد. اصولاً ممكن است زن و مردي كه خيال دارند با هم به طور دائم ازدواج كنند و نتوانسته‏اند نسبت به يكديگر اطمينان كامل پيدا كنند، به عنوان ازدواج آزمايشي (براي شناخت همديگر) براي مدت موقتي با هم ازدواج كنند. اگر اطمينان كامل به يكديگر پيدا كردند، ادامه مي‏دهند و اگر نه، از هم جدا مي‏شوند".
صيغه نيز چون ازدواج دائم شرايط دارد كه برخي از آن چنين است: در درجه اول در عقد موقت، مدت عقد بايد معلوم شود و مَهر آن تعيين گردد.
در ازدواج موقت مرد مجبور به تأمين مخارج روزانه، لباس، مسكن و احتياجات ديگر زن از قبيل دارو و درمان نيست. در ازدواج موقت زن و مرد از يكديگر ارث نمي‏برند. در ازدواج دائم زن خواه ناخواه بايد مرد را به عنوان رئيس خانواده بپذيرد و امر او را در حدود مصالح خانواده اطاعت كند، اما در ازدواج موقت بسته به قراردادي است كه ميان آن‏ها منعقد مي‏گردد، البته از جهت خواندن صيغه عقد و شرط اجازه پدر در دختر باكره با هم مشترك هستند.

نظرات (2)

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام و احترام خدمت اقای طلبه
دختری 33ساله هستم، دو سال قبل با یه اقایی صیغه شدم البته اصلا رابطه ی جنسی نکردیم فقط مدت خیلی کمی با هم صحبت میکردیم، بعدش ایشون مدت صیغه رو به من بخشید و من ازش مهریه نخواستم ایشون گفت مهریه ات این باشه که من ختم...

سلام و احترام خدمت اقای طلبه
دختری 33ساله هستم، دو سال قبل با یه اقایی صیغه شدم البته اصلا رابطه ی جنسی نکردیم فقط مدت خیلی کمی با هم صحبت میکردیم، بعدش ایشون مدت صیغه رو به من بخشید و من ازش مهریه نخواستم ایشون گفت مهریه ات این باشه که من ختم قران میخونم و خودشون بلد بودن، من مقلد حضرت اقا هستم اون وقت از یکی شرایط محرمیت رو پرسیده بودم بهم گفتن میتونی تو این مسیله به ایت الله روحانی برگردی، حاج اقا میدونید سوالم این بود که اون وقت اون اقا مدت صیغه رو به من بخشید ولی من شک میکنم که مهریه رو بهش بخشیدم یا نه ؟ البته مهریه امون فقط خوندن قران بود، خاطرم نمیاد.. خیلی معذرت میخام، حالا مدت کمی هست،( روزقبل اربعین )که با یه اقایی دیگه ای محرم شدم، حاج اقا امروز شک میکنم که من تو صیغه ی قبلی مهریه رو بخشیدم یا نه؟ شکش اعصابمو خورد میکنه، حاج اقا من به دفتر رهبری زنگ زده بودم و ایشون بهم گفته بودن میتونی تو این مسیله به اقای مکارم برگردی، محرمیتون درسته؟ البته با یه آقایی صیغه شدم، چه آقایی، خیلی خوب و مهربونه، حاج اقا فقط با عرض معذرت نخواستم گناه کنم،مجبور بودم..حاج اقا با این اقا که محرم شدم خیلی روحیم بهتر شده، خیلی درکم میکنه..
متشکرم از پاسخگویی شما.. من فکر کنم چهارسال میشه خوانده ی سایت شما هستم تو نماز وتر شما رو با اسم دعا میکنم ،فکر کنم چهار سال میشه..هرچند شما به دعای ما نیازی ندارید
در پناه حضرت حق

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام و ادب
ممنون از لطف شما
به شک خودتون اعتنا نکنید.

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت