برای داشتن یک زندگی شیرین چکار کنیم؟

زندگی شیرین

پرسش:

چکار کنیم که زندگی شیرین و بدون مشکلات و دعوای زن و شوهری داشته باشیم؟ الان متاسفانه طلاق عاطفی دامن گیر همه خانواده ها شده و هر کسی از زندگی خود می ناله و من نمی خوام اینطور بشه و همسر و زندگیم رو دوست دارم.

ممنون میشم راهنمایی کنید.

پاسخ:

با سلام و ادب

خدمت شما پرسشگر گرامی عرض کنم رسيدن به ساحل آرام زندگي و بهره مند شدن از سرچشمه آرامش روان، انتخاب همسري است همدل؛ همراهي است هم انديش؛ هم انديشه‌اي است خداجو؛ خداجويي است حقيقت گو و صبور، و صبوري است كه وجود آرامش بخشش آميزه‌اي است از مهر و محبت، عطوفت و منطق و استواري.(1)
از اين رو خدا در سورۀ روم (2) پس از بيان حقيقت واحد جوهري زن و مرد و هدف اصلي از ازدواج، جملۀ «وَِ جَعل بينكم مودة و رحمة» مودت و رحمت را عامل اصلي پيوند  بيان مي‌كند ك در كانون خانواده باعث ايجاد احساس آرامش و استواري آن  مي‌گردد.
مفهوم مودت و رحمت و تفاوت آن دو:
مودت، عشق و علاقۀ قلبي است كه ابتدا بايد در مرد و زن به وجود آيد تا پيوند زناشويي تحقق پيدا كند، پس تداوم و استمرار داشته باشد تا عامل و انگيزۀ آرامش خاطر و احساس خوشبختي پديدار شود.
اما رحمت امري يك جانبه و ايثارگرايانه است، يعني هر گاه هر يك از زن و مرد دچار ضعف و نقص يا مشكلي شدند همسرش بايد مشكل و احساس دروني او را درك كند و ايثارگرانه به كمك او بشتابد ، يا اگر خطا و اشتباهي را مرتكب شد، به جاي تنبيه و انتقام‌جويي، با روحيۀ  رحمت و عفو و اغماض برخورد نمايد تا هدف و فلسفه ازدواج تحقق پيدا كند.
به باور برخي روان شناسان، غالب كشاكش‌هاي خانوادگي، سردي‌ها و خانه گريزي‌ها، بدزباني ها و جدايي‌ها به دليل نبود جاذبه الهي يعني مودت و رحمت و شفقت و بهره‌مندي از آرامش رواني است. حتي ريشۀ بسياري از اختلالات رفتاري و كژروي‌هاي اجتماعي مثل اعتياد به سيگار و الكل  و مواد مخدر در بين برخي زنان و مردان متأهل را مي توان در ناامني رواني و فقر عاطفي بين همسران جستجو كرد. (3 )


راه‌هاي تحكيم مودت:
چه كنيم تا پيوند و صميميت و نشاط روحي و شفقت ميان زن و شوهر استمرار يابد و جاذبۀ الهي مودت، عميق و ريشه دار گردد؟
در پاسخ اين سئوال اگر چه محققان  توصيه‌هاي فراواني بيان كرده اند، اما مهم‌ترين راه هاي ان به اختصار ذكر مي‌شود:
1 – گذشت و اغماض:
از ميان توصيه هايي كه اسلام به زن و شوهر كرده، گذشت و اغماض هر يك از لغزش‌ها و كج خلقي‌هاي ديگري و چشم‌پوشي و ناديده گرفتن اشتباهات و خطاهاي يكديگر در درجه اوّل قرار دارد.
2 – به بهترين نامي كه او دوست دارد صدايش كند. (4)
اسلامي مي‌خواهد همواره تنور عشق و محبت و صفا و صميميت ميان زن و شوهر گرم باشد، از اين رو توصيه مي‌كند با واژه ها و نامي يكديگر را صدا كنند كه همسر خيلي خوش دارد، مثلاً عزيزم.
3 – سلام كردن:
زن و شوهر در سلام گفتن به همديگر پيشي بگيرند. هنگام وارد شدن به خانه با صداي بلند و با خوش رويي، و نشاط و محبت آميز سلام بگويد و موقع بيرون رفتن از خانه، با همان كيفيت خداحافظي كند، حتي هنگامي كه از خواب بيدار مي‌شوند، به همديگر سلام كنند.
4 – پيشواز و بدرقه رفتن:
لازم است كه زن هنگام بيرون رفتن شوهر او را بدرقه كند و مرد با نشاط با همسرش خداحافظي نمايد. موقع داخل شدن به خانه به استقبال شوهرش رود و اگر چيزي خريده، از دستش بگيرد وخدا قوّتي به او بدهد. شوهر نيز  خسته نباشيد بگويد و خدا قوّتي به همسرش بدهد و از كارها و زحماتش تقدير وتشكر كند.
روزي مردي خدمت پيامبر اسلام (ص) آمد و عرض كرد:
همسري دارم كه هرگاه  وارد خانه مي‌شوم، به استقبال من مي‌آيد و چون خارج مي‌شوم، بدرقه‌ام مي كند. هنگامي كه مرا ناراحت ببيند مي‌گويد: اگر براي مخارج زندگي ناراحتي، بدان كه خدا روزي ما را تضمين كرده، پس بي‌جهت غصه نخور، اگر براي آخرت ناراحتي، خدا غصه‌ات را زيادتر كند.
پيامبر(ص) فرمود: « خداوند روي زمين كارگزاراني دارد و همسر شما يكي از عاملان و كارگزاران خدا روي زمين است. خداوند به خاطر زن استقبال و بدرقه و حرف‌هايش، نصف پاداش شهدا را به او عنايت مي‌كند.»(5)  
5 – سخن محبت آميز هنگام تندي و خشونت:
گفتگو و سئوال و جواب زن و شوهر بايد مؤدبانه، محبت آميز و صميمي باشد و در برابر كلمات تند و خشني كه گاه از همسر خود مي‌شنود، متانت، حوصله و بزرگواري نشان دهد تا صحنه نزاع به مجلس شوخي، و ميدان رزم و ستيز به مجلس بزم تبديل شود.
مؤثر تر از كلمات و واژه‌ها براي ايجاد محبت و نفرت، آهنگ صدا، حركات دست و چشم و ابرو و ساير اعضا يا سكوت‌هاي به جا و طرز نگاه كردن به همسر است.
6 – نظافت و تميزي شوهران:
اسلام براي دلگرم شدن زنان به زندگي و جلب محبت آنان به مردان توصيه مي‌كند كه لباس و سر و وضع خود راتميز و اصلاح كنند؛ مسواك بزنند و آراسته و پاكيزه باشند تا زنان شان به نامحرم تمايل پيدا نكنند.
پيامبر اكرم(ص) در دنباله اين حديث مي‌فرمايد: «گروهي از مردان بني‌اسرائيل چنين نكردند، در نتيجه زنان‌شان ازآنان دلسرد شدند و با گرايش به نامحرم به زنا رو آوردند.»(6)
7 – آرايش و پيرايش زنان براي شوهران:
اسلام به زنان توصيه مي كند كه خود را براي همسران در منزل  زينت و آرايش كنيد و با لباس و آرايش در زيباترين چهره و قيافه نزد شوهران جلوه‌گري نماييد تا همسرانتان به زنان نامحرم دل نبندند. نيز بانوان را از ظاهر كردن آرايش و پيرايش‌شان نزد نامحرم نهي كرده است. امام صادق (ع) فرمود:‌ «سزاوار نيست كه زن هيچ گاه، حتي در پيري و كهنسالي، بدن خود را بدون زينت گذارد، اگر چه با آويزان كردن گردن بندي باشد، چنان كه سزاوار نيست كه (چشم و ابرو ) دست آنان بدون رنگ باشد». (7)
8 – تهيه هديه و سوغات:
زن و شوهر لازم است به بهانه هاي مختلف زمينۀ فراهم كردن خوشحالي همديگر را فراهم سازند، مثلاً در سالگرد تولد، ازدواج ، يا اعياد مذهبي و هنگام بازگشت از سفر با تهيه هدايا و سوغات اسباب خوشحالي همديگر را فراهم كنند.
9 – عيب پوشي و رازداري :
يكي از ويژگي‌هاي همسران شايسته و وفادار، رازداري است. زن و شوهر بايد حافظ اسرار يكديگر باشند، چنان كه قرآن مي‌فرمايد «لباس»(8) يكديگر باشند و عيب ها و ضعف‌ها و كمبودهاي زندگي را براي ديگران اگر چه نزديك‌ترين فرد باشد نقل نكنند. بدانند افشاي عيب و اسرار همسر خيانت تلقي مي‌گردد.
خداوند يكي از همسران پيامبر(ص) را به خاطر افشاي سرّ همسرش مورد نكوهش و ملامت قرار مي دهد و در صورت تكرار وي را به طلاق تهديد مي‌كند.(9)
10 – اظهار محبت‌ها و دوستي‌ها :
زن و شوهر بايد بدانند كه روي كره زمين نزديك‌تر از همسرش كسي نيست، پس اگر سعادت و خوشبختي مي‌خواهند، لذت و صفاي زندگي مي‌طلبند، غمخوار و دلسوز يكديگر باشند و محبت ها را از درون دل خود به زبان جاري كنن و محبت و علاقه قلبي خود راابراز نمايند.


پي نوشت:
1 – غلامعلي افروز، همسران برتر، ص 27.
2 – آيه 21.
3 – همسران برتر ص 30 – 29.
4 – اصول كافي، ج 2، ص 643.
5 – وسائل الشيعه، ج 14، ص 17.
6 – نهج الفصاحه، ص 72، ش 378.
7 – وسائل الشيعه، ج 1 ، ص 41 و ج 14 ، ص 163.
8 – بقره (2)، آيه 187.
9 – تحريم (66)،‌ آيات 6 – 4.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت