با اطرافیانم نمیتوانم به خوبی ارتباط برقرار کنم?

چگونگی ارتباط با دیگران

پرسش:
سلام حاج آقا ببخشید مزاحم شدم.
مشکل من اینه که با اطرافیانم نمیتوانم به خوبی ارتباط برقرار کنم همه با هم می گویند می شنوند اما من نمیتوانم با آنها ارتباط برقرار کنم و نمیدانم که چگونه سر صحبت را باز کنم لطفا به من بگید چکار کنم؟ چی درسته و چطور عمل کنم؟
ممنون از سایت خوبتون و پاسخ هاتون.
پاسخ:
با سلام ادب خدمت شما دوست گرامی
در ذيل راهكارهايي را عرض می کنم كه با دقت در آنها و عمل به توصيه هاي ارائه شده ، موفقيت تان را درمسئله مورد نظر تضمين مي كند.
ـ شما با مشكل عدم اعتماد به نفس مواجه هستيد ؛ محتواي ذهني خودتان را تصحيح كنيد. ريشه اصلي عدم اعتماد به نفس،‌ عدم باور توانايي خود است. انسان هايي كه از عدم اعتماد به نفس رنج مي برند، معمولاً خود را نيافته اند و يا خود را ناتوان مي بينند و همگان را از خود برتر مي پندارند، لذا جرأت عمل آن ها اندك است. شما بايد شناخت خود را از خودتان در تئوري و عمل تصحيح كنيد. از نظر تئوري ليستي از تواناييها، صفات خوب و مثبت و مؤثر در ارتباط را نوشته، روزي چند بار آن را با صداي بلند بخوانيد و روزي سه سطر هم به آن اضافه كنيد. از نظر عملي هر گاه به هنگام عمل كردن انديشه و ذهنيّتي مبني بر ناتواني،‌ نشدن و ... به ذهنتان آمد، سريع به آن پاسخ ذهني و عملي بدهيد، مثلاً اگر بخواهيد در جمع همكلاسي هاي خود مقاله اي را بخوانيد، اين افكار به ذهنتان مي آيد كه:
1ـ ديگران به من مي خندند.
2ـ ديگران متوجه مي شوند كه مقالة من خوب نبود.
3ـ آبروي من نزد ديگران مي رود
4ـ اگر خراب شد چه كنم؟      
5ـ بچه ها اذيتم مي كنند.
به تمام اين افكار دو نوع پاسخ بدهيد:
الف) پاسخ ذهني مثلاً خنده ديگران به من چه؟ مقالة من سطحي نيست؛ ‌خيلي هم خوب است. كار بدي نكردم كه آبرويم برود. خراب شد كه شد! دنيا كه خراب نمي‌شود! پس تمام آن انديشه ها و ذهنيت هاي منفي را پاسخ دهيد.
ب) با عمل خود آن ذهنيت و افكار منفي را دور بريزيد، يعني بگوييد هر چه مي‌خواهند بگويند و هر چه مي خواهد بشود. من اين كار را مي كنم، و آن عمل را شروع كنيد. در حين عمل كردن به واكنش ديگران اعتنا نكنيد، بلكه چشمان خود را روي هم گذارده و كار خود را عملي سازيد.
بنابراين عقب نشيني در تمام كارهايي كه انجام آن را مي پسنديد، ممنوع است.
- خود آگاهي خويش را تصحيح كنيد و هرگز افكار منفي در مورد خودتان را تكرار نكنيد و بر زبان نيآوريد كه من نمي توانم، نمي شود، بد است و ... بلكه هميشه به خود تلقين كنيد كه مي توانم، خوب است و...  .
ـ در جمع كوچك دوستان خود، فعّال و پرجنبش و جوش باشيد و به واسط تمسخر يا شوخي و ... آن ها كنار نكشيد. از هر جمعي كه ابا داريد، وارد شويد و هدف خود را تعقيب نماييد. در اين گروه ها صحبت كنيد، تعريف و تمجيد نماييد، جوك بگوييد و مطلب علمي بيان كنيد. البته قبلاً خود را آماده كنيد و از فعاليت هاي ساده و كوچك كار را شروع نماييد و بعد از آمادگي ديگر توقف نكنيد.
ـ در فعاليت هاي جمعي مشاركت كرده و نقش كليدي را بر عهده بگيريد و براي نقش خود وظايفي را بر شمرده و به آن ها عمل كنيد.
ـ هرگز از خود انتقاد نكنيد و خودتان اعمالتان را تصحيح كنيد، ولي تخريب نكنيد. از خودتان و عملكردتان حمايت عاقلانه كنيد.
ـ بعد از هر عمل اجتماعي سريع خود را تشويق كنيد، مثلاً با خود بگوييد: ديديد كه من هم مي توانم. مگر من از ديگران چي كم دارم؟
ـ سطح تحمل خود را بالا ببريد، مثلاً با خود بگوييد كه بي عيب تنها خدا است. هر شخصي يك عيبي دارد و هر شخصي هم شكستي دارد؛ مهم آن است كه در محيط آميخته به شكست خود را بالا بكشيد و رشد كنيد. هميشه اين نوع افكار را با خود تكرار كنيد.
ـ روابط خود را با ديگران مورد تجديد نظر قرار داده و باز سازي كنيد.
لذا خوب گوش دهيد و خوب واكنش كلامي و رفتاري نشان دهيد. سر خود را بالا بگيريد و ارتباط چشمي با ديگران داشته باشيد. احساسات و نيازهاي خود را با آن ها در ميان بگذاريد. تنها به آن ها احترام نگذاريد، به خود نيز احترام بگذاريد.
ـ هرگز شكست ها و آسيب هاي گذشته را مرور نكنيد و يا اگر مرور كرديد، بزرگ نمايي نكنيد، بلكه كوچك و كم اهميت جلوه دهيد و به خود بگوييد كه هر كسي ممكن است شكست بخورد..
ـ در برابر افرادي كه جسوري بيش از اندازه و برتر از شما دارند، رفتار انفعالي نداشته باشيد. محيط را هم ترك نكنيد، بلكه رفتار تهاجمي و پاسخگويي قاطع داشته باشيد. با اين رفتار در عمل، خود را تشويق مي كنيد و اظهار وجود خود را تقويت مي‌كنيد. لذا از واكنش نا به جا و ناپسند ديگر جا نزنيد و عقب نشيني نكنيد..
ـ ذِكر شريف لا حول و لا قوة الا بالله العلي العظيم را زياد بگوييد..
ـ هنر آموزي و توانمند سازي خود را فراموش نكنيد. هميشه هنري براي عرضه و حرفي مطلوب براي گفتن داشته باشيد تا ديگران هم شما را ترغيب كنند و شما از ديگران نيز تمجيد بگيريد..
ـ تا خواب شمان شما را پر نكرده، به رختخواب نرويد و به محض بيدار شدن، از رختخواب دور شويد..
ـ در روز حداقل چهل آيه از قرآن را تلاوت نماييد و با صداي بلند قرآن را قرائت كند..
ـ نمازهاي صحيح و عشا و مغرب و برخي ادعيه را كه به جا مي آوريد، با آواز رسا و صداي بلند بخوانيد.
ـ هر روز صبح پانزده تا بيست نفس عميق را فراموش نكنيد، به همراه ورزش صبحگاهي..
 براي اطلاع بيشتر از كتاب هاي زير استفاده كنيد:
الف) روش هاي افزايش عزت نفس، نوشتة اسماعيل بيابانگرد.
ب) اعتماد به نفس برتر، ترجمة حميد اصغر پور.
ج) روان شناسي اعتماد به نفس، نوشتة اسلامي نسب.
د) روان شناسي حرمت نفس، ترجمة جمال هاشمي.
اميدوارم با عمل به راهكارهاي شناختي و عملياتي فوق موفقيت قرين شما گردد.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت