چه کسانی کمر امیرالمومنین را شکستند؟

پاسخ این سوال را آیت الله سبحانی در آخرین درس خارج فقه خود در سال ۹۳ که در شبستان سوم مسجد اعظم برگزار شد دادند،ایشان با اشاره به اینکه بر اساس حدیثی از امام علی(ع) دو گروه «جاهل متنسّك، و عالم متهتّك» کمر حضرت را شکستند، اظهار داشت: عالم متهتک، فردی است که در ظاهر عالم است، اما برخلاف شرع رفتار کرده و به علمش عمل نمی کند.

عالم ظاهرگرا سبب می شود مردم از دین خارج شوند و مثال این موضوع در تاریخ بسیار است؛ شریح قاضی، مردم کوفه را دعوت به جهاد کرد و به ظاهر تظاهر به عبادت و زهد می کرد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه این عالمان فقط در ظاهر محاسن طویلی دارند و دائماً تسبیح به دست هستند و مرتب سبحان الله می گویند خاطرنشان کرد: اما به علم خود عمل نمی کنند و سبب گمراهی مردم می شوند؛ چرا که مردم می گویند اگر دین حقیقت داشت، خود این عالم به آن عمل می کرد.

 امام راحل(ره) وقتی برخی ما ها را توبیخ می کردند، می گفتند، مردم می گویند پشت قرآن چیزی نوشته است که شما می گویید ولی عمل نمی کنید.

وی در ادامه با بیان اینکه جاهل متنسّك نیز به ظاهر عبادت می کند ولی مردم را فریب می دهد، گفت: پیشانی خوارج از عبادت پینه بسته بود، ولی علیه حضرت علی(ع) شعار می دادند.

در طول تاریخ جاهل متنسّك، و عالم متهتّك سبب گمراهی مردم شده اند، ابراز داشتند: اگر این دوگروه در اسلام نبودند، وضع اسلام این نبود.

این مرجع تقلید با اشاره به تظاهر به دین داعشی ها و تکفیری ها، اظهار داشت: امروز محاسن داعشی ها تا ناف آن ها است و فکر می کنند کسی که محاسنش تا ناف است حقیقتی دارد.

 باطن داعشی ها کفر است و بی حساب دست به خونریزی و آدم کشی می زنند.

وی با اشاره به اینکه ۸ هزار نفر از اصحاب حضرت علی(ع) با شعار «لاحكم الا لله» از ایشان جدا شدند، گفت: حضرت علی(ع) نیز تاکید می کنند حکم برای خدا است ولي اين ها مي گويند زمامداري جز براي خدا نيست؛ در حالي كه مردم به زمامدار نيك نيازمندند تا مؤمنان در سايه حكومت به كار خود مشغول و كافران بهرمند شوند و مردم در استقرار حكومت زندگي كنند.

این مرجع تقلید افزود: بر اساس سخن حضرت علی(ع) قانون گذار خداوند است؛ اما این مسئله غیر از این است که ما نتوانیم در بین مردم حکومت کنیم.

نظرات (1)

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام علیکم : اللهم صلی علی محمد وال محمد ـ سایت عالیه

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت