آیا ممکن است به اومانیسم رنگ اسلامی بخشید؟

پرسش:

"اومانيسم" يا "اصالت انسان" يعني انكار اصالت وحي و باورهاي ديني. چگونه ممكن است اسلامي گردد و رنگ و آب مذهبي پيدا نمايد؟ آيا مي‏توان "اومانيسم اسلامي را پذيرفت؟ آيا مي‏شود اومانيسم كه اصالت را به انسان مي‏دهد ومخالفت با اصالت وحي و ارزش‏هاي الهي دارد، آن را اسلامي دانست؟

پاسخ:

با سلام و ادب و سلامتي، از ارتباط شما با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

جالب‏تر اين كه پديد آوردندگان اين مكاتب غالباً يهودي بودند و دست اندركاران طرح تزلزل اخلاقي در سطح بين المللي با طرح مكاتب غربي و شرقي و سوسياليستي به يك همبستگي ملّي رسيده و اخلاقيات اسلامي و انساني را در جهان مورد تهديد قرار داده‏اند.

عجيب اين است كه بعضي از روشنفكران ما به سران مكاتب الحادي افتخار مي‏كردند. يكي از روشنفكران در تطبيق تكفّرات "ژان پل سارتر"، مؤسس "اگزيستانسياليسم" با قرآن كريم گفت: من تفسير عميق آيه "فمن يعمل مثقال ذرّة خيراً يره" را اين سخن "ژان پل سارتر" مي‏بينيم كه گفت: انسان ماهيت و حقيقت خويش را در عمل مي‏آفريند.(1)

باز ايشان در جاي ديگر نوشت: قسط و عدل اسلامي، همان تفكّرات اجتماعي ماركسيست‏ها است و اسلام همان سوسياليسم است.(2)

در تداوم همين تفكّر سازمان مجاهدين خلق (منافقين)، گروه آرمان و گروه فرقان به ماترياليسم اسلامي و ديالكتيك توحيدي روي آوردند و به تفكر التقاطي كشانده شدند. آرزوي دكتر شريعتي از زبان خودش: من آرزو مي‏كنم كه روزي سطح شعور و شناخت مذهبي در اين تنها كشور شيعه جهان به جايي برسد كه سخنگوي رسمي مذهب ما، فاطمه را آن چنان كه سليمان كتاني (طبيب مسيحي) شناسانده است و علي را آن چنان كه دكتر جورج جُرداق (طبيب مسيحي) توصيف مي‏كند و اهل بيت را آن چنان كه ماسينيون (كاتوليك) تحقيق كرده است و ابوذر غفاري را آن چنان كه "جودة السحّار" نوشته است و حتّي قرآن را آن چنان كه بِلاشِر (كشيش رسمي كليسا) ترجمه نموده است و پيغمبر ما را آن چنان كه رِدِنس (محقق يهودي) مي‏بيند، بفهمد.(3)

شهيد مطهري در نقد اين افكار فرموده:(4) به عقيده من اين مكتب‏هاي التقاطي، ضررشان براي اسلام از مكتب هايي كه صريحاً ضد اسلام هستند، اگر بيشتر نباشد، كمتر نيست و انقلاب ما اگر مي‏خواهد پيروزمندانه راه خودش را ادامه دهد، بايد خود را از همه پيرايه‏ها پاك كند و در راه احياي ارزش‏هاي اسلام راستين (اسلام قرآن و اهل بيت) حركت كند.(5)

باز ايشان درباره كتاب اسلام‏شناسي دكتر شريعتي اين طور اظهار نظر فرمود: "اين جزوه مانند غالب نوشت‏هاي نويسنده (دكتر شريعتي) از نظر ادبي و هنري اعلي است و از نظر علمي متوسط است و از نظر فلسفي كمتر از متوسط و از نظر ديني و اسلامي صفر است.(6)

در جاي ديگر مي‏گويد: نويسنده (شريعتي) در پناه نام ابوذر، بوعلي را يك عالم متخصص بي ايمان، بي هدف، بي خود آگاهي، بدتر از عامي و يك علامه پرفيس و افاده مي‏خواند. خيال نمي‏كنم نظر خاصي به توهين بوعلي داشته باشد، جز تحقير علماي اسلامي عموماً نويسنده از آن نظر كه در بيان خود شاعر است و اسلام سرا و اسلام شاعر است، از قيافه نمي‏تواند بگذرد.

شباهت اسمي ابوذر و ابوعلي، اين گونه بوعلي را هدف دشنام قرار داده است.

ترور كننده شهيد مطهري شخصي به نام گودرزي، رئيس يا يكي از افراد گروه فرقان بود. تئوريسين آنان شخصي به نام آشوري بود كه كتابي به نام توحيد آشوري نوشت و مقداري از سوره حمد و بعضي از واژه‏هاي قرآني را تفسير به رأي كرد كه مرحوم شهيد مطهري در مقدمه كتاب علل گرايش به مادي گري مقاله‏اي عليه اين گروه نوشته است.

امام خميني(ره) در يك سخنراني در مدرسه فيضيه عليه قلم‏هاي مسموم و مخالفان روحانيت سخنراني كرده فرمود: اين آخوند بود كه در جبهه عراق به جنگ رفت و اسير شد. همين مرحوم آقاي سيد محمد تقي(ره‏) يكي از اشخاصي است كه در جبهه رفت و جنگ كرد و مدت‏ها هم اسير بود. اين قدرت را نشكنيد. طلاح ملّت و كشور نيست.(7)

 

  1. دكتر شريعتي در نامه‏اي به ميناچي در كتاب مخاطب‏هاي آشنا.
  2. سلسله درس‏هاي تاريخ اديان، دكتر شريعتي، درس 8.
  3. دكتر شريعتي، فلسفه نيايش، ص 70.
  4. شهيد مطهري، در پيرامون انقلاب اسلامي، ص 51 و 129.
  5. محمد دشتي، مذهب روشنفكري، با تلخيص و اضافات.
  6. استاد مطهري و روشنفكران، ص 34.
  7. صحيفه نور، ج 9، ص 119.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت