چرا ما شیعه را بهترین مذهب در میان مذاهب می دانیم؟

پرسش:
چرا ما شیعه را بهترین مذهب در میان مذاهب می دانیم در صورتی که بقیه مذاهب نیز خود را بر حق تر از  ما شیعه ها می دانند ، دلیل واقعی بر حق بودن  چیست؟
پاسخ :
با سلام و عرض ادب و احترام
اين مسئله از دو ديدگاه قابل بررسى است: يكى نگرش عاطفى و ديگرى عقلى و معرفتى.
    الف) از نظر عاطفى و روان‏شناختى هر كسى ممكن است ابتدا دين ،مرام مسلك و فرهنگ خود ونياكان و يا حتى نژاد خويش را برتر از مرام و مسلك ديگران بپندارد و تا زمانى كه شخص در چنين گرايشى محصور بماند و پرده پندار را با تيغ عقل و معرفت پاره نکند ،  يك احتمال آن است كه تا همیشه در جهل مركب بماند و احتمال ديگر آن كه ره يافته و از گمراهى رسته باشد.
    ب) از ديدگاه عقلى و معرفتى هر انسانى مى‏تواند بر اساس خرد و اصول منطقى مشترك بين همه انسان‏ها – كه موهبتى الهى بوده و در متون اسلامى «پيامبر باطنى» ناميده شده است - به تحقيق و پژوهش تطبيقى بين دين خود وديگر اديان و مسلك‏ها بشتابد در اين صورت مى‏تواند دين حق و كامل را بر اساس امتيازاتى كه بر ديگر اديان دارد ، بشناسد و از آن پيروى كند.
 يكى از امتيازات بزرگ اسلام همين است كه جهانيان را به چنين فرآيندى دعوت نموده وفرموده است:« فبشر عبادالذين يستمعون القول فيتبعون احسنه. مژده ده بندگانى را كه سخنان و منطق‏هاى مختلف راشنيده و پس از جست و جو برترين را برمى‏گزينند». (1) نكته بسيار جالب توجه آن است كه بسيارى از پژوهشگران غربى در قرون اخير از امتيازات اسلام بر ديگر اديان در ابعاد مختلف سخن گفته و به ضعف دين و آيين خويش در برابر دين خاتم اذعان نموده‏اند. (2)
تنها راه سعادت و كمال بشر، پيمودن راهى است كه آدمى را به سوى حق تعالى و قرب او رهنمون شود؛ ليكن اين راه چيزى نيست كه جز در پرتو هدايت‏هاى الهى امكان شناخت داشته باشد يا با پيروى از غير راهى كه او خود معرفى فرموده است قابل پيمودن باشد.
 بنابر اين، در درجه اول ضرورى و لازم است كه انسان به دين الهى تمسّك جويد وراهى را كه خداوند براى بشر گشوده است طى كند.
    از سوى ديگر خداوند در قرآن مجيد مى‏فرمايد: ان الدين عند اللّه‏ الاسلام؛ تنها دين مورد قبول نزد خداوند اسلام است. (3)
لذا در منطق قرآن، دين الهى چيزى جز اسلام نيست و همه پيامبران در حقيقت دعوت كننده به سوى يك دين بوده‏اند و معارف و مسيرى كه فراروى بشر قرار داده‏اند، يكى بيش نيست.
البته مقصود از اسلام فقط نام آن نيست؛ بلكه منظور محتواى اساسى دعوت پيامبران الهى است كه همه بشريت را به تسليم در برابر خداوند سبحان فرا خوانده‏اند. ليكن بر اثر تحريفات تحريفگران و نيز بر اساس رشد علمى و اجتماعى بشر هر از گاهى نياز به آيين جديدى رخ مى‏نمود و خداوند با انگيزش پيامبرى جديد، از سويى آثار تحريف در دين پيشين را مى‏زدود و از ديگرسو شريعت جديد خود را متناسب با درك و فهم و نيازهاى روز، كامل‏تر مى‏كرد تا آنجا كه بشريت به حدى برسد كه بتواند تمام برنامه تكاملى خود را دريافت كند.
 در نتيجه پيامبر خاتم را فرستاد و ختم نبوت را اعلام داشت و در نهايت كامل شدن دين را اعلام كرد: اليوم اكملت لكم دينكم واتممت عليكم نعمتى و رضيت لكم الاسلام دينا (4)
 بنابر اين هر چند انبياى پيشين نيز مردم را به راه حق دعوت كرده‏اند، اما از سويى دين آنان دستخوش تحريف گرديده و از ديگر سو به مرور زمان دين الهى روند تكاملى داشته است تا آنجا كه بتوان به كمال نهايى دست يافت.
 ازهمين رو نه خداوند اجازه مى‏دهد كه كسى راهى غير از دين خاتم برگزيند؛ زيرا موجب نقص غرض از رسالت است وهمگان را به دين اسلام دعوت مى‏كند، و نه عقل مى‏پذيرد كه با وجود دين اكمل، كسى سراغ ديگر اديان برود. بنابراين تا اينجا لزوم پذيرش و تبعيت از اسلام روشن مى‏شود، و هر چند ديگر اديان منسوب به پيامبران الهى نيز كم وبیش بهره‏هايى از حقيقت دارند؛ ولى اين مقدار مورد قبول خداوند سبحان نيست؛ چنان كه به دنبال اكمال دين فرمود: ورضيت لكم الاسلام ديناو مفهوم اين آيه، آن است كه خداوند به مرتبه پايين‏تر از آن راضى نيست؛ زيرا نوعى عقبگردبراى بشريت است.
    اما در باب تشيّع جالب اين است كه همين آيه ياد شده ـ بنابر نقل متواتر شيعه و سنّى ـ در واقعه غدير و براى بيان ولايت اميرالمؤمنين(ع) نازل گشت و اكمال دين با تبيين مسير رهبرى امت اسلامى پس از پيامبراكرم(ص) انجام شد.روايات متواترى كه در كتاب‏هاى فريقين(شیعه و سنی) آمده است به خوبى اين مسأله را ثابت مى‏كند و جاى ترديد باقى نمى‏گذارد. (5)
پی نوشت ها:
1) سوره زمر آیه 18
2) براى آگاهى بيشتر ر . ك :
الف - دفاع از اسلام دكتر واكليدى
ب-  پيامبر اسلام از نظر دانشمندان شرق و غرب
ج-  اسلام و انتقادات غرب محمد عبدالغنى حسن ترجمه محمد رضا انصارى
د-  عذر تقصير به پيشگاه محمد و قرآن جان ديون پورت
ه-  تمدن اسلام و عرب گوستاولوبون
و-  فرهنگ اسلام در اروپا زيگريد هونكه
ز-  دانشمندان را به گواه مى‏گيريم مهدى نيرى (پاشا)
ح-  محمد پيامبرى كه از نو بايد شناخت كنستان ويرژيل كتورگيو ترجمه مهرداد محمدى
ی- گزارشى از مقاله اسقف كوارا چينو و پاسخ حجت الاسلام ربانى كه موجب پشيمانى و عذر خواهى كوارا چينو گرديد.
3) سوره آلعمران آیه 19
4) (سوره مائده، آيه 3
5) براى آگاهى بيشتر در اين زمينه رجوع كنيد به:
    الف-  رهبرى امام على(ع) در قرآن و سيره پيامبر (ترجمه المراجعات)، مترجم: سيد محمد سياهپوش
ب- آنگاه هدايت شدم ، تيجانى سماوى
    ج-  بررسى مسائل كلى امامت ، ابراهيم امينى
    د-   الغدير، علامه امينى
    ه- عتبات الانوار، مير حامد حسينى لكنهوى
   و-  شبهاى پيشاور، سلطان الواعظين شيرازى

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت