چرا زرتشتیان به اعتقاداتشان پایبند هستند ولی مسلمانان نه؟

پرسش :

چرا در دین زرتشت گفتار نیک، پندار نیک، و رفتار نیک اجرا می‌شود ولی در ایران که مسلمان هستند و کامل‌ترین‌ها یعنی دین اسلام را دارند،‌ اجرا نمی‌شود؟
پاسخ:

با سلام و عرض ادب و احترام 

این نگرش قابل قبول نیست که پيروان دین زرتشت آموزه‌های اخلاقی را بهتر از مسلمانان ایرانی رعایت می‌کنند. این گونه ادعاها نیاز به دلیل دارد.
در میان پیروان همه ادیان انسان‌هایی هستند که به دین و آموزه‌های آن اهمیت می‌دهند، همین طور افرادی هستند که به دین خود اهمیت چندانی نمی‌دهند. بر این اساس نمی‌توان گفت که همه پیروان دین زرتشت به دستورهای دینی خود از همه مسلمانان بیشتر توجه دارند. در میان مسلمانان نیز کسانی هستند که به مراتب از زرتشتیان بیش‌تر به دین و دستورهای آن اهمیت می‌دهند. افزون بر آن دین‌گرایی یا عدم دین‌گرایی پیروان ادیان به دین ارتباط ندارد. چه بسا انسانی‌هایی هستند که بهتر و کامل‌ترین دین را دارند، ولی به دستورهای آن عمل نمی‌کند، ولی بعضی هستند که دین جامع و کامل را ندارند، ولی دستورهای دین خود را رعایت می‌کنند این نکته را باید مدّنظر قرار داد که بعضی از اقلیت‌های دینی و مذهبی سعی می‌کنند خود را خوب نشان داده، انسجام خود را حفظ و دیگران را به دین خود جذب کنند. زرتشتیان جهت جذب دیگران به دین خود و انسجام و همگرایی پیروان این دین، دستورهای آن را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهند،‌این در حالی است که بعضی از پیروان ادیان بزرگ جهان مانند دین اسلام، در صدد جذب دیگران به اسلام نیستند و یا با آموزه‌های دینی آشنایی ندارند، از این رو دستورهای دین را به طور کامل رعایت نمی‌کنند.
گذشته از تمام موارد فوق، اصولاً میان زرتشتیان احکام و دستورهای دینی چندانی وجود ندارد. مهم‌ترین آموزه آنها همین سه اصل گفتار، کردار و پندار نیک است که آن هم به صورت کلی بیان شده است، بی‌ آنکه احکام و دستورهایی برای نیک بودن و دست یافتن به حقیقت آن سه اصل بیان کند یا حتى جزئیات آن سه اصل را بیان نکرده، در حالی که در دین اسلام احکام و دستورهای بسیاری برای دست یافتن به مقام انسان کامل (که تجلی نمود آن سه اصل است) بیان شده است.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت