آيا در زمان انسان‏هاي اوليه، خط و زبان مشخصي وجود داشت؟

پرسش:

آيا در زمان انسان‏هاي اوليه مثلا در زمان حضرت آدم(ع)، خط و زبان مشخصي وجود داشت؟ آيا آن‏ها مانند ما صحبت مي‏كردند؟

پاسخ:

با سلام و ادب و سلامتي، از ارتباط شما با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

دوران زندگي بشر را به دو دوره "ما قبل و ما بعد تاريخ" تقسيم مي‏كنند. مراد از "تاريخ" كه محور تقسيم زندگي انسان به ما قبل و ما بعد گشته، قلم و خط و آن چيزي است كه به وسيله آن نوشته شده است. خط و قدرت نوشتن انسان سرچشمه پيدايش تمدن‏هاي مختلف و پيشرفت و تكامل علوم، بيداري انديشه‏ها و افكار و شكل گرفتن مذهب‏ها گشته، كه از مشخصات دوران ما بعد تاريخ است.

اولين كسي كه با قلم نوشت، حضرت ادريس بود كه به زبان عبري نامش در توران "اخنوخ" است. آن چه كه از تاريخ مدون و روايات اسلامي مي‏توان فهميد، ادريس اولين كسي بود كه با ابتكار و خلاقيت خويش، قلم را براي نوشتن برگزيند. اين مطلب اثبات نمي‏كند كه پيش از او خط و نوشتن با ابزاري غير از قلم وجود نداشته است. بنابر اين زمان پيدايش خط دقيقا مشخص نيست. آن چه را به حضرت ادريس نسبت مي‏دهند، نوشتن با قلم است. چنان كه پيش از ادريس(ع) زبان مفاهمه و گفتگو ميان مردم بوده است. پيامبراني پيش از او آمده بودند. كتب آسماني داشتند و پيام وحي الهي را براي مردم بيان مي‏كردند و به انذارو تبشير مي‏پرداختند. حتي حضرت آدم كتاب آسماني داشت.

ابوذر مي‏گويد: از پيامبر اكرم(ص) سؤال كردم: خداوند چند كتاب آسماني نازل كرد؟ فرمود: يك صد چهار كتاب كه ده كتاب و كتابچه بر حضرت آدم نازل شده بود!

حال اگر سوال شود كه صحيفه‏هاي ده گانه و زبان مفاهمه و گفتگوي آدم و فرزندانش به چه زباني بوده، نمي‏توان به طور قطع به آن پاسخ داد، اگ چه در برخي كتب تاريخي و روايات آمده كه زبان حضرت آدم(ع) و كتاب او "سرياني" بوده است. چون تحقيق بيشتر در اين باره ثمره علمي وعملي در زندگي ندارد، به همين مقدار بسنده مي‏كنيم

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت