آیا سکنات عادی پیامبر منشأ وحیانی داشته است؟

پرسش:

آیا مؤمن مقیّد باید در تمام سکنات و رفتار خود از پیامبر پیروی کند؟ آیا سکنات عادی پیامبر منشأ وحیانی داشته است؟


پاسخ:

با سلام و تشکر از حسن اعتماد شما

خداوند پیامبر را به عنوان اسوه معرفی کرده، مقتدا بودن مطلق است و آیه اطلاق دارد و تا زمانی که دلیلی بر رفع اطلاق آیه وجود ندارد ، باید به همان اطلاق عمل نمود ، پس همه رفتار و سکنات پیامبر به امر خدا و مورد رضای اوست.
پیامبر بهترین بنده خدا در خلوت آشکار و در امور دنیا و آخرت است و اطاعت از او در همه افعال (چه واجب، چه مستحب و چه مباح) بهترین راه است.
علی بن ابی طالب(ع) افتخار می‌کند که: در تمام اعمال و رفتار، پا جای پای پیامبر گذارده‌ام(1) و ذرّه‌ای این طرف و آن طرف نرفته‌ام. چون امام برترین بنده خدا بعد از پیامبر است، معلوم می‌شود اطاعت صد در صد از پیامبر بهترین راه بندگی است.
امام علی(ع) در سخن دیگری می‌فرماید: «همچون طفل دنبال مادر، به دنبال رسول خدا حرکت می‌کردم و او هر روز نکته‌ای تازه از اخلاق خود به من می‌نمایاند و مرا فرمان می‌داد که به او اقتدا کنم.»(2) این نوع از اطاعت مگر غیر از اطاعت از تمام سکنات و رفتار است؟
کسی که تربیت شده خداست(1) و خداوند به پیامبر فرمود: «تو بهترین اخلاق را داری»(2) آیا شایسته نیست که در تمام رفتار و سکنات مقتدا باشد؟
کسی که آینه تمام نمای صفات خداوند شده، تجلی عینی کلام الله مجید است، شایسته نیست که در تمام اعمال و سکنات مقتدا باشد؟
آیا مقتدای بهتری می‌توان یافت؟ البته ما نمی‌توانیم در همه اعمال و سکنات به آن بزرگوار اقتدا کنیم، ولی باید آن قدر که می‌توانیم، پیروی نماییم. پیروی از تمام اعمال و سکنات آن حضرت، بهترین راه رسیدن به خداست.
آیا سکنات عادی پیامبر منشأ وحیانی داشته است؟
کردار و گفتار پیامبر(ص) وحی نبوده است، زیرا بسیاری از کارها و سخنان پیامبر(ص) درباره مسائل عادی زندگی بوده که نمی‌توان آنها را وحی دانست، ولی به دلیل عصمت پیامبر(ص) تمام کردار و گفتار حضرت حجت و بیانگر حکم خداست، از این رو دانشمندان دینی بر این باورند که قول و فعل و تقریر معصوم به نام «سنت» نامیده می‌شود. بر این اساس نه تنها، گفتار و کردار پیامبر بلکه تقریر او نیز حجت است، زیرا اگر جز این بود،‌ آن کا ررا نهی می‌فرمود:

1ـ بحار الانوار، ج 32، ص 284.
2ـ نهج البلاغه، خطبه 192، قسمت 119.
3ـ پیامبر فرمود: «خداوند مرا تربیت کرد و نیکو تربیت کرد». بحار، ج 16، ص 210.
4ـ «انک لعلی خلق عظیم» قلم (68) آیه 4.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت