آيا موقعيت شهر مكّه در گسترش دعوت پيامبر(ص) تأثيرى داشته؟

پرسش:
 آيا موقعيت شهر مكّه در گسترش دعوت پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) تأثيرى داشته است؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب و احترام
 آرى، موقعيت جغرافيايى، تاريخى، تجارى و امنيتى شهر مكّه و نيز وجود كعبه در اين شهر و قداست آن سرزمين و وقوع حوادث بسيار مهم در آن، تأثير به سزايى در گسترش دعوت رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) و توجّه مردم حجاز به پيام الهى حضرت محمّد(صلى الله عليه وآله وسلم)داشته است.
وقتى حضرت ابراهيم(عليه السلام) هاجر و اسماعيل را در سرزمين مكّه گذاشت، به هنگام بازگشت اين گونه دعا كرد: (رَبَّنا اِنّى اَسكَنتُ مِن ذُرِّيَّتى بِواد غَيرِ ذى زَرع عِندَ بَيتِكَ المُحَرَّمِ رَبَّنا لِيُقيمُوا الصَّلاوةَ فَاجعَل اَفئِدَةً مِنَ النّاسِ تَهوى اِلَيهِم وارزُقهُم مِنَ الثَّمَرتِ لَعَلَّهُم يَشكُرون[1] پروردگارا! من بعضى از فرزندانم را در سرزمين بى آب و علفى در كنار خانه اى كه حرم تو است ساكن ساختم تا نماز را برپاى دارند. تو دل هاى گروهى از مردم را متوجّه آن ها ساز و از ثمرات به آن ها روزى ده، شايد آنان شكر تو را به جاى آورند.)
از اين آيه و مانند آن استفاده مى شود كه با دعاى مستجاب حضرت ابراهيم(عليه السلام)، شهر مكّه، زمينه توجّه به خدا و نماز و پذيرش دعوت پيامبران را يافته است.
از سوى ديگر، خدا چنين اراده كرده بود كه شهر مكّه از دير زمان، بزرگ ترين مركز عبادت و پر سابقه ترين كانون توحيد باشد؛ براى همين آن جا را حرم امن خويش قرار داد و جايگاه ويژه اى به آن بخشيد. اين توجّه ويژه پروردگار به شهر مكّه، سبب شد تا پيام رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) نيز با قوّت و سرعت بيش ترى در سرزمين حجاز و بلكه در كلّ جهان منتشر گردد.[2] خلاصه اين كه :
1. شهر مكّه به خاطر دارا بودن جهات مذهبى و جغرافيايى در گسترش دعوت اسلام نقش داشته؛ زيرا شهر مكّه نزد ساير پيامبران هم مقدّس بوده و بسيارى از پيامبران بزرگ از جمله حضرت ابراهيم ، موسى(عليه السلام) ، عيسى(عليه السلام) و ... كعبه را زيارت كرده بودند .
2. اين شهر در منطقه اى سوق الجيشى قرار دارد و يكى از شاه زاده هاى بازرگانى جهان بوده از اين رو، دعوت اسلام به سرعت مى توانست در ساير نقاط جهان گسترش يابد.
3. دور بودن شهر مكّه و كم توجهى قدرت هاى بزرگ آن زمان به اين شهر موجب مى شد قدرت هاى منطقه اى ، در اوايل بعثت ، انگيزه چندانى براى مبارزه با اسلام نداشته باشند و اسلام به خوبى و بدون مزاحمت گسترش يابد .

[1]. ابراهيم/37 .
[2]. ر.ك: تفسير نمونه، آية الله مكارم شيرازى و ديگران، ج 10، ص 363 ـ 369، دارالكتب الاسلاميه.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت