لطفاً درباره معراج پيامبر(ص) توضيح دهيد.

پرسش:
لطفاً درباره معراج پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) توضيح دهيد.
پاسخ:
با سلام و عرض ادب و احترام
 معراج، جريان سفر و عروج رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) به آسمان است كه تعدادى از آيات قرآن و بسيارى از روايات، آن را بازگو كرده اند. در آيه نخست سوره اسرا مى خوانيم: «پاك و منزه است خدايى كه بنده اش را در يك شب، از مسجدالحرام به مسجدالاقصى ـ كه گرداگردش را پر بركت ساخته ايم ـ برد؛ تا برخى از نشانه هاى خود را به او نشان دهيم.» در آيه 8 ـ 10 سوره نجم نيز آمده است: «سپس نزديك تر و نزديك تر شد، تا آن كه فاصله او به اندازه فاصله دو كمان يا كمتر بود؛ پس خداوند آن چه را وحى كردنى بود به بنده اش وحى نمود.»
سفر پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) از مكّه به بيت المقدس، جسمانى و روحانى بوده و ادامه سفر ايشان به آسمان ها نيز به عقيده بسيارى، جسمانى و روحانى بوده است.
البته در اين باره ديدگاه هاى ديگرى نيز وجود دارد كه در پرسش هاى بعدى توضيح داده خواهد شد.
از آيات و احاديث مربوط به معراج استفاده مى شود كه هدف از معراج سه چيز بوده است: 1. بزرگداشت فرشتگان با قدم نهادن پيامبر در جمع آنان 2. نشان دادن شگفتى هاى آفرينش به پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)3. آگاه شدن مردم از آن شگفتى ها.
مشهور است كه پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) بيش از يك بار به معراج رفته اند؛ از اين رو محتواى رواياتى كه به معراج پرداخته اند، بسيار متفاوت است.
روايات معراج، سخن گفتن خداوند متعال را با پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) تأييد مى كنند كه به زبان عربى و با صدايى شبيه صداى على(عليه السلام)بوده است.[1]
در معراج پيامبر گرامى، درس هاى بسيار آموزنده اى وجود دارد كه بيان آن ها در اين پاسخ ممكن نيست. براى آشنايى بيش تر با ماجراى معراج و درس هاى خواندنى آن مى توانيد به كتاب هاى تفسير الميزان، ج13، ابتداى سوره اسرا؛ حيوة القلوب، تأليف علاّمه مجلسى، ج 2 و كتاب سيماى معراج پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)، نوشته محمّد محمّدى اشتهاردى(قدس سره)مراجعه كنيد.

[1]. تفسير صافى، فيض كاشانى، ج 3، ص 177، مؤسسة الاعلمى للمطبوعات.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت