از کجا معلوم خاتم النبین پیامبر اکرم(ص)می باشد؟

پرسش:
در آيه 40 سوره احزاب از حضرت محمد(صلى الله عليه وآله وسلم) با عنوان خاتم النبيين ياد شده است. از كجا بفهميم كه اين عنوان مخصوص زمان يا قوم خاصى نبوده و پيامبر ما خاتم پيامبران به معنى مورد نظر ما مسلمانان است؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب و احترام
 كلمه «خاتم» به چيزى گفته مى شود كه به وسيله آن، چيز ديگرى را پايان مى دهند؛ مانند مهرى كه در پايان اوراق و نامه ها و قرار دادها مى زنند انگشتر را نيز از آن جهت خاتم مى گويند كه در قديم، نامه را با آن پايان مى دانند به وسيله آن نامه را مُهر مى كردند.
براى آن كه بفهميم، عنوان «خاتم النبيين» به همان معناى مورد نظر ما مسلمانان است، مى توانيم از آيات ديگر قرآن نيز مدد بگيريم. در آيه 1 سوره فرقان خداوند مى فرمايد: (تَبارَكَ الَّذى نَزَّلَ الفُرقانَ عَلى عَبدِهِ لِيَكونَ لِلعالَمينَ نَذيراً؛ جاويد و پر
بركت است خداوندى كه قرآن را بر بنده اش نازل كرد تا تمام اهل جهان را انذار كند)؛ و در آيه 28 سوره سبا نيز مى فرمايد: (وما اَرسَلناكَ اِلاّ كافَّةً لِلنّاسِ بَشيرًا و نَذيراً؛ ما تو را جز براى عموم مردم به عنوان بشارت دهنده و انذار كننده نفرستاديم)با توجّه به وسعت معناى «عالمين» و «ناس» كه مردم همه اقوام و همه دوران ها را در بر مى گيرند، اين دو آيه نيز معناى مورد نظر ما را در خاتميت رسول اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) تأييد مى كنند.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت