در قبر، چه سرنوشتی انتظارمان را می کشد؟

پرسش:

درباره قبر و عذاب قبر به اختصار توضيح دهيد.

پاسخ:

با سلام و ادب

منظور از قبر، برزخي است كه براي انسان بعد از مردن آغاز مي شود و تا قيامت ادامه دارد. "حماد" يكي از ياران امام صادق (ع) مي فرمايد: از امام صادق (ع) پرسيدم برزخ انسان چيست، ايشان فرمودند: «َ الْقَبْرُ مُنْذُ حِينِ مَوْتِهِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَام » (الكافي، ج 3، ص 242) برزخ همان قبر از زمان مرگ تا قيامت است.
روح انسان پس از مرگ و بریدن از بدن مادی، خود را با بدن برزخی و یا «قالب مثالی» می‏یابد و می‏بیند. در واقع، روح آدمی با رفتن از حیات دنیوی به حیات برزخی، بدن مادی خود را رها کرده و با بدن مثالی خود متحد می‏گردد؛ بدنی که متناسب با نظام برزخی بوده، اتحادش با روح، قوی‏تر از اتحاد آن با بدن مادی در زندگی دنیوی است.
از اما باقر (ع) نقل شده است كه فرموده اند: إِذَا فَارَقَتْ أَرْوَاحُ الْمُؤْمِنِينَ أَجْسَادَهُمْ أَسْكَنَهَا اللَّهُ تَعَالَى فِي مِثْلِ أَجْسَادِهِمُ الَّتِي فَارَقُوهَا فَيُنَعِّمُهُمْ فِي جَنَّة ؛ ارواح مومنين وقتي از دنيا مي روند در جسدهايي مثل جسدهاي دنيوي هستند و متنعم به نعمتهاي بهشت (برزخي) مي شوند. (بحار الانوار، علامه مجلسي، ج 58، ص 89)
و با جدا شدن روح از كالبد بدن مادي بلافاصله وارد برزخ مي گردد و با بدن مثالي ادامه حيات خواهد داد و اينگونه نيست كه اگر كسي قبر خاكي نداشته باشد، مثل اين كه طعمه حيوانات درنده شده و يا در دريا غرق شده باشد، قبري نداشته و اگر انسان بدي است كه مستحق عذاب و فشار قبر است عذاب از او منتفي شود.
 حقائق برزخ مانند بسياري از حقايق هستي خصوصا حقايق ماورايي نا معلوم است منتهي با مراجعه به قرآن و روايات مي توان برخي از اين حقايق را بدست آورد. آيات و روايات بسياري در باره برزخ و تبيين آن وجود دارد كه به برخي از آنها اشاره می كنيم.
قرآن كريم در باره برزخ مي فرمايد : «و من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون؛( مومنون(23)، آيه 100) و پشت سر آنان برزخی است تا روز قیامت که برانگیخته می‏شوند». و هم چنين درباره آل فرعون می‏فرماید: « النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْها غُدُوًّا وَ عَشِيًّا ؛( غافر(40)، آيه 46) [اينك هر] صبح و شام بر آتش عرضه مى‏شوند، و روزى كه رستاخيز برپا شود[فرياد مى‏رسد كه:] «فرعونيان را در سخت‏ترين‏[انواع‏] عذاب درآوريد. »
در حديث نوراني ديگري آمده است : «هنگامی که یکی از شما از دنیا برود، جایگاه او [ درقیامت ]صبح و شام به او عرضه می‏شود. اگر از اهل بهشت باشد، جایگاهش در بهشت است و اگر از اهل دوزخ باشد، جایگاهش در دوزخ. به او گفته می‏شود: این جایگاه تو است. هنگامی که خداوند تو را در قیامت مبعوث می‏کند». (بحارالانوار، ج‏75، ص 143)
در حدیث ديگري آمده است: « ِّ وَ الْقَبْرُ رَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النَّار ؛( امالي شيخ مفيد، ص 265، مجلس 31) قبر باغی از باغ‏های بهشت یا حفره‏ای از حفره‏های دوزخ است».
یکی از ویژگی‏های عالم برزخ، سؤال و جواب در قبر است. از امام زین العابدین(ع) نقل شده است: پیامبر(ص) در هر جمعه در مسجد به مردم نصیحت می‏کرد و می‏فرمود: «. . .  و دو فرشته به نام نكير و منكربراي سوال بر تو وارد مي شوند بدان اولين چيزى كه از تو مى‏پرسند از خدائى است كه مى‏پرستى و از پيامبرى است كه بسوى تو فرستاده شده. و از دينى كه به آن معتقدى. . .  » (بحار الانوار، ج 75، ص 143)
فشار قبر و برخي عوامل آن
نعمت و عذاب، متوجه به روح ما در قالب بدن برزخی است، نه به بدن مادی و خاکی، ما که در عالم مادی در زیر خاک مدفون می‏باشد. بدن مادی، پس از مرگ نه حرکتی دارد و نه احوالی؛ اما روح با قالب مثالی در همان حال، در عالم برزخ یا در عذاب وحشتناکی به سر می‏برد و فریادش بلند است یا در نعمت و شادی به سر می‏برد. البته برخي انسانها هم در حالت خواب برزخي خواهند بود. (پیام قرآن، آیت الله مکارم شیرازی، ج 5، ص 443 – 478)
 در روایات عواملی برای عذاب قبر ذکر کرده اند که به برخی از آنها اشاره میکنیم:
1-    گذشتن از کنار مظلوم ویاری نکردن او؛
2-    سخن چینی؛
3-    نافرمانی وکناره گیری از خانواده ودوری از همسر خود و پاسخ مثبت ندادن به خواستههای طبیعی او؛
4-    بد اخلاقی با خانواده. (علل الشرایع، ج1، ص 309)
در پايان ذكر اين نكته ضروري است كه اگر نگاه عميقي به عذاب هاي برزخي و فشار قبر داشته باشيم، باطن اين عذابها براي بسياري از مومنين نعمت است، چرا كه باعث تصفيه و پاك شدن آنها و به تعبير برخي روايات كفاره گناهان آنان گرديده و موجبات ورود آنها به بهشت را فراهم مي كند.
امام صادق (ع) از پيامبر اكرم (ص) نقل مي كنند :« ضَغْطَةُ الْقَبْرِ لِلْمُؤْمِنِ كَفَّارَةٌ لِمَا كَانَ مِنْهُ مِنْ تَضْيِيعِ النِّعَمِ. » فشار قبر براى مؤمن كفّاره تضييع نعمت‏هائى است كه در دنيا مرتكب شده است. »( امالي صدوق، ص 540)

نظرات (2)

This comment was minimized by the moderator on the site

با عرض سلام،
آیا اخلاق و رفتار قبل از مرگ با بعد از مرگ یکسان است؟ یا کدام تغیر در اخلاقیات و رفتار فوت شده رونما می گردد.
بطور مثال یک شخص در زمان حیات خیلی کج خلق و بد رفتار می باشد آیا در عالم برزخ نیز چنین می باشد یا خیر؟
قبلا سپاس از حوصله...

با عرض سلام،
آیا اخلاق و رفتار قبل از مرگ با بعد از مرگ یکسان است؟ یا کدام تغیر در اخلاقیات و رفتار فوت شده رونما می گردد.
بطور مثال یک شخص در زمان حیات خیلی کج خلق و بد رفتار می باشد آیا در عالم برزخ نیز چنین می باشد یا خیر؟
قبلا سپاس از حوصله مندی و جواب شما.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام
در برزخ و قیامت دیگه خلقیات به این معنی وجود ندارد که بداخلاق باشد و ...
این روحیات مربوط به دنیاست.

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت