آيا غسل جنابت بر اهل بيت(ع) نيز واجب بوده است؟

پرسش:
با توجّه به آيه تطهير، آيا غسل جنابت بر اهل بيت(عليهم السلام) نيز واجب بوده است؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب و احترام
 آرى، بر اهل بيت(عليهم السلام) هم غسل جنابت واجب بوده و آنان نيز همانند ديگر مكلفان، غسل جنابت مى كردند. براى روشن شدن پاسخ، نكات زير شايان ذكر است:
1. قرآن كريم در آيه تطهير مى فرمايد: «خداوند مى خواهد پليدى [و گناه] را از شما اهل بيت دور كند و به طور كامل شما را پاك سازد.»[1]
واژه «الرجس» در آيه، به معنى پليدى و ناپاكى است، خواه اين ناپاكى از نظر طبع آدمى باشد، يا به حكم عقل يا شرع يا همه اين ها.[2] و اين مفهومى عام و فراگير است كه همه انواع پليدى و گناه را شامل مى شود. در قرآن كريم نيز از «شرك»، «مشروبات الكلى»، «قمار»، «گوشت هاى حرام» و ... به «رجس» تعبير شده است.[3]
2. بر اساس آيه تطهير، اراده قطعى خداوند حكيم بر اين قرار گرفته كه گروه معيّنى از نزديكان پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)(اهل بيت(عليهم السلام)) از انواع پليدى هاى اعتقادى، اخلاقى و عملى مصون باشند. و اين، همان مقام «عصمت» است كه طهارت باطنى اهل بيت(عليهم السلام) را بيان مى كند و موجب شايستگى آنان براى هدايت و رهبرى امّت اسلام مى گردد. نتيجه آن كه آيه تطهير، در صدد بيان طهارت ظاهرى، نيست.[4]
افزون بر اين، در احاديث فراوانى از خود اهل بيت(عليهم السلام) اين پليدى (= الرجس) به گناه، خطا، زشتى ها و شك معنا شده است. به عنوان مثال، رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) يك بار پس از خواندن آيه تطهير فرمودند: «فاَنَا وَ اَهلُ بَيتي مُطهَّرونَ مِنَ الذُّنوبِ؛ پس من و اهل بيتم از گناهان پاك هستيم.»[5] بنابراين، از اين آيه نمى توان چنين استدلال يا استنباط نمود كه آنان از امورى طبيعى و بشرى مانند جنابت مبرّا بوده اند.
3. بنابر عقيده شيعه، اهل بيت(عليهم السلام) همانند ديگر افرادند، جز اين كه از نظر علم و تقوا و شجاعت و ديگر صفات پسنديده، در بالاترين درجه كمال انسانى قرار دارند. خداوند متعال درباره پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)مى فرمايد: (قُل اِنَّما اَنا بَشَرٌ مِثلُكُم يوحى اِلَىَّ؛[6]
بگو من بشرى هستم مانند شما [امتيازم اين است كه] به من و حى مى شود.)[7] پس چون ايشان بشرند، مانند همه مكلفان، بايد دستورهاى الهى ـ از جمله غسل جنابت ـ را انجام دهند.
4. بر اساس ظاهر برخى احاديث، اهل بيت(عليهم السلام) نيز همانند ديگران جنب مى شدند و غسل مى كردند.[8] بايد توجّه داشت كه اشتراك اهل بيت(عليهم السلام) با ديگر مردمان در حالات طبيعى و ويژگى هاى جسمانى، هرگز به معناى كاستى مقام آن بزرگواران شمرده نمى شود؛ زيرا همين مشابهت است كه آنان را الگوى انسان ها ساخته است.

[1]. احزاب/33.
[2]. مفردات الفاظ القرآن، راغب اصفهانى، ص 342.
[3]. ر.ك: حج/30؛ مائده/90؛ توبه/125.
[4]. ر.ك: تفسير الميزان، علاّمه طباطبايى، ج 16، ص 312، انتشارات اسماعيليان ؛ تفسير نمونه، آية الله مكارم شيرازى و ديگران، ج 17، ص 297، دارالكتب الاسلامية؛ تفسير تسنيم، آية الله جوادى آملى، ج 2، ص 149، مركز نشر اسرا.
[5]. اهل بيت(عليهم السلام) در قرآن و حديث، محمد محمدى رى شهرى، ترجمه حميدرضا شيخى و محمدرضا آژير، ج 1، ص 152، ح 156، نشر دارالحديث.
[6]. كهف/110 .
[7]. ملاحظه كنيد: (فصلت/6 و اسرا/93).
[8]. ر.ك: وسائل الشيعه، شيخ حر عاملى، ج 1، ص 486، ح 11 ـ 14، داراحياء التراث العربى، بيروت.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت