پرسش:
چرا غاصبان فدک قانونی برای گرفتن فدک اقدام نکردند؟ چه بدعن هایی بعد از غصب فدک بوجود آمد؟
پاسخ:
با سلام وادب.
شكستن قدرت ظالم و مقابله با زور
نكته ى جالبى كه فطرتاً براى هر بشرى قابل درك است مقابله با ستم و اعلام نفرت از آن است.
اگر فدك را ضمن يك خواهش و تقاضا از حضرت مطالبه مىكردند شايد شكل مسئله فرق مىكرد. اگر لااقل مجلس محاكمهاى تشكيل مى دادند باز صورت كار تغيير مىكرد.
اينكه براى تصرف ملكى كه تحت تصرف كسى است بدون طى مراحل قانونى و محاكمه و شنيدن دليل مدعى و مدعى عليه، با استفاده از زور مأمورانى بروند و نمايندهى حضرت زهرا عليهاالسلام را از فدك بيرون كنند، حاكى از حكومت قلدرى و آغاز هرج و مرج در اجتماع است.
براى آنكه مردم بدانند اگر ابوبكر به خيال خود سخن حقى هم دارد بايد به شكل قانونى مطرح كند و پس از استماع سخن طرفين وقتى حكم صادر شد عمل نمايد، اين اقدامات حضرت زهرا عليهاالسلام از نظر قوانين قضاوت بينالمللى نيز آنان را محكوم كرد و هر بشرى با هر آئين و مذهبى مىتواند دربارهى مسئلهى فدك قضاوت كند و ببيند كه ساده ترين مسئلهى قضائى دربارهى آن رعايت نشده است!
گرفتن قدرت مالى از غاصبين
مسئوليت كمك به ظالم از مسايلى است كه خداوند بر سر آن مردم را مؤاخذه مىنمايد، چرا كه كوچكترين يارى و اعانت به ظالم شركت در ظلم اوست.
سكوت در مقابل غصب فدك يك وجههاش كمك كلان مالى به غاصبين بود كه از طريقى بنام اسلام با مسلمانان مىجنگيدند و از سوى ديگر پايههاى حكومت خود را محكم مىكردند و از سويى بازكردن راه براى ادامه بدعتگزاريها بود.
لذا مقابله ى حضرت، براى بيرون آوردن اين اعانه ى مالى از دست حاكم غاصب بود تا سالهاى سال انحرافاتى كه پيش خواهد آمد از اين تقويت روزهاى اول سرچشمه نگرفته باشد. اگر چه اين مقابلهى حضرت در ظاهر اثرى نبخشيد ولى صاحب اموال آخرين تلاش خود را براى بيرون آوردن آن از چنگ غاصب نمود و در پيشگاه الهى معذوريت خود را ثابت كرد.