ثمرات تلاش برای پس گرفتن فدک چه بود؟

پرسش:

چرا غاصبان فدک قانونی برای گرفتن فدک اقدام نکردند؟ چه بدعن هایی بعد از غصب فدک بوجود آمد؟

پاسخ:

با سلام وادب.

شكستن قدرت ظالم و مقابله با زور    
  نكته‏ ى جالبى كه فطرتاً براى هر بشرى قابل درك است مقابله با ستم و اعلام نفرت از آن است.
اگر فدك را ضمن يك خواهش و تقاضا از حضرت مطالبه مى‏كردند شايد شكل مسئله فرق مى‏كرد. اگر لااقل مجلس محاكمه‏اى تشكيل مى ‏دادند باز صورت كار تغيير مى‏كرد.
اينكه براى تصرف ملكى كه تحت تصرف كسى است بدون طى مراحل قانونى و محاكمه و شنيدن دليل مدعى و مدعى عليه، با استفاده از زور مأمورانى بروند و نماينده‏ى حضرت زهرا عليهاالسلام را از فدك بيرون كنند، حاكى از حكومت قلدرى و آغاز هرج و مرج در اجتماع است.
براى آنكه مردم بدانند اگر ابوبكر به خيال خود سخن حقى هم دارد بايد به شكل قانونى مطرح كند و پس از استماع سخن طرفين وقتى حكم صادر شد عمل نمايد، اين اقدامات حضرت زهرا عليهاالسلام از نظر قوانين قضاوت بين‏المللى نيز آنان را محكوم كرد و هر بشرى با هر آئين و مذهبى مى‏تواند درباره‏ى مسئله‏ى فدك قضاوت كند و ببيند كه ساده ‏ترين مسئله‏ى قضائى درباره‏ى آن رعايت نشده است!

گرفتن قدرت مالى از غاصبين    
  مسئوليت كمك به ظالم از مسايلى است كه خداوند بر سر آن مردم را مؤاخذه مى‏نمايد، چرا كه كوچكترين يارى و اعانت به ظالم شركت در ظلم اوست.
سكوت در مقابل غصب فدك يك وجهه‏اش كمك كلان مالى به غاصبين بود كه از طريقى بنام اسلام با مسلمانان مى‏جنگيدند و از سوى ديگر پايه‏هاى حكومت خود را محكم مى‏كردند و از سويى بازكردن راه براى ادامه بدعت‏گزاريها بود.
لذا مقابله‏ ى حضرت، براى بيرون آوردن اين اعانه‏ ى مالى از دست حاكم غاصب بود تا سالهاى سال انحرافاتى كه پيش خواهد آمد از اين تقويت روزهاى اول سرچشمه نگرفته باشد. اگر چه اين مقابله‏ى حضرت در ظاهر اثرى نبخشيد ولى صاحب اموال آخرين تلاش خود را براى بيرون آوردن آن از چنگ غاصب نمود و در پيشگاه الهى معذوريت خود را ثابت كرد.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت