آیا همه مردم باید دین دین اسلام را داشته باشند؟

پرسش:

 آیا همه مردم باید دین دین اسلام را داشته باشند یا هر کسی می تواند از طریق هر دینی به رستگاری برسد؟

پاسخ:

با سلام و ادب

آيين‏ها به دو دسته تقسيم مي‏شوند:
1- آيين‏هاي غير الهي و بشري كه ساخته دست انسان مي‏باشند. اين آيين‏ها كه منشأ وَحْياني ندارند و در هر زماني توسط فردي ابداع شده‏اند، به هيچ عنوان خصوصيات يك آيين كامل را ندارند، چرا كه بشر با عقل محدود خويش هرگز نمي‏تواند برنامه سعادت و تكامل جامع و كامل را براي همه انسان‏ها در زمان خود ترسيم نمايد، تا چه رسد براي تمامي اعصار و براي هميشه بشر و اين مسئله كاملاً با اختلافات و تضادهاي جدي و غير قابل حل كه ميان مكاتب مختلف بشري وجود دارد، به وضوح نمايان است، زيرا به همه ابعاد وجودي انسان و همه نيازها و خواسته‏هاي حقيقي بشر و حد و تعادل اين خواسته‏ها آگاهي ندارد.
از سوي ديگر از معناي سعادت واقعي بشر به خوبي و كامل آگاهي ندارد. و اصلاً نمي‏داند سعادت در چيست؟ چه چيزي سعادت را تأمين مي‏كند؟ چه چيزي باعث بدبختي و سيه روزي مي‏شود.
پس اين مكاتب صلاحيت راهنمايي بشر در مسير كمال را ندارند.
2- اديان و مكاتب الهي، كه از سوي خداوند، توسط پيامبراني همچون نوح، مسيح، موسي‏ و محمّد(ص) بر مردم نازل شده است. همه اين اديان به غير از دين پيامبر خاتم، در هر مرحله از زمان براي هدايت مردم فرستاده شده بودند و در زمان خويش و قبل از نزول دين جديد، مردم را به مسير كمال رهنمون مي‏ساختند. وقتي دين جديد و پيامبر جديد مي‏آمد، مردم بايد از دين و پيام جديد الهي اطاعت كنند، زيرا همه اديان، از يك منبع سرچشمه گرفته و طبعاً بايد از آخرين پيام بهره گرفت، به همين خاطر هر پيامبري، به مبعوث شدن پيامبر جديد بشارت داده و به پيروي از او دعوت مي‏كرد.
حضرت موسي‏ بشارت مي‏داد كه بعد از من مسيحيّت و بعد دين اسلام نازل مي‏شود و بايد از آن‏ها اطاعت كنيد. اين شريعت‏ها به مرور زمان كامل مي‏شدند، تا نوبت به خاتم اديان يعني دين اسلام رسيد. با آمدن اسلام، همه شرايع گذشته، در مقابل شريعت جديد بي اعتبار مي‏شوند، و همه بندگان موظف به رعايت دستورهاي دين جديد هستند. البته اين سخن بنابر فرض آن است كه اديان الهي گذشته مورد تحريف واقع نشده باشند. با فرض تحريف اديان گذشته، لزوم پيروي از دين آسماني جديد، چند برابر مي‏شود.
در دين اسلام در (دين جديد) آنچه را كه آدمي براي رسيدن به كمال نياز دارد، ذكر شده و هيچ امري فروگذار نشده است.
از سوي ديگر در مورد شرايعي مثل بودا و زرتشت، بايد گفت دقيقاً مشخص نيست كه آيا آن‏ها جزء اديان آسماني هستند يا خير؟
مسئله دوم كه مهم‏تر است اين است كه تقريباً تمامي اديان غير از اسلام به مرور زمان دچار فراموشي شده‏اند و هيچ گونه كتابي در مورد تعليمات آن‏ها وجود ندارد. كتاب‏هاي باقي مانده به جز قرآن دچار تحريف‏هاي زيادي شده‏اند و معارف و احكام آن تغيير داده شده است. آيين‏هاي فعلي كه تحريف شده‏اند، با اصول عقايد الهي سازگاري ندارد، چرا كه در صدر دعوت انبياي الهي، دعوت به توحيد و اعتقاد به آن است، در حالي كه عقيده زردشتي كنوني به نوعي دچار ثنويت است.
آيين فعلي بودا هيچ اعتقادي به خداوند ندارد و مسيحيت قائل به تثليث است.
كوتاه سخن اين كه:
يك: دقيقاً مشخص نيست كه برخي از اين اديان الهي است.
دو: بر فرض كه اديان الهي باشند، دسترسي به تعاليم آن‏ها بدون تحريف نداريم.
سه: اديان برنامه كامل سعادت انساني را كه در بردارنده نيازهاي بشر باشد، فاقدند و در مقابل اسلام ناقص مي‏باشند.
طبعاً به اندازه نقص شان از رساندن انسان‏ها به كمال محروم اند. به عبارت ديگر: اين اديان به همان اندازه كه بهره از حقيقت دارند و مطابق با آخرين پيام الهي و دين جامع و كامل و بدون تحريف (اسلام و كتاب الهي) باشند، مي‏توانند انسان‏ها را در همان درجه به كمال برسانند، نه به طور كامل و جامع و تا آخرين مراتب كمال انساني.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت