خداوند از چه چیزی به وجود آمده است ؟

پرسش:

هر چيزى سرشتى دارد، مثل آدم كه از آب و خاك است. خدا از چه به وجود آمده است؟
پاسخ :

با سلام و عرض ادب و احترام 

اوّلاً خداوند مخلوق نيست تا از چيزى به وجود آمده باشد. خدا موجودى است كه هستى را خودش دارا است، يعنى آفريده و مخلوق موجود ديگرى نيست، بلكه آفريدگار جهانيان مى‏باشد، و وجودش برايش ذاتى است. بنابراين خدا مخلوق نيست تا گفته شود از چه به وجود آمده است. به ديگر سخن: از چيزى به وجود آمدن، منوط و مشروط به مخلوقيت است. در مخلوق است كه گفته مى‏شود خالق آن را چگونه و از چه به وجود آورده است، ولى موجودى كه مخلوق نيست و آفريننده ‏اى ندارد، بلكه به خودى خود وجود دارد، اشتباه است كه گفته شود از چه چيز به وجود آمده است.
ثانياً از چيزى به وجود آمدن و مركّب بودن از چيزها مخصوص عالم ماده و موجودات مادى است.
ماده توأم با تغيير و تحوّل و حركت است و از عناصر و مواد تركيب شده است. هر يك از موجودات جهان از چيزى متناسب با خودش به وجود مى‏آيد، مثلاً خوشه گندم از دانه گندم، خوشه برنج از حبّه برنج، درخت زرد آلو از هسته آن، انسان از نطفه و همين طور بقيه موجودات مادى از چيزى كه استعداد آنان را دارد، به وجود مى‏آيند.
از طرف ديگر، به وجود آمدن از يك چيز، نشانه نياز به آن است. اگر بگوييم خداوند از چيزى به وجود آمده يعنى به آن‏ها نياز دارد و تا آن‏ها نباشند، خدا نخواهد بود، پس آن‏ها خالق و خدا هستند. در هر حال اشكالات زيادى بر اين سؤال و فكر وجود دارد كه خدا از چه چيزى به وجود آمده است.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت