خدا از چه زماني بوده و وجود داشته است؟

پرسش:

 خدا از چه زماني بوده و وجود داشته است؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم

از ارتباط جنابعالی با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

 خداوند از ابتدا بوده و نمي‌توان زماني را فرض كرد كه خداوند وجود نداشته باشد. در اصطلاح خداوند ازلي است . ازلي بودن به معناي اين است كه خداوند متعال از هر چه كه از حيث زمان تصور كنيم ، بوده ونمي شود فرض كرد زماني نبوده و بعد هستي پيداكرده است . دليل ازلي بودن خدا عقل است .

عقل مي گويد: اگر خدا ازلي نباشد، بايد حادث و معلول باشد و هر چه حادث و معلول است ، محتاج محدث و علتي است ، و اين عيب و نقص بر خدا محسوب مي شود، ولي خدا محتاج نيست و غنّي بالذات وصمد و بي نياز است .

 

 بنابراين ، عقل مي فهماند خدا "مسبوق به عدم " نبوده ، بلكه از اوّل بوده است : "هو الاوّل والآخر والظاهر والباطن و هو بكلّ شيءٍ عليم" (1)"اول و آخر و ظاهر و پنهان او است و او به هر چيز دانا است".

تمام كساني كه به وجود خدا معتقدند، او را "ازلي " و "ابدي " مي دانند و اين دو وصف از هم جدا نيست زيرا يك وجود ازلي نمي تواند عمر و زمان محدودي داشته باشد و گرنه ازلي نخواهد بود و هنگامي كه وجود اونامحدود باشد ابدي خواهد بود.

تمام دلائلي كه براي اثبات وجود خدا آورده مي شود صريحاً يا به اشاره واجب الوجود بودن خدا را اثبات مي كند و روشن است واجب الوجوديعني كسي كه هستي اش از ذات خوداو و ازلي و ابدي است .

اين ممكنات هستند كه روزگاري نبودند و بعد حادث شدند و پس از مدتي مي ميرند و نابود مي شوند.

واجب الوجود هرگز چنين نيست .(2)

ازلي يعني ابتدايي از نظر زمان براي آن وجود ندارد و ابدي يعني پاياني براي آن از نظر زمان وجود ندارد و خداوند از ابتدا بوده و تا آخر هم خواهد بود.

 

1.حديد (57) آيه 3.

2.ناصر مكارم ، پيام قرآن ، ج 4 ص 187.

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت