چرا خدا این دفعه صدای مرا نشینید؟

پرسش:

همیشه معتقد بودم که خدا صدایم را می‌شنود. چند بار برای انجام کارهای مختلف استخاره می‌کردم، در حین استخاره به خدا می‌گفتم: اگر از انجام کار پشیمان می‌شوم، استخاره بد بیاید. همین کار هم می‌شد و به خدا اعتماد داشتم، ولی چرا اخیراً این جور نشد؟ استخاره خوب آمد، ولی از انجام آن پشیمان شدم! چرا خدا این دفعه صدای مرا نشینید و چرا کاری کرد که در وجودش شک کنم؟

پاسخ:

با سلام

همان طور که نوشته‌اید، خداوند صدای انسان را می‌شنود و از آن چه در ذهنش خطور می‌کند و در دلش می‌گذرد، آگاه است. هدف خداوند این نبوده که کاری کند شما پشیمان شوید و در وجود او شک نمایید، بلکه خداوند برای هر کسی (به تناسب ظرفیت ذهنی و میزان فهمش) اسباب هدایت را فراهم می‌سازد. مدتی رحمت و هدایت خویش را از طریقی مثلاً نتیجة استخاره نصیب شما نمود و زمانی دیگر (که از لحاظ عقل و اندیشه در مرحلة بالاتری قرار گرفتی) می‌خواهد به شما بفهماند که استخاره همه جا لازم نیست، بلکه در بسیاری مورد لازم است که از دانش و اندیشه و مشورت بهره ببرید.

به بیان دیگر: می‌دانیم که خداوند برای انجام کارها و امور زندگی و «انتخاب»‌های گوناگون فکری، عقیدتی، شغلی، انتخاب دوست و همسر و غیر آن، عقل و اندیشه و مشورت با آگاهان و متخصصان و بهره‌مند شدن از افکار و آرای آنان را قرار داده است، نه استخاره را.

استخاره به مفهوم اصطلاحی آن اوّلاً نه ریشة قرآنی دارد و نه اساس و پایة محکمی در سایر متون اسلامی.

ثانیاً بزرگان آن را تنها برای موارد تردید و سرگردانی و دودلی ذکر کرده‌اند، که اگر شخصی پس از مشورت با آگاهان و کارشناسان نتوانست از بن‌بست تحیّر خارج شود، از طریق تفأل به قرآن یا تسبیح و توکل به خدا راهی برای خروج از بن بست انتخاب کند.

مفهوم تفأل یا استخاره این نیست که راهی را که به دلیل استخاره برگزیده، صد در صد نتیجه همان گونه خواهد شد که می‌خواهد، بلکه یک نوع دلگرمی و امیدواری است.

ممکن است گاهی نتیجه، مورد پسند نباشد، اما خیر در آن است. اگر پشیمان شدید، دلیل آن نیست که حتماً آن مورد بد بوده است، بلکه چه بسا خیر در آن باشد اما ما از تمام واقعیت‌ها آگاه نیستیم.

بنابر این خداوند در قالب‌ها و وضعیت‌های متفاوت می‌خواهد انسان «راه درست زندگی، هدایت و رشد» را پیدا کند. پس لطف مخفی و ناپیدای خدا را پاس دار و شکرگزار باش که می‌خواهد بدین وسیله افکارتان اصلاح و کامل شود و زمینة رشد و تکامل شما را فراهم سازد.

ان شاء الله با شکرگزاری و انس و ارتباط بیشتر با خدا در این امتحان سربلند و موفق گردی.

نظرات (1)

This comment was minimized by the moderator on the site

همین؟!
با یه استخاره؟ با یه دفعه نشنیدن؟ شک کردی؟؟؟؟؟؟!!!!!
عجب بابا...مملکت دارن استخوان میشکونن باز سرشون رو میگرن بالا میگن الحمدالله
شما یه لحظه به مادری فکر کن که بچه اش سرطان داره، سالهاست داره ناله میکنه به درگاه الهی، بچه اش جلوی چشمش...

همین؟!
با یه استخاره؟ با یه دفعه نشنیدن؟ شک کردی؟؟؟؟؟؟!!!!!
عجب بابا...مملکت دارن استخوان میشکونن باز سرشون رو میگرن بالا میگن الحمدالله
شما یه لحظه به مادری فکر کن که بچه اش سرطان داره، سالهاست داره ناله میکنه به درگاه الهی، بچه اش جلوی چشمش داره ذره ذره آب میشه ولی باز میگه خدایا راضی ام به رضای خودت...
چی بگم.....ان شاءالله مشکل شما هم رفع بشه!

ادامه مطلب
نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت