آیا سنت های الهی در تغییر سرنوشت انسان موثر هستند؟

پرسش:

همان طور که در کتا ب معارف اسلامی ذکر شده تقدیر الهی وسرنوشت دو حوزه دارد. 1- حوزه ای که خارج از اختیار ادمی است و وظیفه انسان دین باور در برخورد با ان چیزی جز تسلیم وخرسندی نیست 2- حوزه ای که شامل افعال اختیاری انسان میشود در این حوزه تقدیر الهی هیچ گونه منافاتی با اعمال اراده وتصمیم گیری ازاد انسان ندارد.از این رو مسئو لیت افعال ادمی دراین حوزه برعهده ی خود اوست سوال : در حوزه شماره ا- که خارج از اختیار ما ست ایا در این حوزه تقدیر وسرنوشت خوب وبد ما توسط خدا وانسان های دیگر رقم می خورد. ؟ در کل من از حوزه ی شماره 1- که خارج از اختیار ما ست فهمیدام که منظور این است که در این حوزه خدا می تواند سرنوشت وتقدیر خوب وبد مان را رقم بزند. یا افراد دیگر تقدیر خوب وبد بما رقم بزند؟ (مثلا شرو وخیر وخوبی که از دیگران به ما میرسد .تا حدی سرنوشت وتقدیر ما را عوض میکند)(مثلاخدا با سنت امداد وکمک یا سلب نعمت واجابت دعا یا دادن نعمت ثروت یا رساندن بلا وشررو طبیعی به ما... که میتواند تاحدی در محدوده حوزه اول تقدیر وسرنوشت ما را عوض کند) فی امان الله واز شما میخواهم جواب بله وخیر هم بدهید کفایت میکند تا من درستی استنباط ام و درستی سوال ام رابداننم

پاسخ:

با سلام و ادب
مفهوم خوب و بد در مورد ما انسان مربوط به حوزه اختیار خودمان است ، یعنی در آن محدوده ای که مسئولیت داریم و پاسخ گو هستیم.
اما مواردی که از حوزه اول بیان کردید ، یک چیز که خداوند برایمان رقم زده به خودی خود خوب و بد ندارد و بستگی چگونگی برخورد ما با حوادث دارد ، اگر در مقابل نعمت ها خداوند را سپاس گوییم و در مقابل مصایب ،صبر و بردباری و مقاومت و تجربه لازم برای زندگی نیک را کسب کنیم ، آن حوادث برای ما نیک خواهند بود و خوب بودن آن هم معنا می یابد.
اما اگر در مقابل نعمت ها ناسپاس باشیم  و در مقابل سختي ها و مشكلات خود را ببازيم و صبر از كف دهيم ،  در آن صورت آن بلاها براى ما واقعا بلا و مصيبت و بى خواهد بود.
پس نتیجه تان درست است که بخش اول که غیر اختیاری است ، می تواند در سرنوشت ما و حتی در حوزه دوم تأثیر گذار باشند.
موفق باشید.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت