آیا این عدل است که کمالات برای خدا باشد و عیوب برای ما؟

پرسش:

آيا اين عدل است كه همه كمالات نظير علم، حيات، قدرت، زيبايي و خوبي‏ها مخصوص خدا باشد و همه نقص‏ها، مثل جهل، مرگ، ضعف، زشتي و بدي‏ها مربوط به غير او؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم

از ارتباط جنابعالی با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

براي رفع شبهه فوق ناگزيريم به بيان چند مطلب به عنوان مقدمه بپردازيم.

1- فلاسفه معتقدند هر چيزي كه در ذهن و انديشه ما قرار مي‏گيرد از سه حالت خارج نيست: يا وجود برايش ضرورت دارد كه به آن واجب الوجود مي‏گويند، مثل زوجيت براي عدد چهار كه عدد چهار در ذات خود مقتضي زوجيت است. يا از درون و ذاتش تقاضاي عدم مي‏كند و به اصطلاح ممتنع الوجود است، مثل فرديت براي عدد چهار كه محال است از درون مقتضي فرديت باشد، يا نسبت آن به وجود و عدم يكسان است و از درون خود نه مقتضي وجود است و نه عدم كه به آن ممكن الوجود مي‏گويند، مثل اشياء و پديده‏هاي جهان هستي.(1)

2- واجب الوجود بالذات (چيزي كه وجود و هستي برايش ضرورت دارد) از هر نوع علّتي بي نياز است؛ زيرا ملاك نيازمندي به علت، آن است كه هستي براي شي‏ء ضروري و لازم نباشد و فرض اين است كه واجب الوجود هستي برايش ضرورت دارد.

3-  نياز، علامت نقص است، و بي نيازي نشانه كمال، بر اين اساس واجب الوجود، كه بي نياز است كمال مطلق است و هيچ گونه نقصي ندارد.

گفتني است كمالات لازمه ذات واجب الوجود است واز جايي كسب نكرده است، مثل زوجيت كه لازمه وجود عدد چهار است.

4- موجود بي نياز و كمال مطلق بيش از يكي نمي‏تواند باشد؛ زيرا نامحدود است و در عالم هستي موجود نامحدود بيش از يكي نمي‏تواند وجود داشته باشد.

براي تقريب ذهن به اين مثال توجه شود. اگر در اطاق 3×3 يك قطع سنگ 9 متري قرار بدهيم قهراً جايي براي سنگ ديگري باقي نمي‏ماند و وجود سنگ ديگر در آن جا محال خواهد بود. در عالم هستي اگر به يك موجود نامحدودي معتقد شويم و او را كمال مطلق بدانيم تصور وجود فرد نامحدود ديگري محال مي‏باشد.

5- به هيچ وجه مقايسه بين واجب الوجود و ممكن الوجود صحيح نيست و به اصطلاح بزرگان قياس مع الفارق است، مثل قياس بين جماد و نبات، حيوان و انسان، و مثل جاهل و عالم... براي اين كه واجب الوجود، بي نياز از علت است و ممكن نبي نياز نيست، آن كامل است، اين ناقص. آن نامحدود است، اين محدود، آن يكانه است اين متعدّد و... .

با توجه به اين مطالب در پاسخ شبهه مذكور مي‏توان گفت:

اوّلاً بين واجب الوجود (خدا) و ممكن الوجود (انسان) مقايسه كرديد كه اشتباهي است بس بزرگ.

ثانياً اصلاً وجود خدا و واجب الوجود همراه با كمالات است. كمالات جزء ذات او است، اين طور نيست كه بعد از وجود، همه كمالات را به خود اختصاص داده باشد و هر چيزي به غير داده به طور ناقص عنايت كرده باشد، تا گفته شود: اين چه عدالتي است كه همه خوبي‏ها را خود داشته باشد و ديگران نداشته باشند، بلكه همان طور گفتيم اصلاً وجودش مساوي با كمالات است و نقص در او راه ندارد و نمي يتواند راه پيدا كند، مثل زوجيت براي عدد چهار، همان طور كه نمي‏شود كسي بگويد: چرا زوجيت به چهار داده شده و فرديت به عدد سه؟ درباره واجب الوجود هم نمي‏شود گفت: كه چرا همه كمالات را او دارد و ديگران به طور كامل ندارند.

 

پي نوشت‏ها:

  1. منشور جاويد، ج 2، از ص 115 به بعد.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت