آیا نمی شد خداوند همه انسان ها را خوب و با ایمان و زیبا خلق می کرد؟

پرسش:
آیا نمی شد خداوند همه انسان ها را خوب و با ایمان و زیبا خلق می کرد بدون این که آن ها را در این جهان خلق کند  از ابتدا  وبرای همیشه در همان جهان ابدی خلق می کرد؟
پاسخ :
با سلام و عرض ادب و احترام:
مخلوقات اين عالم بر دو گونه ‏اند:
1) مجرد
2) مادى  
 مجردات و فرشتگان موجوداتى‏اند كه تمامى ظرفيت‏هاى خود را يك جا دريافت كرده‏اند و استعداد تكامل و بهتر شدن را ندارند.
در جريان معراج پيامبر اسلام، جبرئيل فرمود: اگر بر اندازه يك بند انگشت نزديك‏تر شوم مى‏سوزم يعنى، من نمى‏توانم از موقعيت خود خارج شده و غير از همين كه هستم باشم. سرّ مسأله آن است كه ملائك فعليت محض مى‏باشند و هيچ جهت بالقوه و حالت منتظره‏اى در آنها وجود ندارد، تا با فعليت بخشيدن تدريجى به آنها تكامل يابند. در ضمن ملائكه داراى مراتب مختلف وجودى از جهت شدت و ضعف هستند.
اما موجودات مادى موجوداتى‏اند تدريجى و داراى استعداد و قدرت دگرگون شدن. به عبارت ديگر ماده مركب از دو جهت بالقوه و بالفعل است، ازاين‏رو همواره در سيلان و حركت مى‏باشد و لحظه به لحظه قوه را به فعليت تبديل مى‏كند. مثلًا عناصر موجود در خاك مى‏توانند تبديل به گندم شوند (از طريق ريشه و ساقه گندم) آن هم به تدريج و در طول چند ماه و گندم مى‏تواند تبديل به خون شود (آن زمان كه خوراك انسان يا حيوان مى‏شود) و خون مى‏تواند منى شود و آن مضغه، علقه و است تا يك انسان.
حال كه با خصوصيات موجودات آشنا شديم، سؤال شما به اين معنا مى‏شود كه چرا خداوند انسان را ملك نيافريد؟ زيرا فعليت تام بودن به معناى اين است كه ديگر انسان نباشد يعنى، موجودى بدون بُعد مادى بودن. بنابراين در واقع سؤال به اين برمى‏گردد كه اصلًا چرا خداوند انسان (يعنى، موجودى مركب از ماده و روح كه داراى كمال اختيارى است) آفريد؟ پاسخ اين است كه خداوند متعال فياض است و هر موجودى كه در نظام احسن عالم جايگاهى داشته باشد از ناحيه خداوند متعال خلق مى‏شود و مى‏بيند كه هم ملائكه خلق شده‏اند و هم انسان و هم موجودات ديگر..
اگر موجودات تدريجى خلق نمى‏شدند، نقص به فياضيت خداوند بود و جاى اين داشت كه انسان‏ها با زبان حال بگويند: خداوند چرا ما را كه مى‏توانستيم بر اثر عبادت به تكامل برسيم و به تو تقرب پيدا كنيم خلق نكردى؟ آن وقت اعتراض مى‏شد كه چرا خداوند با آن كه مى‏توانست خلق كند، خلق نكرد .
گذشته از این که بر طبق اموزه های عرفانی ما از همان جهان ابدی آمده ایم  و به همان جهان بر می گردیم و خلق شدیم که با تلاش خود به تکامل برسیم وگرنه برای خدا هزینه ای نداشته که شما یا فرد دیگری را به صورتی زیبا در همان عالم به صورت فرشته خلق می کرد ولی خلق کردن خدا به صورت گتره ای و بدون ملاک نبوده و نخواهد بود و به هر فردی آن چه شایستگی ان را دارد اعطا می کند.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت