چطور شیطان كه از آتش خلق شده خود نیز در قیامت در آتش بسورد؟

عذاب شیطان

سوال:

چطور می شود شیطان كه از آتش خلق شده خود نیز در قیامت در آتش بسورد؟

پاسخ:

سلام

 تأثيرگذارى دو شيء هم جنس در يكديگر يا از بين بردن يكى توسط ديگري، در فيزيك و شيمى و برخى رشته هاى ديگر علمي، امرى روشن و قطعی است ، همان گونه که انسان از گل و خاک خلق شده و می تواند با آن عذاب و رنج ببیند .
 جهت توضيح مطلب به ذكر قصه اى حقيقى بسنده مى كنيم.

بهلول بن عمرو كوفى از دانشمندان زيرك و زبردست و شاگرد امام صادق و امام كاظم(ع) بود شنيده بود كه هارون الرشيد در نظر دارد او را قاضى القضاه قرار دهد، از اين رو خود را به ديوانگى زد تا هارون از او منصرف شود و مقام قضات را به او واگذار ننمايد. بهلول شنيده بود كه ابوحنيفه رئيس مذهب حنفى در درس خود گفته كه: جعفر بن محمد الصادق سه مطلب گفته كه هيچ كدام را قبول ندارم. گفته: شيطان به جهنم مى رود و به وسيلة آتش عذاب مى شود. اين را نمى پذيرم زيرا شيطان از جنس جنيان است و جن از آتش است. آتش چگونه آتش را مى سوزاند؟

دوم: مى گويد خدا ديده نمى شود، با اين كه هر موجودى به ناچار قابل ديدن است.

سوم: كارهايى كه بندگان انجام مى دهند، با اختيار خود، انجام مى دهند يعنى انسان را مختار مى داند، در حالى كه ما در كارها مجبوريم. بهلول در مسير ابوحنيه مى ايستد و كلوخى را بر پيشانى وى مى زند، ابوحنيفه نزد هارون الرشيد شكايت مى كند. هارون دستور داد بهلول را حاضر كردند و او را سرزنش و توبيخ كرد. بهلول به ابوحنيفه گفت:

1- درد را به من نشان بده، چون معتقديد هر چيز موجودي، ديدنى است.

2- مى گويى دو شيء همجنس مورد آزار هم نمى توانند بشوند. تو از خاك آفريده شده اي، بنابراين نبايد کلوخى كه از خاك است، به تو آسيب رسانده باشد.

3- وانگهى من گناه نكرده ام، چرا كه به عقيدة تو كارهايى كه از بنده سر مى زند، فاعل آن خدا است و انسان اختيارى ندارد. ابوحنيفه چون اين جواب ها را شنيد، سر به زير افكند و چيزى نگفت.
به نظر مى رسد كه شما نیز پاسخ خود را گرفته باشيد.[1

[1] صدو يك مناظرة جالب و خواندني، محمد محمدى اشتهاردي،‌ص 148 - 150.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت