آيا احضار روح از نظر دینی امکان پذیر است؟

پرسش:

آيا احضار روح ممكن است ؟ آيا مي شود روح يك شخصيت والا را ظاهر كرد؟ آيا انسان روح رامي تواند ببيند؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم
از ارتباطتان با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

از نظر ديني , ارتباط با ارواح كساني كه از دنيا رفته اند نه تنها امر محالي نيست , بلكه در خارج واقع شده و اتفاق افتاده است كه گفته اند: .

به موجب پاره اي از روايات گاهي بعضي از ائمه اطهار: و حتي عده اي از غير معصومين در بيداري با ارواح گذشتگان ارتباط برقرار كرده و آنان را حاضر مي كردند و با آن ها صحبت مي كردند.

براي تاييد گفتار دو نمونه ذكر مي شود:

1- حبّه عرنيّ يكي از ياران حضرت اميرالمومنين (ع)مي گويد: همراه حضرت به خارج كوفه رفتم و حضرت درقبرستان وادي السلام توقف كردند و همانند كسي كه در مقابل مردم براي سخنراني مي ايستد, ايستاد. آن قدرصحبتش طولاني شد كه من با اين كه چندبار نشسته و ايستادم , خسته شدم , عبايم رابراي حضرت پهن كردم , عرض كردم : مولاي من صحبتتان طول كشيد براي رفع خستگي خواهشمندم بنشينيد. حضرت به من فرمود: اي حبة اين توقف من چيزي جز گفت گو با مومنين نيست .

عرض كردم : مولاي من , آنان با هم الفت دادند؟ فرمود: آري اگر پرده برداشته شود خواهيد ديد كه حلقه حلقه گرد هم جمع شده و با هم صحبت مي كنند.(1)

2- اصبغ بن نباته نقل مي كند كه سلمان فارسي حاكم مدائن مريض شدند و من زياد به عيادتش مي رفتم , روزي فرمود: اي اصبغ , رسول خدا به من فرمودند: موقعي كه مرگت نزديك مي شود, مرده اي با تو سخن مي گويد; مي خواهم بدانم مرگم نزديك شده يا نه ؟ برو يك تابوت و چهار حمال بياور و مرا در آن بگذاريد و به قبرستان ببريد. چنين كردم , در قبرستان او را رو به قبله به زمين گذاشتيم , با صداي بلند گفت : سلام بر شما اي ساكنان وادي ابتلا..., جوابي نشنيد, بار دوم سلام كرد و گفت : منم سلمان از صحابي پيامبر(ص)رسول خدابه من فرمود: وقتي مرگت نزديك مي شود, مرده اي با تو صحبت مي كند, شما را به خدا... يك نفر با من صحبت كند. يك باره شنيد يكي مي گويد: وعليك السلام يا سلمان , وقتي صحبتش با مرده تمام شد گفت : مرا از تابوت بيرون بياوريد, آورديم , متوجه خدا شد,خيلي صحبت كرد و آخرش گفت : خدايا جانم را بگير... شهادتين را گفت و جان به جانان سپرد. از اين دو حديث روشن مي شود كه از نظر ديني , ارتباط با اموات در حال بيداري ممكن است , اما اين بدان معنانيست كه هر كس بخواهد و هر ورحي را كه مايل باشد احضار كند و با او سخن بگويد(2).

علامه طهراني از آقاي الهيان برادر طباطباوي شاگردي داشت كه روح ارسطو را حاضر مي كرد از او پرسش مي كرد.

 

پي نوشت ها:

1.نقل از: معاد فلسفي (ره ), ج 1 ص 314.

2.محمد تقي فلسفي , معاد,ج 1 ص 317- 315.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت