چرا روح نیاز به جسم دارد؟

پرسش:

اگر روح لذت مي برد و رنج مي بيند، و خودش كارهاي ديگري انجام مي دهد، چه لزومي به خلقت جسم است؟

پاسخ:

با سلام و ادب و سلامتي،از ارتباطتان با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

ادراكات و اعمالي كه انسان انجام مي دهد، به واسطه بدن و قواي جسماني و اعضاي مادّي بدن است. در حقيقت بدن ابزاري در دست روح است كه روح به وسيلة اعضاي مادي كارهاي متفاوتي را انجام مي دهد.

لذّت و رنج امري مادّي نيست، بلكه روحاني است، اما روح بسياري از لذت ها و رنج هاي خود را از طريق جسم و حواس پنج گانه حسي، درك و احساس مي كند.

وقتي حرارتي به بدن مي رسد، پوست بدن منفعل شده و پيام هايي توسط سلسله عصبي كه در سراسر بدن موجود است، به مغز مخابره مي شود و احساس گرمي به انسان دست مي دهد، يا اين كه روح از طريق جسم درد را درك مي كند.

روح انساني از طريق جسم مادي به كمال مي رسد و بسياري از كمالات روحي از راه بدن به دست مي آيد، مانند سخنوري و هنرهاي مختلف مثل نقاشي، خطاطي و كسب دانش و معارف از طريق گوش و چشم، از طريق جسم مادي راه انحطاط را در پيش مي گيرد و گناه مي كند و با دست خود كسي را به ظلم و ناحق مي زند و با پا به راه گناه مي رود. بدين صورت زمينة سعادت و شقاوت خود را فراهم مي كند.

فيلسوفان در تعريف رو ح گفته اند كه: روح اگر چه ذاتاً مجرد از ماده است، اما در مقام فعل و تكامل نياز به بدن دارد. به تعبير ديگر: مجرد محض نيست و بدون بدن، امكان پيدايش و تكامل ندارد، اگر چه پس از تكامل مي تواند تعلقش از بدن مادي قطع شده و بعد از مرگ بدن، همچنان باقي بماند.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت