آيا روح انسان را مي توان احضار و يا با او ارتباط بر قرار كرد؟

پرسش:

آيا روح انسان را مي توان احضار و يا با او ارتباط بر قرار كرد؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي،از ارتباطتان با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

احضار ارواح ارتباط با عالم ارواح، بيشتر از آن كه يك مسئلة علمي باشد، تجربي و حسّي است ، ولي تفصيل آن از حوصلة واحد پاسخ به سؤالات خارج است؛زيرا اگر بخواهيم در اين زمينه سخن بگوييم، بايد آن را به تجربيات بعضي افراد كه مدعي ارتباط با روح و هستند، پيوند زنيم، حال آن كه بعضي از اين ادعاها دور ازحقيقت بوده و آن هايي كه توانسته اند در ملكوت تصرفت كنند، چيزي بر لب نياوردند ويا اگر اشارتي بوده، به ديده و نظر آن ها مشهود است. پس مسئله، شخصي و در انحصاربعضي افراد است و چون روح متعلق به عالم بقا مي باشد، ارتباط با آن در مواقع خاص ودر انحصار افراد خاص است، كه از ملكات بالاي روحاني و معنوي برخوردار بوده و قبل از آن كه از دنيا رها شوند، با عالم بالا مربوط شده باشند. بحث ارتباط با ارواح درميان امت ها از پيشينيان تا به امروز زمينه هاي خاص به خود را داشته است و حتي براي بسياري بازار گرمي خوبي بوده و بسياري از مدعيان با افكار مردم زود باور بازي مي كردند و حتي بعضي افراد تحصيل كرده را با باور غلط خود مي آزمودند.

"اسپريتيسم" و " اسپري توآليسم" را معمولاً به علم ارتباط با ارواح تفسيرمي كنند ، ولي بعضي اصرار دارند عود ارواح و تناسخ را نيز جزئي از اين علم بدانند.عودارواح ، نادرست است، اماارتباط با ارواح در حدودي خاص قابل مطالعه است. آميختن اين دو سفسته اي براي تحريف حقايق است. در ميان دانشمنداني كه گواهي به امكان ارتباط با ارواح از راه علميداده اند، افراد سرشناسي پيدا مي شوند كه دربارة همة آن ها نمي توان احتمال داد كه اغفال شده باشند و يا تلقين افراد شياد در آن ها اثر گذاشته باشد.(1)

در تاريخ صدر اسلام و نيز دروه هاي بعد از آن حتي امروز، اولياي الهي وعلماي بزرگ با ارواح در عالم برزخ گفتگو مي كردند. در روايت معروفي از پيغمبراكرم(ص) مي خوانيم هنگامي كه اجساد كشته شدگان مشركان مكه را در جنگ بدر در چاهي ريختند، در كنار چاه ايستاد و اين جمله را فرمود : "اي اهل چاه! آيا آنچه را كه پروردگارتان به شما وعده داده بود، حق يافتيد؟ من كه وعدة پروردگارم را [در مورد پيروزي] حق يافتم!".

گروهي عرض كردند: ايا آن ها مي شنوند؟

فرمود: " شما نسبت به آنچه مي گويم، از آن ها شنواتر نيستيد، ولي آن هاامروز پاسخ نمي دهند."(2)

نتيجه: روح انسان قابل احضار است امّا اين كه چه كساني مي توانند چنين كاري را بكنند و يا اين كار صحيح است، جاي بحث دارد. از بشري كه هنوز در دنيا زندگي مي كند، نمي توان انتظار داشت كه از وراي غيب مُطلع شود، مگر افرادي كه جزء اولياي خدا هستند. چنين افرادي از دنيا با اراده و تصميم خود مي توانند با مكاشفه ، چشم خود را به دنياي ديگري باز كنند.

 

پي نوشت ها:

1.آيت الله مكارم شيرازي، عود ارواح يا ارتباط با ارواح ،ص 124، با تلخيص.

2.پيام قرآن ، ج 5، ص 457.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت