عالم ارواح و ماهیت روح چگونه است؟

پرسش:

در مورد عالم ارواح و ماهيت روح مي خواستم اطلاعاتي به دست آورم . لطفاً مرا راهنمايي كنيد.

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي،از ارتباطتان با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

خواهر گرامي ! جمال آدمي در علم و معرفت است و كمال او كسب تقوا و نيل به قرب الهي و رسيدن به رتبه خليفةاللّهي مي باشد. از اين كه در صراط مستقيم و شناخت مسائل و اصول و فروع اسلام گام گذاشته ايد, به شما تبريك مي گوييم ,زيرا حيات علمي , مقدمه اي براي حيات انساني است اما به نظر نمي رسد در ميان مسايل علمي و فلسفي , بتوان مسئله اي رايافت كه از لحاظ عظمت و اهميت و پيچيدگي , هم سنگ مسئله روح و مباحث مربوط به آن باشد. شايد به همين جهت است كه گفته اند: روح عالي ترين تجلي نشانه هاي الهي است . شگفتي ها و پيچيدگي هاي روح و اسرار ناشناخته آن موجب شده كه نظريات و آراي گوناگون و متضادي در مورد روح ابراز شود. آلوسي متوفاي 1270ه .ق بعد از نقل اقوال زياد درباره حقيقت روح مي نويسد: در حدود هزار نظريه درباره حقيقت روح ابراز شده است .

حدود 150سال از فوت آلوس مي گذرد. قطعاً ده هانظريهء ديگر بر آن اضافه شده است . كم اطلاعي بشر از حقيقت روح يكي از دغدغه هاي خاطر انسان , در تمامي زمان ها بوده است .

از پيامبر اسلام (ص)راجع به حقيقت روح پرسش مي كنند, خداوند در پاسخ آنان مي فرمايد:«بگو: روح از فرمان پروردگار من است و به شما بيش از اندكى , دانش داده نشده است » .(1)

بنابراين با همه موشكافي هايي كه بشر در مورد روح انجام داده و مي دهد و همه معلوماتي كه كسب نموده , اندكي از تمام مسايلي است كه در مورد روح وجود دارد.

براي اين كه بتوانيد از علم اندكي كه بشر تا كنون راجع به روح دست يافته , اطلاعاتي به دست آوريد, چند كتاب را كه معرفي مي كنيم , مطالعه نماييد و در پايانِ سير مطالعاتي , اگر سؤالي بي پاسخ ماند, با ما تماس بگيريد:

1 به سوي جهان ابدي , تأليف زين العابدين قرباني .

2 تفسير نمونه , ج 12 ص 250

3 معاد, شهيد مطهري .

4 معاد در نگاه عقل و دين , محمد باقر شريعتي سبزواري .

 

 1.اسراء (17) آيه 85.

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت